WP oczekuje jednocyfrowego wzrostu rynku reklamy internetowej w '22, zwyżka przychodów grupy dwucyfrowa | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
17 maj 2022, 11:53

WP oczekuje jednocyfrowego wzrostu rynku reklamy internetowej w '22, zwyżka przychodów grupy dwucyfrowa

Wirtualna Polska spodziewa się, że rynek reklamy internetowej w Polsce wzrośnie w 2022 roku w tempie jednocyfrowym. Zwyżka przychodów grupy powinna pozostać dwucyfrowa - poinformował podczas telekonferencji z dziennikarzami prezes spółki Jacek Świderski . Dodał, że przewiduje wzrost dywidendy w 2023 roku.

"Wydaje się, że wzrost całego rynku reklamy internetowej będzie w tym roku jednocyfrowy, bo w pierwszym i drugim kwartale mieliśmy duży wpływ działań wojennych oraz związanych z inflacją i podwyżkami stóp procentowych. Perspektywy na kwartał trzeci i czwarty, jeśli chodzi o makroekonomię nie są optymistyczne. Nawet jeżeli, a bardzo na to liczymy, będą coraz lepsze wiadomości z frontu ukraińskiego, to pewnie będą one niwelowane coraz gorszymi informacjami makroekonomicznymi" - powiedział prezes.

Dodał, że tegoroczne ambicje dotyczące dynamiki zwyżki przychodów grupy są dwucyfrowe.

Zdaniem Świderskiego, Wirtualna Polska korzysta z tzw. "poduszki oglądalnościowej", która wytwarza się w sytuacji ważnych wydarzeń na świecie lub w Polsce.

"Misja mediowa zyskuje na znaczeniu. Przed wojną mieliśmy 11-12 mln użytkowników każdego dnia, pierwszego dnia wojny blisko 16 mln użytkowników w serwisach informacyjnych. W pierwszych tygodniach wojny średnio około 30 proc. użytkowników więcej, w stosunku do tego co było przed wojną. Podobnie na odsłonach" - powiedział.

"Oznacza to dla naszego biznesu, że w pierwszych tygodniach wojny, notując wielokrotnie więcej odsłon reklamowych czy generalnie odsłon, średni koszt dla reklamodawców, czyli po naszej stronie średni przychód istotnie spadł. Ten spadek średniej ceny odsłony, rekompensował wolumen odsłon w ten sposób, że przychody WP media nie spadały. Mimo, że pojawiła się pewnie jakiegoś rodzaju presja, zawahanie ze strony reklamodawców, co do lokowania swoich budżetów reklamowych w tych trudnych dniach. Z uwagi na atrakcyjność powierzchni reklamowej w polskim internecie, który cieszył się ogromną popularnością, pozostała z nawiązką zamortyzowana"- dodał.

Prezes spodziewa się w tym roku kontynuacji dużego zainteresowania klientów ofertą wakacyjną na należącym do grupy portalu wakacje .pl.

Przychody grupy w pierwszym kwartale 2022 wyniosły 213,2 mln zł i były o 19,1 proc. wyższe niż tym samym okresie 2021 roku. Wynik okazał się o 3,6 proc. wyższy od konsensusu PAP Biznes.

Zysk netto j.d. wzrósł rok do roku o 64 proc. do 43,4 mln zł. Wynik był o 21,6 proc. wyższy od średniej prognoz analityków. Zysk operacyjny wyniósł 45,5 mln zł i okazał się o 4,3 proc. wyższy od konsensusu i 21,8 proc. wyższy rdr. EBITDA wzrosła o 18,6 proc. do 67,3 mln zł i była o 0,5 proc. wyższa od konsensusu.

Świderski poinformował, że grupa przygląda się rynkowi pod kątem przejęć na rynku mediów, e-commerce i zielonej energii.

"Wyceny spółek nie tylko e-commercowych, ale wszystkich na giełdach zostały urealnione. W pewnych miejscach są nawet nieuzasadnienie niskie, więc nasza aktywność M&A uległa wzmożeniu. Natomiast planujemy większą dywidendę na przyszły rok. (...) W tym roku jesteśmy ostrożni ze względu na niepewność, o której słyszymy, a której nie widzimy w tej swojej części. Być może czegoś nie przewidujemy lub czegoś nie dostrzegamy, więc jesteśmy odrobinę bardziej ostrożni niż zwykle. Z drugiej strony mamy procesy fuzji i przejęć, w których jesteśmy i działamy i też być może będziemy potrzebowali gotówki" - powiedział.

Zarząd Wirtualnej Polski rekomenduje wypłatę 35,3 mln zł dywidendy z zysku za 2021 rok, co daje 1,2 zł na akcję.

W ubiegłym roku spółka wypłaciła akcjonariuszom 1,55 zł dywidendy na akcję.

(PAP Biznes), #WPL

epo/ ana/

Zobacz także: WP Holding SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości