Przejdź do treści

udostępnij:

Apropo pozyskuje inwestycję od LT Capital i rusza z ekspansją zagraniczną

Apropo, polski startup rozwijający system do automatyzacji procesu ofertowania m.in. dla branży IT, pozyskał ponad 1,1 mln zł od doświadczonego inwestora VC, funduszu LT Capital

Spółka szykuje się do ekspansji zagranicznej w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii i na Dalekim Wschodzie i szacuje, że globalnie jest ok. 30 tys. firm zainteresowanych współpracą z dostawcami tego typu rozwiązań

Technologia polskiej spółki podnosi konkurencyjność firm starających się o kontrakty - optymalizuje pracę oraz znacząco zmniejsza czas potrzebny na przygotowanie merytorycznej części oferty przy jednoczesnym zwiększeniu jej jakości. Prognozuje się, że rynek rozwiązań do ofertowania osiągnie wartość 3,1 mld USD do końca 2024 r. - to podwojenie jego wielkości względem 2019 r.

Ofertowanie, czyli chleb powszedni każdej starającej się o nowego klienta czy kontrakt firmy IT, wchodzi w erę pełnej automatyzacji. Dzięki jej zastosowaniu przygotowanie, jakość i czas potrzebny do wysłania oferty w odpowiedzi na zapytanie staną się realnymi narzędziami w walce z konkurencją. Swoje miejsce na wartym globalnie ponad 5 bilionów USD rynku IT znalazł polski startup Apropo. Teraz, za sprawą wsparcia funduszu LT Capital, chce on z etapu rozwoju produktu przejść do walki o znaczącą grupę klientów.

- Wzrost software house-ów uzależniony jest w dużej mierze od ich skuteczności na polu sprzedaży i konwertowania leadów. Ich częścią jest ofertowanie, które z jednej strony jest niezbędnym etapem większości zleceń, z drugiej - może być procesem bardzo uciążliwym, ograniczającym rozwój organizacji. Niekończące się przygotowywanie propozycji ofertowej konsumuje czas i wymaga dużego zaangażowania odpowiadających za nią pracowników. A pamiętajmy, że 1 godzina pracy developera w sofware housie to bardzo konkretne pieniądze. Dzięki Apropo najbardziej wartościowi pracownicy mogą przede wszystkim angażować się w kluczowe projekty, a działania czasochłonne i powtarzalne pozostawić w rękach działów sprzedaży - komentuje Michał Grubka, współzałożyciel i CEO Apropo.

Wpływ na rosnące znaczenie rozwiązania Apropo dla sektora IT miała też pandemia. Po 2 latach przyspieszonej cyfryzacji wielu obszarów działalnośći firm, ofertowanie jest kolejną sferą, która podlega coraz większej automatyzacji.

- Obecnie, za sprawą zmian kulturowych na fali pandemii, ofertowanie jest czymś trudniejszym niż przedtem - wymaga ustaleń i negocjacji z coraz mniejszym udziałem bezpośrednich spotkań. Apropo powstało, by proces ofertowania w IT zautomatyzować i przyczynić się do dynamicznego wzrostu przychodów sofware house-ów - uzupełnia Michał Grubka.

Jak to działa - oferta nawet 8x szybciej

System Apropo to połączenie wielu potrzebnych przy ofertowaniu funkcjonalności w jednym miejscu. Pozwala on firmom tworzyć komponenty używane przez nie do wycen oraz ich szablony, automatycznie wyceniać je w oparciu o AI, a także, poprzez nagrywanie ekranu w momencie zapoznawania się potencjalnego klienta z ofertą (podobna zasada działania jak w przypadku HotJar dla marketingu), umożliwia poznanie jego feedback-u i efektywne zarządzanie wskaźnikiem churn (klientów porzucających ofertę).

Efekt? Użycie narzędzi Apropo pozwala nawet ośmiokrotnie przyspieszyć proces przygotowania oferty, dotychczas zajmujący nawet od 4 do 16 godzin. To kluczowa przewaga w przypadku rywalizacji o klienta w sektorze IT, gdzie wydatnie krótszy czas potrzebny na sporządzenie oferty to większa szansa na wygranie kontraktu. Do tego zaoszczędzony dzięki polskiemu startupowi czas firmy IT mogą przeznaczyć na rozwój biznesu – realizację projektów lub pozyskiwanie kolejnych zleceń. Ale to rozwiązanie nie tylko dla software house-ów.

- Apropo ma zastosowanie wszędzie tam, gdzie w procesie ofertowania czas ma kluczowe znaczenie. Mówiąc inaczej – sprawdza się doskonale w sytuacjach, gdzie o ewentualnym powodzeniu w procesie sprzedażowym może zdecydować czas reakcji na zapytanie i warstwa merytoryczna oferty. Dlatego narzędzie Apropo jest stworzone nie tylko dla software house-ów, ale również agencji marketingu online i wszystkich innych firm z różnych branż, w których czas dostarczenia oferty ma znaczenie. Wspierając te grupy w ich codziennych biznesowych sprawach, przyczyniamy się do uwolnienia ich potencjału i przyspieszenia wzrostu – podkreśla Natalia Dymek-Sikora współzałożycielka i COO w Apropo.

Grono założycieli i kluczowych menedżerów firmy uzupełniają Janusz Kozioł (CTO) oraz Przemysław Stanisz (doradca strategiczny).

30 tys. firm na horyzoncie

Ciekawy produkt i model biznesowy, a także rysujące się przed rynkiem rozwiązań do ofertowania dobre perspektywy sprawiły, że Apropo znalazło się na radarze LT Capital. Znany z aktywności w Polsce fundusz VC wyłożył w ramach rundy seed 1,1 mln zł (250 tys. euro) na rozwój startupu i, podobnie jak w przypadku innych spółek portfelowych, będzie go aktywnie wspierać w budowaniu wartości. Jednym z kluczowych celów jest ekspansja zagraniczna w Ameryce Północnej, skąd docelowo pochodzić ma większość klientów Apropo.

- Od lat wspieramy polskich założycieli, oferując im nie tylko kapitał, ale i dostęp do naszego międzynarodowego networku. W Apropo dostrzegliśmy olbrzymi potencjał – to spółka ze świetnym, doświadczonym zespołem i produktem, który za sprawą AI oraz automatyzacji zwiększa efektywność działów sprzedaży. Rynek realizowanych projektów IT rośnie i widzimy, jaką wartością może być efektywne zarządzanie ofertowaniem oraz płynące z tego oszczędności i nowe możliwości dla software house’ów i agencji digitalowych – komentuje Aleksandra Byrka, Dyrektor inwestycyjna w LT Capital.

Wyjście z biznesem poza Polskę to tylko jedno z założeń strategicznych Apropo. Kolejnym jest dodanie nowych funkcjonalności, rozbudowa warstwy analitycznej systemu, a także jego integracja z oprogramowaniem do zarządzania projektami jak Jira czy Trello. Docelowo, Apropo chce zbudować silną markę eksperta w dziedzinie kalkulacji kosztów projektów IT i istotnego partnera wspierającego wzrost biznesu. Spółka szacuje, że na świecie jest dziś ok. 30 tys. firm, potencjalnie zainteresowanych współpracą z dostawcami technologii automatyzujących procesy pozyskiwania klientów.

O spółce Apropo:

Apropo to polska spółka tworząca narzędzie do automatyzacji i usprawniania procesów IT w firmach tworzących oprogramowanie. Z produktu apropo.io korzystają software house'y, agencje cyfrowe oraz freelancerzy. Narzędzie pozwala na szybsze i dokładniejsze wyceny projektów i pomaga konwertować leady na płacących klientów. Obecnie Apropo jest używane w Europie, na obecny rok zaplanowano ekspansję do USA.

O funduszu LT Capital:

LT Capital to fundusz VC inwestujący w spółki technologiczne, skupiający się na produktach i usługach, które są podstawą Przemysłu 4.0. Fundusz ma obecnie w swoim portfelu 26 spółek.

Źródło: Spółka

udostępnij: