Przejdź do treści

udostępnij:

Amica planuje w '23 publikację 10-letniej strategii grupy, w której znajdzie się rozpoczęcie sprzedaży w USA (wywiad)

Amica planuje w 2023 roku przedstawić 10-letnią strategię grupy, której elementem będzie rozpoczęcie sprzedaży AGD w Stanach Zjednoczonych - poinformował PAP Biznes w wywiadzie członek zarządu spółki Michał Rakowski. Dodał, że jeszcze w tym roku Amica planuje zaprezentować strategię zrównoważonego rozwoju.

"Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, prowadzimy proces certyfikacji na rynku amerykańskim. Rynek ten jest przyszłościowy i na pewno znajdzie swoje miejsce w naszej nowej strategii. Będziemy przymierzać się do prezentacji drugiej 10-letniej strategii w przyszłym roku. Obecnie, przede wszystkim z powodu wojny w Ukrainie, odłożyliśmy te prace, gdyż bieżąca sytuacja zmieniła postrzeganie rynku i pewne kwestie musimy przeformułować" - powiedział członek zarządu Amiki.

"Wszystko jednak wskazuje na to, że jeszcze w tym roku zaprezentujemy strategię zrównoważonego rozwoju, która powstaje w duchu ESG. Zakreślimy w niej zarówno średnio, jak i długoterminowe cele, jakie chcemy sobie wyznaczyć w obszarze środowiskowym, społecznym i zarządczym" - dodał.

Amica w fabryce we Wronkach produkuje kuchnie, piekarniki oraz płyty grzewcze. Grupa sprzedaje także towary, czyli produkty AGD kupowane u innych producentów w celu ich dalszej sprzedaży.

"Analizując dokonania w ramach obecnej strategii HIT2023 musimy mieć świadomość, że ostatnie trzy lata całkowicie zmieniły obraz gospodarki i rynku AGD. Założenia dotyczące 4 mld zł przychodów w 2023 roku i 8 proc. rentowności EBITDA tworzone były w innych warunkach gospodarczych i trudno obecnie się do nich odnosić. Nie mogliśmy przewidzieć pandemii, czy wojny w Ukrainie" - podkreślił Rakowski.

Zgodnie ze strategią grupy, do 2023 roku produkcja piekarników i kuchni wolnostojących miała zwiększyć się do 1,9 mln sztuk z 1,38 mln w 2018 roku. Aby zrealizować strategię Amica planowała w latach 2020-2023 przeznaczyć na inwestycje około 500 mln zł.

Fabryka Amiki we Wronkach pod koniec września 2021 roku zwiększyła moce produkcyjne do 2,5 mln sztuk dużego AGD rocznie.

Grupa Amica sprzedaje małe i duże AGD pod markami: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia) oraz CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ok. 5 mln urządzeń rocznie.

Na koniec I kwartału roku sprzedaż w Europie Zachodniej stanowiła (45 proc.) proc. przychodów grupy, 26 proc. przypadało na rynek polski. Rynek wschodni stanowił 14 proc. przychodów, północny 9 proc., a południowy 5 proc.

Grupa Amica w pierwszym kwartale 2022 roku zwiększyła przychody o blisko 6 proc. rdr do 844 mln zł. Skonsolidowany zysk netto spadł do 2,9 mln zł 34,2 mln zł rok wcześniej. Marża EBITDA zmniejszyła się do 3,3 proc. z 7,7 proc. rok wcześniej.

Ewa Pogodzińska

(PAP Biznes), #AMC

epo/ asa/

Zobacz także: Amica SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: