Wyniki WP w czwartym kwartale '21 lekko powyżej oczekiwań
Wyniki Wirtualnej Polski w czwartym kwartale 2021 roku okazały się nieco wyższe od konsensusu PAP Biznes. Zysk netto wzrósł rok do roku o 57 proc. do 61,7 mln zł.
Wynik był o 16 proc. wyższy od średniej prognoz analityków. Na wysokość zysku pozytywnie wpłynął przychód finansowy związany z odwróceniem odpisu na należności po sprzedaży akcji eSky.
Zysk operacyjny wyniósł 71 mln zł i okazał się o 4,2 proc. wyższy od konsensusu.
Dług netto WP na koniec 2021 r. wyniósł 161,7 mln zł, w porównaniu do 190,5 mln zł na koniec września. Wskaźnik dźwigni finansowej (iloraz długu netto i skorygowanej EBITDA) na koniec grudnia wyniósł 0,5.
"Spadek zadłużenia związany był przede wszystkim z wygenerowaniem silnych przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej, które więcej niż skompensowały negatywne przepływy z działalności inwestycyjnej" - napisano w raporcie.
Przychody grupy w czwartym kwartale wyniosły 250 mln zł i były o 14,4 proc. wyższe niż tym samym okresie 2020 roku. Firma podała, że największy wpływ na wzrost przychodów miały, m.in. wyższa sprzedaż w części mediów internetowych oraz większe przychody spółki zależnej. Wakacje pl (w związku z poprawą otoczenia rynkowego, poluzowaniem obostrzeń i dostępnością szczepień przeciwko COVID-19). W IV kw. 2021 r. przychody Wakacje pl były znacząco wyższe niż w porównywalnym okresie 2020 r., ale poniżej poziomu z IV kw. 2019 r. Sprzedaż grupy wspierała w czwartym kwartale również kontynuacja dynamicznego rozwoju spółki sprzedającej samochody, Superauto.
Główny segment działalności, online, wypracował w IV kw. 94,9 mln zł skorygowanej EBITDA, o 23 proc. więcej rok do roku. Segment telewizyjny zmniejszył zysk o 51 proc. do 1,3 mln zł.
WP podała, że w czwartym kwartale 2021 roku obserwowała kontynuację silnego wzrostu w reklamie online, jednak z uwagi na wyższą bazę, dynamiki wzrostu rdr były niższe w porównaniu do pozostałych kwartałów 2021.
W nadchodzących kwartałach spodziewamy się kontynuacji trendów sprzyjających dla reklamy online (dalszy wzrost udziału reklamy online w całym rynku reklamy), oczekując jednocześnie niższych dynamik wzrostu rdr w porównaniu do okresu od czwartego kwartału 2020 r. do trzeciego kwartału 2021 r." - napisano w sprawozdaniu zarządu.
"Jednocześnie, zwracamy uwagę, że rynek reklamy jest silnie zależny od sytuacji makroekonomicznej, mierzonej m.in. wzrostem PKB, oraz nastrojami konsumenckimi. W wyniku ataku Rosji na Ukrainę 24 lutego 2022 r. banki obniżyły swoje prognozy PKB, jednocześnie spodziewając się wzrostu inflacji oraz stóp procentowych. Wszystkie te czynniki mogą mieć negatywny wpływ na budżety reklamowe" - dodano.
Początek 2022 przyniósł duże zainteresowanie konsumentów podróżowaniem, a zależne Wakacje pl odnotowywały wzrost zainteresowania zakupem wycieczek, realizowanych zarówno w bliskich terminach, jak i planowanych na sezon letni.
"Informacje od kontrahentów Wakacje pl wskazują na możliwość realizacji przez touroperatorów w 2022 r. programu na poziomie lekko powyżej 2019 roku" - napisano.
WP dodało, że zainteresowanie zakupem wycieczek zagranicznych znacząco spadło bezpośrednio po ataku Rosji na Ukrainę.
"Faktyczny poziom realizacji usług na rynku zorganizowanej turystyki zagranicznej w 2022 r. będzie zależny nie tylko od obostrzeń i restrykcji związanych z pandemią COVID-19 (które w wielu krajach są znoszone od początku 2022 roku), ale także od rozwoju sytuacji gospodarczo-politycznej w regionie" - oceniono.
Duży spadek zainteresowania odczuła po rozpoczęciu konfliktu również turystyka krajowa, którą obsługuje inna spółka zależna WP, Nocowanie pl.
Spadek przychodów w ujęciu rok do roku odnotowała w IV kw. spółka zależna z obszaru mody, Domodi.
"Zmiany w widoczności serwisów w wyszukiwaniach organicznych oraz nasilenie konkurencji ma wpływ na koszty pozyskania ruchu, co przekłada się na niższe marże i ogranicza możliwość skalowania przychodów w kanałach płatnych" - napisało WP.
"W IV kwartale spółka wdrożyła nową strategię marki, polegającą na zmianie w brand wyprzedażowy, zwiększając ekspozycję produktów modowych z niższej i średniej półki cenowej" - dodano.
Grupa pracuje nad poprawą efektywności serwisu wnętrzarskiego Homebook i zmianami w jego modelu biznesowym. Wdrożenie zmian jest planowane na drugą połowę roku.
Jak napisano w sprawozdaniu, od IV kw. 2021 r., w związku z rozpoczętym procesem podwyżek stóp procentowych, zależny Totalmoney zanotował spadek zainteresowania kredytami gotówkowymi i hipotecznymi oraz spadające konwersje z leadów wysyłanych do instytucji finansowych, co negatywnie przełożyło się na wyniki finansowe.
"W 2022 r. spodziewamy się dalszego negatywnego wpływu rosnących stóp procentowych i związanych z tym kosztów kredytów. Zakładamy, że po serii podwyżek, ustabilizowanie sytuacji na rynku kredytów zajmie kilka miesięcy. W średnim terminie spodziewamy się pozytywnego wpływu wyższych kosztów kredytów na potrzebę porównywania ofert banków" - oceniono.
Wzrost stóp procentowych może też ograniczać rozwój na rynku budowy domów w 2022 r. Na rynku tym działa Extradom z grupy WP.
(PAP Biznes), #WPLkuc/ osz/
