Przejdź do treści

udostępnij:

PKP Cargo spodziewa się kontynuacji zwyżki przychodów grupy w 2022 roku

PKP Cargo przewiduje, że w 2022 roku koniunktura na kolejowym rynku przewozu towarów utrzyma się i w związku z tym spodziewana jest kontynuacja wzrostu przychodów grupy - poinformował PAP Biznes p.o. prezesa PKP Cargo Władysław Szczepkowski.

"Dane publikowane przez GUS i UTK wskazują, że na rynku kolejowych przewozów towarowych w początkach bieżącego roku utrzymuje się koniunktura widoczna już w 2021 roku. W okresie styczeń-luty przewozy według masy towarowej grupy PKP Cargo zwiększyły się w ujęciu rocznym o 16,7 proc., natomiast praca przewozowa wzrosła o 14,5 proc. Mamy nadzieję, że pomimo wojny w Ukrainie tendencja wzrostowa utrzyma się przez cały 2022 rok" - powiedział p.o. prezesa.

"Utrzymanie się koniunktury na rynku kolejowym, w połączeniu z podjętymi przez spółkę działaniami uwzględniającymi obserwowane tendencje w otoczeniu gospodarczym, powinno skutkować wzrostem przychodów w porównaniu do 2021 roku" - dodał.

W 2021 roku skonsolidowane przychody PKP Cargo wzrosły do 4.226,5 mln zł z 4.075,6 mln zł rok wcześniej.

Pociągi grupy w ubiegłym roku przewiozły 101,6 mln ton towarów - o 8 mln ton więcej niż rok wcześniej, wykonując pracę przewozową na poziomie około 25,6 mld tkm, czyli o 2 mld tkm więcej niż w 2020 roku.

W ocenie Szczepkowskiego wpływ konfliktu rosyjsko-ukraińskiego na rynek przewozów towarów koleją w Polsce jest ograniczony.

"Aktualnie odnotowywany wpływ działań zbrojnych w Ukrainie jest mniejszy, niż można było się obawiać w chwili agresji Rosji na Ukrainę. Ruch pociągów na przejściach granicznych z Ukrainą obsługiwanych przez PKP Cargo odbywa się bez przeszkód, a od początku wojny wozimy na Ukrainę dużo ładunków z pomocą humanitarną. W marcu pewne trudności wystąpiły na Nowym Jedwabnym Szlaku, gdy przez kilkanaście dni zablokowane były serwery Kolei Białoruskich powodując ograniczone perturbacje w organizacji przewozów na białoruskim odcinku NJS" - powiedział.

Nakłady inwestycyjne grupy zwiększyły się w 2021 roku do 908,3 mln zł z 754,5 mln zł rok wcześniej.

"W 2022 roku inwestycje będą się koncentrować przede wszystkim na utrzymaniu zdolności przewozowych spółki. Będziemy także kontynuować zadania inwestycyjne rozpoczęte w latach poprzednich, m. in. odbierać zakontraktowane partie platform intermodalnych. Trwają prace zmierzające do uruchomienia projektu Gniewczyna" - zapowiedział p.o. prezesa.

PKP Cargo podpisało w październiku 2021 roku z firmą Wagony Świdnica, która należy do amerykańskiej grupy Greenbrier, list intencyjny w sprawie współpracy przy produkcji wagonów towarowych w fabryce w Gniewczynie. W ramach współpracy Greenbrier ma być partnerem technologicznym, który dostarczy know-how produkcji wagonów.

W czerwcu ur. PKP Cargo zawarło umowę nabycia nieruchomości i ruchomości po byłej Fabryce Wagonów Gniewczyna, by wznowić produkcję wagonów towarowych.

Ewa Pogodzińska

(PAP Biznes), #PKP

epo/ ana/

Zobacz także: PKP Cargo SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: