Podsumowanie 1Q 2022 roku w Grupie FERRO: kontynuacja pozytywnych trendów w wymagającym otoczeniu | StrefaInwestorow.pl
Obrazek użytkownika Wiadomości
26 maj 2022, 09:13

Podsumowanie 1Q 2022 roku w Grupie FERRO: kontynuacja pozytywnych trendów w wymagającym otoczeniu

Grupa FERRO, wiodący producent i dystrybutor armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz źródeł ciepła w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, osiągnęła w 1Q 2022 r. 255,7 mln zł skonsolidowanych przychodów, co oznacza wzrost o 57% w ujęciu rok do roku. Grupa kontynuuje pozytywne trendy z minionych kwartałów na wymagającym rynku, konsekwentnie realizując strategię: zwiększa sprzedaż w sposób organiczny oraz dzięki przejęciu nowego segmentu biznesowego. EBITDA w 1Q 2022 wzrosła o 38% r/r, do 36,1 mln zł, a zysk netto wyniósł w omawianym okresie 21,7 mln zł, co oznacza wzrost o 22% r/r.

W 1Q 2022 r. Grupa FERRO zanotowała wysokie, dwucyfrowe dynamiki sprzedaży zarówno na kluczowych rynkach zagranicznych, jak i na rynku polskim. W Polsce sprzedaż wzrosła o blisko 80% r/r, do 119,9 mln zł, a na rynkach zagranicznych zwiększyła się o ponad 40%. Sprzedaż zagraniczna odpowiadała w 1Q 2022 za 53% przychodów Grupy. Spośród rynków zagranicznych najwyższą dynamikę przychodów w 1Q 2022 odnotowały Słowacja (+65% r/r), mocno dotknięta w 1Q ub.r. obostrzeniami związanymi z pandemią COVID-19, oraz Węgry (+62% r/r), gdzie Grupa umacnia swoją wiodącą pozycję. Wysoką, około 30% dynamiką wzrostu mogły pochwalić się dwa największe rynki zagraniczne, czyli Rumunia i Czechy. Najmłodsze rynki Grupy obejmujące m.in. kraje bałtyckie i Bałkany, ujęte w segmencie geograficznym „pozostałe”, zwiększyły przychody o 58% r/r, do 22,3 mln zł.

Tak znaczący wzrost sprzedaży to efekt strategicznego połączenia działalności organicznej w dotychczasowym obszarze (armatura instalacyjna i sanitarna) oraz rozpoczęcia działalności w segmencie źródeł ciepła w wyniku sfinalizowanego w lutym 2021 przejęcia spółek TERMET i Tester. W dotychczas wydzielanych segmentach Grupy sprzedaż rosła w wysokim tempie dwucyfrowym: armatura sanitarna +31% (do 117,7 mln zł), armatura instalacyjna +45% (do 79,1 mln zł), a trzeci główny segment - źródła ciepła - w 1Q 22 wygenerował ponad 54 mln zł przychodów (wobec 16,4 mln zł za 1 miesiąc konsolidacji w 1Q 2021, po finalizacji przejęcia).

- W 2022 weszliśmy bardzo dobrze przygotowani, biorąc pod uwagę chiński nowy rok i inne wzywania, związane np. z wojną w Ukrainie, czego potwierdzeniem są wyniki osiągnięte w pierwszym kwartale. Popyt na wszystkich naszych kluczowych rynkach utrzymuje się na dobrym poziomie, a Grupa pracuje na najwyższych obrotach, aby go płynnie zaspokajać. Rozsądnie i odpowiedzialnie podchodzimy do zarządzania wzrostem, bo mamy świadomość znaczącej i ciągle rosnącej niestabilności otoczenia makroekonomicznego oraz rosnących obciążeń finansowych. Przewidujemy, że w tym roku CAPEX będzie istotnie wyższy niż w latach poprzednich, zakładamy przekroczenie 30 mln zł, co związane jest przede wszystkim z wchodzącymi w kluczową fazę inwestycjami w logistykę i IT. Ich zakończenie pozwoli na uwolnienie dodatkowego potencjału w Grupie i jeszcze lepsze wykorzystanie sytuacji rynkowej oraz dalsze umacnianie pozycji FERRO w regionie. Koncentracja na rozwoju organicznym w dotychczasowych obszarach naszej działalności w połączeniu ze strategiczną decyzją o wejściu w nowy segment – ekologicznych źródeł ciepła, czyli segment HVAC – przynosi pożądane efekty. Dlatego też kontynuujemy analizy rynku pod kątem M&A w obszarach, które mogą stanowić dalsze uzupełnienie oferty FERRO - informuje Wojciech Gątkiewicz, CEO, Prezes Zarządu FERRO.

- Stale rosnąca skala działalności i rozwój oferty wymagają od nas bardzo dużej uważności w planowaniu i realizacji procesów logistycznych, zwłaszcza w niestabilnym otoczeniu rynkowym. Dotychczas radzimy sobie z tym bardzo dobrze i płynnie obsługujemy rosnącą sprzedaż, a usprawnieniem w tym zakresie i wejściem na nowy poziom działalności będzie zakończenie realizowanych inwestycji w tym obszarze. W Znojmo budujemy halę magazynowo-produkcyjną, która będzie gotowa w ciągu kliku miesięcy. Z kolei na 2Q 2023 planujemy uruchomienie centrum logistycznego w Rumunii, co skorelowane jest z wdrożeniem systemu ERP. Oba obiekty będziemy intensywnie zatowarowywać, szczególnie na początku przyszłego roku - mówi Aneta Raczek, COO, Wiceprezes Zarządu FERRO.

Zarząd FERRO, zgodnie z polityką dywidendową określoną w Strategii F1, zarekomendował wypłatę 32,1 mln zł w formie dywidendy z zysku za rok 2021, co daje kwotę 1,51 zł na akcję. Zarząd, przedstawiając rekomendację wypłaty dywidendy, wziął pod uwagę wielkość bieżących i planowanych nakładów na inwestycje rozwojowe oraz skalę zadłużenia i bezpieczeństwo finansowe, szczególnie uwzględniając wysoki i nadal rosnący poziom stóp procentowych. Proponowanym dniem dywidendy jest 20 września 2022 r. a dniem wypłaty dywidendy - 14 października 2022.

- Zbliżający się kluczowy okres realizacji inwestycji logistycznych sprawia, że z jeszcze większą uwagą podchodzimy do utrzymywania odpowiedniego poziom kapitału obrotowego i zapasów. W związku z dotychczasowym dynamicznym rozwojem i zamiarem utrzymywania jego wysokiego tempa zwiększamy poziom zaangażowania środków w kapitał obrotowy – jego wyższy niż w minionych latach poziom, przy zachowaniu dobrej rotacji, jest i będzie związany zarówno z bieżącą, wysoką sprzedażą, jak przygotowaniami do zatowarowania nowych powierzchni magazynowych. Powyższe czynniki wpływają także na poziom zadłużenia, szczególnie istotny w środowisku wysokich stóp procentowych. Kluczowe jest dla nas rozsądne podejście do zarządzania środkami finansowymi w kontekście prowadzonych i planowanych inwestycji, poziomu długu oraz tempa rozwoju – mówi Olga Panek, CFO, Wiceprezes Zarządu FERRO.

- Warto podkreślić zarówno wysokie, dwucyfrowe wzrosty sprzedaży w segmentach armatury sanitarnej i instalacyjnej, jak i znaczącą kontrybucję segmentu źródeł ciepła. To dla nas wyraźny sygnał, że budowa kompleksowej oferty dla domu jest właściwym kierunkiem rozwoju Grupy i w tym obszarze koncentrujemy wiele naszych działań. Na percepcję marki, a co za tym idzie – sprzedaż - pozytywnie wpływa także poszerzenie portfolio o produkty ze średniej i wyższej półki cenowej, które spotkały się z bardzo dobrym przyjęciem przez klientów. Zgodnie ze strategią stopniowo wzmacniamy także pozycję Grupy wśród profesjonalistów – mówi Zbigniew Gonsior, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Sprzedaży FERRO.

O spółce FERRO:

Grupa FERRO jest jednym z największych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej producentów armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz ekologicznych źródeł ciepła. W skład Grupy, której podmiotem dominującym jest FERRO S.A. wchodzą także: FERRO International sp. z o. o. (Polska), NOVASERVIS spol. s.r.o. (Czechy), NOVASERVIS FERRO Group SRL (Rumunia), NOVASERVIS FERRO SK s.r.o. (Słowacja), FERRO Hungary Kft. (Węgry), NOVASERVIS FERRO Bulgaria Ltd. (Bułgaria), Ferro Baltics UAB (Litwa) oraz Ferro Adriatica d o.o. (Chorwacja). W 2021 roku, w wyniku przejęcia kontroli do Grupy dołączyły TERMET S.A. i Tester sp. z.o.o. z siedzibą w Świebodzicach (odpowiednio 91,21% akcji i głosów pierwszej ze spółek i 100% udziałów drugiej należy do FERRO).

Siedziba Grupy (FERRO S.A.), montownia oraz centrum magazynowo - logistyczne znajduje się w Skawinie. Siedziba, zakład produkcyjny i centrum logistyczne Novaservis zlokalizowane są w Brnie i Znojmo (Czechy), a siedziba spółek Termet i Tester oraz zakład produkcyjny i magazyn wysokiego składowania znajdują się w Świebodzicach.

FERRO S.A. – jest jednym z liderów branży sanitarnej i grzewczej na rynku polskim. Przedsiębiorstwo od 24 lat produkuje wysokiej jakości armaturę sanitarną i instalacyjną pod marką Ferro oraz elementy instalacji grzewczych pod własną marką Weberman.

Od 14 kwietnia 2010 roku Grupa FERRO jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

FERRO S.A. zajmuje czołową pozycję w Polsce na rynku sprzedaży zaworów i drugie miejsce pod względem sprzedaży baterii. Przedmiotem jej działalności jest produkcja i sprzedaż armatury sanitarnej, instalacyjnej i grzewczej oraz wyposażenia sanitarnego pod własnymi markami: Ferro, Weberman, Metalia, Titania, a także pod markami klientów Grupy.

NOVASERVIS spol. s.r.o. to spółka wchodząca w skład Grupy od 2011 roku, działająca na rynku armatury sanitarnej i instalacyjnej, a także lider pod względem wielkości sprzedaży baterii. W Czechach i Słowacji jest jednym z najważniejszych producentów oraz wiodącym dostawcą wyposażenia sanitarnego.

TERMET S.A. jest dostawcą nowoczesnych urządzeń grzewczych – począwszy od etapu projektowania, poprzez wykonawstwo, profesjonalną dystrybucję oraz obsługę serwisową - o ugruntowanej pozycji i uznanej marce. Jest także istotnym odbiorcą urządzeń spółki Tester sp. z o.o.

Produkcja Grupy FERRO realizowana jest między innymi we własnym zakładzie Novaservis w Republice Czeskiej. Spółka obsługuje rynek krajowy i zagraniczny w zakresie produkcji i handlu wyrobami instalacyjno-sanitarnymi opartymi na bazie współczesnej, europejskiej technologii i organizacji pracy.

FERRO S.A. swoją silną pozycję na rynku zawdzięcza przede wszystkim dbałości o doskonałą jakość produktów. Utrzymanie wysokiego standardu produkcyjnego możliwe jest dzięki spełnieniu wymogów obowiązujących norm, utrzymaniu wysokich parametrów technicznych, bezpieczeństwa i funkcjonalności. Wszystkie produkty firmy podlegają tym samym, niezwykle dokładnymi restrykcyjnym, procedurom weryfikacji jakości. Są kontrolowane na każdym stanowisku produkcyjnym. Nad prawidłowym przebiegiem procesów kontroli jakości czuwają wysoko wykwalifikowani inżynierowie odpowiedzialni za jakość i za certyfikację produktów. Audytorzy sprawdzają przestrzeganie procedur systemu zapewniania jakości. Należą do nich procedury określone w normach serii polskich PN i europejskich PN-EN oraz procedury związane z Systemem Zarządzania Jakością.

Źródło: Spółka, #FRO

Zobacz także: Ferro SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

Śledź Strefę Inwestorów w Google News

Ostatnie wiadomości