Amica z powodu wzrostu kosztów produkcji planuje co najmniej 5 proc. podwyżkę cen
Amica w związku ze wzrostem kosztów produkcji planuje co najmniej 5 proc. podwyżkę cen - poinformował podczas telekonferencji członek zarządu ds. finansowych Michał Rakowski. Dodał, że rynek AGD notuje popandemiczne spowolnienie dynamiki wzrostu do 5-10 proc.
"Wzrost cen komponentów i materiałów, co wspominałem przy wynikach rocznych, był bardzo odczuwalny w czwartym kwartale 2021 roku. Ten wpływ przeniósł się również na pierwszy kwartał. (...) Niestety nie było możliwe tak szybkie przerzucenie wpływu kosztów produkcji na nasze ceny dla klientów. Stąd spadki marżowości. Na pewno będzie to duże wyzwanie dla grupy w tym roku. Na pewno nie przewidujemy problemów z dostępnością stali wobec aktualnej sytuacji makro. Będziemy obserwowali, jak kształtujące się ceny będą miały wpływ na nasze koszty produkcji" – powiedział Rakowski.
"Nie jest możliwe przerzucenie tak silnego wzrostu kosztów jednorazowo, więc to są decyzje, które będą właściwie z każdym klientem podejmowane - działania i rozmowy dotyczące podwyżek. Poziom około 5 proc. jest tym minimalnym poziomem, który musimy wdrażać w ramach podwyżek dla naszych klientów" - dodał.
Grupa Amica w pierwszym kwartale 2022 roku zwiększyła przychody o blisko 6 proc. rdr do 844 mln zł. Skonsolidowany zysk netto spadł do 2,9 mln zł 34,2 mln zł rok wcześniej. Marża EBITDA zmniejszyła się do 3,3 proc. z 7,7 proc. rok wcześniej.
"Grupa ma przed sobą wiele miesięcy wyzwań. Niezmiennie, jak w 2021 roku, wpływ na nasze marże będą miały 3 elementy: wzrost ceny komponentów i materiałów. Drugi element, który na pewno będzie wpływał, to ewentualny wzrost cen zakupu towarów od naszych kontrahentów, szczególnie z Chin. Trzecim są koszty transportu towarów z Dalekiego Wschodu do Europy. Te elementy niezmienne od kilku kwartałów wpływają na naszą marżowość, na nasze wyniki. Jak widać, ten wpływ był bardzo istotny w I kwartale. Myślę, że nasze odpowiedzi, czyli wzrosty cen naszych produktów i towarów, wprowadzane oszczędności, działania związane z większą efektywnością (...) sprawią, że będziemy obronną ręką wychodzić z tej sytuacji. Na ten moment trudno powiedzieć, czy jesteśmy w stanie utrzymać te marże na takich poziomach" - powiedział o szanse na utrzymanie marży EBITDA do końca 2022 roku.
Rakowski poinformował, że grupa zmniejszy m.in. koszty marketingu.
Amica w fabryce we Wronkach produkuje kuchnie, piekarniki oraz płyty grzewcze. Grupa sprzedaje także towary, czyli produkty AGD kupowane u innych producentów w celu ich dalszej sprzedaży. Stal stanowi w produkcji blisko 30 proc. technicznego kosztu wytworzenia.
"W tej chwili mamy do czynienia z realizacją spadku popytu. Nasze branżowe organizacje wskazywały, że w 2021 roku popyt w ujęciu wartościowym kształtował się na poziomie ilościowym i wartościowym na poziomie od 15 do 20 proc. w zależności od rynku. Po okresie pandemicznym spodziewałem się, że popyt spadnie do tradycyjnych wartości około 5-10 proc. I tak się dzieje, również rynek polski notuje te spadki. Może nie są tak duże, jak na rynku zachodnim, bo dynamika jest zawsze większa. To w drugim kwartale odnotowuje również nasza grupa" - powiedział.
Członek zarządu poinformował, że po braku sprzedaży grupy w Ukrainie w marcu, handel z tym krajem powoli powraca. Amica realizuje go ubezpieczając należności lub na przedpłaty. W Rosji trwa wyprzedaż magazynu.
Na koniec I kwartału roku sprzedaż w Europie Zachodniej stanowiła (45 proc.) proc. przychodów grupy, 26 proc. przypadało na rynek polski. Rynek wschodni stanowił 14 proc. przychodów, północny 9 proc., a południowy 5 proc.
(PAP Biznes), #AMCepo/ asa/
