Przejdź do treści

udostępnij:

Pepco Group będzie nadal inwestować w ceny, ale i poprawiać efektywność kosztową (wywiad)

Pepco Group, w środowisku wysokiej inflacji, będzie nadal inwestować w ceny. Chce też dalej poprawiać efektywność kosztową, co powinno wpłynąć pozytywnie na marżę EBITDA w drugim półroczu - poinformował PAP Biznes Mat Ankers, p.o. dyrektora finansowego grupy. CAPEX grupy przekroczy w tym roku 200 mln euro.

"W obliczu wysokiej inflacji obserwujemy na rynku przekierowywanie się klientów w stronę kanałów sprzedaży dyskontowej. To widać w całej Europie. Z tego powodu chcemy utrzymać naszą konkurencyjność cenową. Dlatego nadal inwestujemy w ceny, by chronić naszych klientów i zyskiwać udziały rynkowe. W obecnym otoczeniu makroekonomicznym cena będzie kluczowa, a katalizatorem naszego modelu biznesowego jest wzrost. Najważniejszy jest klient i naszym celem jest przyciągnięcie go do naszych sklepów w trakcie tej wysokiej presji inflacyjnej" - powiedział PAP Biznes Mat Ankers, p.o. dyrektora finansowego grupy.

"Będziemy dalej inwestować w ceny. Nasza marża brutto w pierwszym półroczu odzwierciedla fakt, że to robimy. Nie można być jednak dyskontem tylko w korzystnych warunkach. Teraz trzeba patrzeć na biznes w inny sposób: chodzi o udziały w rynku, o większą efektywność i wynikającą z tego poprawę marży EBITDA" - dodał.

W pierwszym półroczu roku obrotowego 2022 r. marża brutto zmniejszyła się o 137 pb. do 41 proc., na co - jak tłumaczy spółka - największy wpływ miał wzrost kosztów frachtu, który został częściowo zniwelowany skutecznym zarządzaniem przecenami.

Jak wskazał dyrektor, w całej grupie kontynuowana jest stopniowa poprawa efektywności i oszczędności w łańcuchu dostaw.

Spółka podała, że w sieci Pepco poprawiono efektywność planowania zapasów, poprawiono też wydajność operacji kompletacji w centrach dystrybucji, usprawniono procesy w sklepach.

"Restrykcje covidowe zostały zniesione, podejmujemy działania optymalizacji kosztów i to wpłynie pozytywnie na marżę EBITDA w drugim półroczu" - powiedział Ankers.

Pepco Group miało w pierwszym półroczu zakończonym 31 marca 2022 r. 347 mln euro bazowej EBITDA, co oznacza wzrost o 7,3 proc. rdr. Marża EBITDA spadła do 14,6 proc. z 16,2 proc. w analogicznym okresie rok wcześniej.

Spółka miała w I półroczu 2.372 mln euro przychodów. Przychody raportowane wzrosły o 18,9 proc. rdr, a przy założeniu stałego kursu walutowego wzrosły o 17,2 proc. rdr.

"Jesteśmy zadowoleni z mocnych wyników sprzedażowych w pierwszym półroczu i osiągniętego wzrostu zysków w kontekście sytuacji rynkowej i stojących przed nami wyzwań. Nasz biznes wyszedł z pandemii bardziej odporny, wiele zrobiliśmy w zakresie kosztów operacyjnych, kapitału obrotowego i to będzie teraz dawać owoce. Jesteśmy więc bardziej przekonani co do perspektyw wzrostu" - powiedział Ankers.

"Wierzymy w perspektywy naszego biznesu zarówno w krótkim, jak i długim terminie. Podtrzymujemy prognozy dotyczące wzrostu EBITDA w tym roku" - dodał dyrektor.

Pepco Group podało, że sprzedaż LFL w sklepach grupy w III kwartale roku obrotowego przekroczyła poziom sprzed pandemii.

Ankers poinformował, że problemy z łańcuchem dostaw pozostają, ale sytuacja się ustabilizowała i łatwiej teraz tym zarządzać.

Sieć Pepco Group liczyła na koniec marca 3.696 sklepów (wzrost o 13,9 proc. rdr). W I półroczu spółka otworzyła rekordowe 235 nowych sklepów netto (z wyłączeniem zamknięcia 43 sklepów Fultons). Zmodernizowano kolejne 586 sklepów.

Pepco Group podwyższa cel otwarć do ok. 450 nowych sklepów netto w tym roku obrotowym.

"Będziemy się rozwijać na wszystkich naszych rynkach. Weszliśmy w ostatnim czasie na kilka zachodnich rynków, ostatnio do Niemiec, pozytywnie też oceniamy perspektywy naszych rynków w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Chcemy nadal się tam rozwijać" - powiedział Ankers.

Grupa testuje również model franczyzowy, w ramach którego sprzedaje odzież Pepco i asortyment ogólny w formacie store-in-store.

"Testujemy model franczyzowy, gdyż chcemy zobaczyć, czy moglibyśmy się szybciej rozwijać. Być może ten model sprawdziłby się na niektórych rynkach. Prawdopodobnie w przyszłym roku będziemy mogli powiedzieć więcej o wynikach testów" - powiedział Mat Ankers.

W I półroczu CAPEX grupy wyniósł 114 mln euro.

"W całym roku nasze nakłady przekroczą 200 mln euro" - powiedział p.o. dyrektora.

Anna Pełka

(PAP Biznes), #PCO

pel/ osz/

Zobacz także: Pepco Group NV - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: