Zmiana WIBORu to wyzwanie dla mniejszych emitentów; rynek czeka na konwencję emisji MF - Nierada, BGK
Reforma WIBORu będzie dużym wyzwaniem dla emisji obligacji komercyjnych czy samorządowych, a inwestorzy czekają na konwencję stosowania nowej stawki referencyjnej w emisjach przez MF, co będzie decydujące dla kierunku, w którym pójdzie rynek - powiedział wiceprezes BGK Paweł Nierada.
Nierada wziął udział w panelu wiceprezesów banków w trakcie Kongresu Wskaźników Referencyjnych Stopy Procentowej w Warszawie. Patronem medialnym wydarzenia jest PAP Biznes.
"Musimy też pamiętać o całej przestrzeni emisji obligacji klientów komercyjnych, czy samorządów. Cała przestrzeń obligacyjna jest de facto obligacjami zmiennoprocentowymi, opartymi o WIBOR. W momencie, gdy rozpoczynamy tranzycję na nowy wskaźnik, jakikolwiek by on był, to wszystkich emitentów, organizatorów emisji, agentów płatniczych, czeka bardzo duże wyzwanie związane z identyfikacją samej zmiany i jej wielkości, poinformowania wszystkich stron transakcji o przewidywanych skutkach tej zmiany i na końcu rozliczenia tych płatności z obligacji na nowych zasadach. (...) Dla mniejszych emitentów wyzwaniem jest przede wszystkim sama identyfikacja tej zmiany i próba jej kwantyfikacji z odpowiednim wyprzedzeniem i czas na niezbędne dostosowania. Wydaje mi się, że to jeden z kluczowych elementów prac grup roboczych" - powiedział Nierada.
Nierada wskazał na kluczową rolę wiodącego emitenta obligacji zmiennoprocentowych, czyli Ministerstwa Finansów, w procesie przechodzenia w emisjach na nowy wskaźnik stopy proc.
"Jeżeli chodzi o konwencję stosowania nowej stawki, to wszyscy będą de facto patrzeć na to, w którą stronę pójdzie MF. To, w jaki sposób konwencja będzie przyjęta przez głównego emitenta, będzie decydujące dla kierunku, w którym będzie podążał i chyba powinien podążyć cały rynek. Im szybciej ten wypracowany standard zostanie upubliczniony, tym lepiej dla całej procesu konwersji" - ocenił Nierada.
Wiceprezes BGK zwrócił także uwagę na legislacyjny wymiar reformy z punktu widzenia działalności zleconej z zakresu obsługi Skarbu Państwa, którą prowadzi BGK.
"My jako bank, który prowadzi działalność zleconą z zakresu obsługi Skarbu Państwa mocno dostrzegamy wymiar legislacyjny. Nie mówiąc o głównym strumieniu naszej dyskusji, czyli mocno profesjonalno-technicznym. Tak naprawdę odejście od WIBORu ma swoje implikacje w całej innej przestrzeni już nie stricte bankowej. Ogromna część działalności finansów publicznych, chociażby konsolidacja środków publicznych znajduje swoje oparcie w legislacji, ustawach, w rozporządzeniach różnych ministerstw, gdzie explicite znajdują się odwołania do stawek WIBOR, WIBID. Jak wspomniałem konsolidacja środków publicznych – wszystkie depozyty powyżej 3 dni muszą być oparte o WIBID. Program Obsługi Obszarów Wiejskich - znów pożyczki w ustawie i rozporządzeniach oparte o WIBOR 3M etc., etc." - powiedział.
"Wymagana jest głęboka weryfikacja i przeprowadzenie zmian legislacyjnych, które de facto nie muszą być postrzegane jako część sektora finansowego, bankowego per se" - dodał.
Według Nierady, zakończenie prac nad reformą w terminie przewidzianym w ustawie, czyli 1 stycznia 2023 r. w „tak szerokim zakresie” jak obecnie jest pod znakiem zapytania.
Sejm w czerwcu uchwalił ustawę, która zakłada odejście od wskaźnika WIBOR od początku 2023 r. i wprowadzenie jego zamiennika w postaci nowych stawek wolnych od ryzyka opartych o transakcje O/N.
Gdyby nie udało się wyznaczyć zamiennika, standardowym procesem na mocy procedowanych regulacji, możliwe byłoby wskazanie jako zamiennika WIBOR-u stawki będącej wynikiem kalkulacji procentu składanego z indeksu POLONIA, wyznaczanej przez Narodowy Bank Polski.
Propozycję trzech indeksów dla rynku stopy procentowej opracował i przedstawił do konsultacji GPW Benchmark, administrator wskaźników stopy procentowej w Polsce. Są to: Warszawski Indeks Rynku Finansowego – WIRF, Warszawski Indeks Rynku Depozytowego - WIRD oraz Warsaw Repo Rate - WRR. Pierwsze dwa oparte są o transakcje depozytów niezabezpieczonych w grupie instytucji kredytowych, instytucji finansowych oraz - w przypadku WIRD – dużych przedsiębiorstw. Z kolei WRR jest indeksem mierzącym stopę procentową transakcji warunkowych. (PAP Biznes)
tus/ osz/
