Przejdź do treści

udostępnij:

Dino podtrzymuje cel utrzymania marży EBITDA w tym roku (opis)

Dino Polska podtrzymuje cel utrzymania marży EBITDA w tym roku, podejmuje inicjatywy celem ograniczenia kosztów - poinformował Michał Krauze, członek zarządu i dyrektor finansowy Dino.

"Tak jak mówiliśmy przy okazji wyników rocznych, naszym celem na ten rok jest utrzymanie poziomu marży EBITDA" - powiedział Krauze podczas telekonferencji dla inwestorów.

Marża EBITDA w I kwartale wyniosła 8,6 proc., podczas gdy rok temu było to 8,8 proc. W 2021 r. marża EBITDA wynosiła 9,5 proc.

"Podejmujemy wiele inicjatyw w celu utrzymania marży i inicjatyw, które w jakimś stopniu pozwolą nam ograniczyć koszty. Jesteśmy na początku roku, wiele pracy przed nami, ale widzimy, że są to cele osiągalne" - powiedział członek zarządu.

Krauze dodał, że celem na ten rok jest też wysoki wzrost sprzedaży porównywalnej.

W I kwartale wzrost sprzedaży LFL wyniósł 20,4 proc., po wzroście o 7 proc. w analogicznym okresie 2021 roku.

"We wszystkich miesiącach w pierwszym kwartale LFL był podobny pod względem dynamiki" - powiedział Krauze.

Jak dodał, trudno na tej podstawie mówić o silnym wzroście sprzedażowym po wybuchu wojny na Ukrainie. Spółka widzi jednak, że uchodźcy robią zakupy w sklepach sieci, co może mieć pozytywny wpływ na poziom sprzedaży w kolejnych okresach.

"Jeśli chodzi o strukturę sprzedaży LFL, traffic wygenerował ok. 15 proc. wzrostu średniodziennie" - powiedział członek zarządu.

Pytany, czy w związku z wysoką inflacją widać zmianę zachowania klientów i większą sprzedaż tańszych zamienników, odpowiedział: "Jesteśmy sklepem podstawowych produktów. Duża część naszej sprzedaży to towary świeże, które nie mają substytutów. Nie widzimy takiego efektu".

Krauze poinformował, że przy 10 proc. inflacji żywności nie da się uniknąć podnoszenia cen. Jak przypomniał, sieć w swojej polityce cenowej benczmarkuje się do dyskontów. Dyrektor finansowy ocenił, że nie można wykluczyć dalszego wzrostu cen produktów spożywczych.

Sieć Dino nie widzi obecnie przesłanek, by dostępność towarów w jej sklepach była zagrożona.

"Jeśli chodzi o łańcuch dostaw, to już w ubiegłym roku widać było pewne trudności. W ubiegłym roku otworzyliśmy dwa centra dystrybucyjne, mamy podwyższony poziom zapasów i robimy wszystko, by utrzymać pełną dostępność towarów w naszych sklepach" - powiedział członek zarządu.

Dodał, że w kolejnych kwartałach zapasy nie powinny już tak istotnie rosnąć.

Dino Polska podtrzymuje, że chce otworzyć w tym roku więcej sklepów niż w ubiegłym roku. Spodziewa się kilku procent wzrostu kosztów inwestycji na sklep.

Wskaźnik dług netto/EBITDA powinien być w tym roku niższy lub podobny rdr. Na koniec marca 2022 r. wskaźnik dług netto do wyniku EBITDA za ostatnich 12 miesięcy wyniósł 1,12 x.

(PAP Biznes), #DNP

pel/ osz/

Zobacz także: Dino Polska SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: