Ronson chce wykorzystać odbicie na rynku najmu; rozważy emisję obligacji po ustabilizowaniu rynku
Ronson Development ocenia, że odbicie na rynku najmu jest bardzo duże i chce wykorzystać ten trend rozwijając markę LivinGo - poinformowali przedstawiciele zarządu podczas czwartkowego webinaru. Ronson rozważy nową emisję obligacji, gdy sytuacja rynkowa się ustabilizuje.
"Marka LivinGo pozwoli nam na pozyskanie stałego przypływu gotówki, w ramach wynajmowanych lokali. Widzimy trend – odbicie na rynku najmu jest bardzo duże. Zainteresowanie mieszkaniami na wynajem jest ogromne, chcemy wykorzystać tę szansę” - powiedziała Karolina Bronszewska, dyrektor Marketingu i Innowacji, członek zarządu, omawiając perspektywy marki, która ma zabezpieczony bank ziemi na prawie 2 tys. lokali.
W projektach PRS firma ta będzie odpowiadała za cały proces od A do Z – od etapu projektowania inwestycji, przez etap budowy, po opracowanie oferty, wprowadzenie jej na rynek i zarządzanie samym wynajmem.
Bronszewska poinformowała, że zabezpieczone obecnie działki znajdują się tylko w Warszawie, ale spółka nie wyklucza rozwoju w kolejnych miastach.
W pierwszym półroczu 2022 r. Ronson sprzedał 213 lokali, czyli mniej o 64,7 proc. rdr.
Zarząd ocenił, że odnotowany przez Ronsona spadek sprzedaży rdr w pierwszym półroczu 2022 r. to rezultat wysokiej bazy. Przed rokiem – zdaniem zarządu – można było obserwować odłożony popyt po falach covidu, a obecny spadek jest naturalnym efektem wysokiej inflacji, stóp procentowych i znaczącego ograniczenia dostępności kredytów hipotecznych.
Prezes Boaz Haim pytany o odnotowaną sprzedaż w czerwcu i lipcu br. poinformował, że było to odpowiednio ok. 50 i 30 lokali. Jak ocenił, mniejsza sprzedaż to efekt wakacji, a niekoniecznie sytuacji rynkowej.
Jak zauważyła Karolina Bronszewska, w drugim kwartale znacząco wzrósł udział umów finansowanych z własnych środków.
"Współczynnik umów podpisywanych i finansowanych z własnych środków – czyli gotówkowych – znacząco wzrósł – do ok. 70 proc. (...) Są nadal klienci, osoby, które chcą bezpiecznie +zaparkować+ oszczędności" - powiedziała.
"Natomiast pozostałe 30 proc. klientów, którzy wspomagają się kredytem hipotecznym - tu udział kredytu w kupowanej nieruchomości jest niewielki - to 100-200 tys. zł. Widać znaczący odwrót struktury finansowania zakupów" - dodała.
W pierwszym półroczu 2022 r. Ronson przekazał 360 lokali.
"Na drugie półrocze zaplanowane jest przekazanie i zakończenie kolejnych pięciu inwestycji - łącznie licząc 611 jednostek, z czego 500 już zostało sprzedanych. Na 2023 r. planujemy zakończenie kolejnych ośmiu projektów z łączną liczbą 979 lokali" - poinformowała Bronszewska.
Przedstawiciele zarządu pytani o wprowadzane lub planowane promocyjne oferty sprzedaży poinformowali, że przygotowana została oferta z pewnymi zniżkami, dotycząca głównie gotowych produktów, a od września planowana jest oferta obejmująca specjalny program płatności 20/80.
W odpowiedzi o możliwość wyjścia na rynek z nową emisją obligacji, prezes poinformował, że obecnie przeprowadzanie emisji nie ma sensu, ale zarząd będzie rozważał taką możliwość w przyszłości.
"Jeśli wróci normalna sytuacja na rynku, normalna aktywność – wtedy będziemy decydować” - powiedział Haim.
W maju Ronson spłacił obligacje o łącznej wartości 51,13 mln zł.
(PAP Biznes), #RONdoa/ ana/
