Forte chce zwiększyć przychody grupy w 2022 roku, ale rentowność pozostaje pod presją (wywiad)
Fabryki Mebli Forte planują wzrost skonsolidowanych przychodów w 2022 roku, dzięki zwyżce cen mebli. W związku ze wzrostem kosztów, rentowność pozostaje pod presją - poinformował PAP Biznes w wywiadzie członek zarządu spółki Mariusz Gazda. Dodał, że w drugim kwartale Forte planuje akwizycję.
"W pierwszym kwartale 2022 roku, podobnie, jak w czwartym, nie odczuliśmy niestety wysokiego sezonu w zamówieniach, który na te dwa kwartały przed pandemią przypadał. Odczuwamy dramatyczny wzrost kosztów, przede wszystkim rosną ceny drewna. W związku z wojną za naszą wschodnią granicą został wstrzymany import drewna z Białorusi. Mniejsza podaż drewna na polskim rynku winduje jego ceny. W tej sytuacji staramy się powoli przekładać koszty na klientów. W branży meblarskiej nie następuje to natychmiast. Widać to już w pierwszym kwartale i będzie to miało przełożenie na nasze marże i rentowność w całym roku" - powiedział Gazda.
"Na rynku panuje duża niepewność w związku z wojną na Ukrainie. Nic nie zapowiada odbicia rynku w drugim lub trzecim kwartale, które zwyczajowo są dla nas „niskim” sezonem. Może w czwartym kwartale nastąpi jakieś odbicie. Bardzo trudno obecnie przewidywać zachowanie rynku w dalszej części tego roku. Mamy nieprzewidywalną sytuację w postaci wojny na Ukrainie. Sankcje, które powodują drastyczny wzrost cen energii, surowców i drewna, co powoli przekłada się na wszystko inne. Do tego ciągłe zakłócenia w łańcuchach dostaw dla wielu branż z powodu polityki Chin dotyczącej COVID-19. To dotyczy całej Europy, dlatego nasi klienci też odczuwają inflację" - dodał.
Członek zarządu wyjaśnił, że Forte w 2021 roku około 20-30 proc. drewna kupowało z Białorusi. Teraz nabywa drewno głównie na rynku polskim, trochę z Litwy. Stara się także zużywać coraz więcej surowca z recyklingu.
Według wstępnych szacunków EBITDA Forte w pierwszym kwartale 2022 roku spadła o 22 proc. do 46 mln zł, a zysk operacyjny zmniejszył się o 28 proc. do wyniósł 32 mln zł. Przychody wzrosły w tym czasie o 19 proc. do 355 mln zł, w tym 62 mln zł stanowiła sprzedaż poza grupę nadwyżek płyty meblowej wyprodukowanej we własnej fabryce płyty.
"Ostatnią podwyżkę cen mebli, o około 6 proc. w zależności od rynku, wprowadziliśmy na początku lutego, jednak nie pokryła ona w całości wzrostu kosztów, który odnotowujemy. Podwyżka będzie w przychodach grupy widoczna dopiero od drugiego kwartału, bo dotyczy to nowych zamówień. Pracujemy nad kolejnymi podwyżkami cen mebli w związku ze wzrostem kosztów. Przychody w grupie w 2022 roku wzrosną ze względu na wprowadzane podwyżki cen mebli. Jednak w ujęciu ilościowym chciałbym, abyśmy przynajmniej powtórzyli ubiegły rok. W związku z dużą presją na koszty utrzymanie podobnej marży brutto na sprzedaży w drugim kwartale w stosunku do pierwszego byłoby dużym sukcesem" - zapowiedział.
W 2020 i 2021 grupa sprzedała 7,4 mln paczek, czyli około 3,7 mln mebli.
Forte ma cztery zakłady produkujące meble i fabrykę płyt wiórowych Tanne w Suwalskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej.
"W płycie wiórowej udaje się na bieżąco przekładać wzrost cen kosztów surowców na jej ceny. Bardzo zdrożały w tym roku kleje, gdyż wojna spowodowała ograniczenie w dostępności metanolu. Sankcje nałożone na Rosję i Białoruś spowodowały brak importu płyty z tych krajów i jej ograniczoną podaż" - powiedział członek zarządu.
Gazda spodziewa się do końca czerwca finalizacji transakcji połowy udziałów producenta mebli tapicerowanych.
"Myślę, że jeszcze w drugim kwartale 2022 roku zamkniemy transakcję nabycia 50 proc. udziałów w firmie Specific, która produkuje meble tapicerowane. Co do ceny, nie mogę się jeszcze wypowiadać, natomiast transakcja zmieści się w naszym budżecie inwestycyjnym na ten rok. W ubiegłym roku podmiot ten miał niecałe 90 mln zł obrotu, z czego około 13 mln zł z Forte, jako nasz poddostawca elementów do łóżek. Oczywiście jest rentowny. Dla nas jest to ciekawy pomysł na rozszerzenie portfolio naszych produktów oraz wykorzystanie elementów synergii na poziomie zarówno kosztowym m.in. surowce, jak i oczywiście kanałów dystrybucji. Sprzedaż mebli tapicerowanych oraz naszych, do samodzielnego montażu, nie zawsze zachowuje się podobnie. Możemy w ten sposób zużytkować, nadmiar mocy produkcyjnych, które posiada obecnie Forte, w tym przypadku poprzez wykorzystanie zakładu w Białymstoku" - powiedział.
W marcu rada nadzorcza Forte zgodziła się na przejęcie części zakładu w Białymstoku przez Przedsiębiorstwo Handlowo - Usługowe "Specific". Forte informowało wówczas, że planuje w najbliższym czasie zaangażować się kapitałowo w podmiot, który powstanie w wyniku przekształcenia się PHU "Specific" w spółkę prawa handlowego.
Ewa Pogodzińska
(PAP Biznes), #FTEepo/ ana/
