Przejdź do treści

udostępnij:

Sprzedaż detaliczna poniżej oczekiwań rynku; konsumenci coraz mocniej odczuwają rosnącą inflację (opinia)

Dane o sprzedaży detalicznej w lipcu były niższe od oczekiwań rynku - roczna dynamika wyniosła 2 proc. vs oczekiwane 2,7 proc. W ocenie ekonomistów, w najbliższych miesiącach wyniki sprzedaży detalicznej będą równie słabe - konsumenci będą coraz mocniej odczuwać rosnącą inflację.

SEBASTIAN SAJNÓG, POLSKI INSTYTUT EKONOMICZNY:

 

"Sprzedaż detaliczna wzrosła w lipcu o 2 proc. To zdecydowanie mniej niż wynik z czerwca (3,2 proc.) oraz od bieżących prognoz ekonomistów. Najmocniej spada sprzedaż dóbr trwałych np. samochodów oraz sprzętu RTV i AGD. Znacznie mniejsza jest również sprzedaż paliwa, co związane jest z wysokimi cenami.

 

Spodziewamy się, że w najbliższych miesiącach wyniki sprzedaży detalicznej będą równie słabe. Konsumenci odczuwają rosnącą inflację – na skutek słabszej aktywności w gospodarce wzrost wynagrodzeń będzie mniejszy niż cen. Negatywne tendencje widzimy w badaniach koniunktury – wyniki są słabsze niż na początku pandemii Covid-19. Handel może kurczyć się w porównaniu do ubiegłego roku, jednak spadki będą małe. Wydatki konsumpcyjne napędzają bieżące zakupy towarów pierwszej potrzeby przez migrantów. Ta tendencja utrzyma się przez cały rok. W efekcie wzrost gospodarczy w Polsce będzie nieco lepszy niż u sąsiadów".

 

 

ALIOR BANK:

 

"Lipcowe dane o sprzedaży detalicznej były naszym zdaniem lekko rozczarowujące. Po wyrównaniu sezonowym sprzedaż detaliczna uplasowała się na podobnym poziomie jak w czerwcu, kiedy to obserwowaliśmy wyraźne osunięcie, generowane m.in. przez komponent paliw. W czerwcu zauważalna była redukcja wydatków w tym obszarze przy rekordowych cenach. W lipcu, wobec obniżenia cen na stacjach, oczekiwaliśmy tu dostosowania w górę po stronie konsumentów. To się nie wydarzyło. Poza tym słabiutko wypadła sprzedaż w obszarze motoryzacji, a także w kategoriach związanych z urządzaniem mieszkań.

 

Widać zatem oszczędności konsumentów w obszarze dóbr dyskrecjonalnych. W publikowanych dziś danych dostaliśmy zatem potwierdzenie, że dołujące nastroje gospodarstw domowych, postępujące w ślad za wysoką inflacją i obawą o przyszłą sytuację finansową, redukują apetyt konsumentów. I to pomimo pierwszych od 2 lat wakacji wolnych od obostrzeń epidemicznych".

 

 

BANK PEKAO (Twitter):

 

"Dynamika sprzedaży detalicznej kontynuowała w lipcu swój marsz w kierunku zera. Wzrost sprzedaży o 2 proc. rdr był zbliżony do prognoz, nie zanotowano też dużych niespodzianek w szczegółach. Na przełomie roku będziemy tu w okolicach -3-5 proc. rdr.".

 

 

*****

 

 

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lipcu 2022 r. wzrosła 2,0 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 1,2 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 18,4 proc. rdr.

 

Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w lipcu rdr o 2,7 proc. i wzrost mdm o 1,5 proc.

 

W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 19,4 proc. rdr.

 

Poniżej dane o dynamice sprzedaży detalicznej w cenach stałych w lipcu i czerwcu 2022 r.:

 

  lipiec lipiec czerwiec czerwiec
  rdr mdm rdr mdm
         
ogółem 2,0 1,2 3,2 -1,4
pojazdy mechaniczne -15,1 -9,6 -10,5 2
paliwa -13,8 4,0 -12,6 -4,7
żywność, napoje, wyroby tytoniowe 5,4 2,7 7,9 0,6
pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach - - - -
leki, kosmetyki 10,2 0,9 10,9 -2,4
odzież, obuwie 13,2 -5,9 13,2 2,3
meble, AGD, RTV -5,3 2,6 -7 -3,6
prasa, książki -1,9 0,8 -2,3 -2,2
pozostałe 10,5 2,4 11 0,4

 

(PAP Biznes)

 

pat/ osz/

udostępnij: