Sprzedaż detaliczna poniżej oczekiwań rynku; konsumenci coraz mocniej odczuwają rosnącą inflację (opinia)
Dane o sprzedaży detalicznej w lipcu były niższe od oczekiwań rynku - roczna dynamika wyniosła 2 proc. vs oczekiwane 2,7 proc. W ocenie ekonomistów, w najbliższych miesiącach wyniki sprzedaży detalicznej będą równie słabe - konsumenci będą coraz mocniej odczuwać rosnącą inflację.
SEBASTIAN SAJNÓG, POLSKI INSTYTUT EKONOMICZNY:
"Sprzedaż detaliczna wzrosła w lipcu o 2 proc. To zdecydowanie mniej niż wynik z czerwca (3,2 proc.) oraz od bieżących prognoz ekonomistów. Najmocniej spada sprzedaż dóbr trwałych np. samochodów oraz sprzętu RTV i AGD. Znacznie mniejsza jest również sprzedaż paliwa, co związane jest z wysokimi cenami.
Spodziewamy się, że w najbliższych miesiącach wyniki sprzedaży detalicznej będą równie słabe. Konsumenci odczuwają rosnącą inflację – na skutek słabszej aktywności w gospodarce wzrost wynagrodzeń będzie mniejszy niż cen. Negatywne tendencje widzimy w badaniach koniunktury – wyniki są słabsze niż na początku pandemii Covid-19. Handel może kurczyć się w porównaniu do ubiegłego roku, jednak spadki będą małe. Wydatki konsumpcyjne napędzają bieżące zakupy towarów pierwszej potrzeby przez migrantów. Ta tendencja utrzyma się przez cały rok. W efekcie wzrost gospodarczy w Polsce będzie nieco lepszy niż u sąsiadów".
ALIOR BANK:
"Lipcowe dane o sprzedaży detalicznej były naszym zdaniem lekko rozczarowujące. Po wyrównaniu sezonowym sprzedaż detaliczna uplasowała się na podobnym poziomie jak w czerwcu, kiedy to obserwowaliśmy wyraźne osunięcie, generowane m.in. przez komponent paliw. W czerwcu zauważalna była redukcja wydatków w tym obszarze przy rekordowych cenach. W lipcu, wobec obniżenia cen na stacjach, oczekiwaliśmy tu dostosowania w górę po stronie konsumentów. To się nie wydarzyło. Poza tym słabiutko wypadła sprzedaż w obszarze motoryzacji, a także w kategoriach związanych z urządzaniem mieszkań.
Widać zatem oszczędności konsumentów w obszarze dóbr dyskrecjonalnych. W publikowanych dziś danych dostaliśmy zatem potwierdzenie, że dołujące nastroje gospodarstw domowych, postępujące w ślad za wysoką inflacją i obawą o przyszłą sytuację finansową, redukują apetyt konsumentów. I to pomimo pierwszych od 2 lat wakacji wolnych od obostrzeń epidemicznych".
BANK PEKAO (Twitter):
"Dynamika sprzedaży detalicznej kontynuowała w lipcu swój marsz w kierunku zera. Wzrost sprzedaży o 2 proc. rdr był zbliżony do prognoz, nie zanotowano też dużych niespodzianek w szczegółach. Na przełomie roku będziemy tu w okolicach -3-5 proc. rdr.".
*****
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lipcu 2022 r. wzrosła 2,0 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 1,2 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 18,4 proc. rdr.
Konsensus przygotowany przez PAP Biznes wskazywał na wzrost sprzedaży detalicznej w cenach stałych w lipcu rdr o 2,7 proc. i wzrost mdm o 1,5 proc.
W cenach bieżących, ekonomiści ankietowani przez PAP Biznes spodziewali się wzrostu o 19,4 proc. rdr.
Poniżej dane o dynamice sprzedaży detalicznej w cenach stałych w lipcu i czerwcu 2022 r.:
| lipiec | lipiec | czerwiec | czerwiec | |
| rdr | mdm | rdr | mdm | |
| ogółem | 2,0 | 1,2 | 3,2 | -1,4 |
| pojazdy mechaniczne | -15,1 | -9,6 | -10,5 | 2 |
| paliwa | -13,8 | 4,0 | -12,6 | -4,7 |
| żywność, napoje, wyroby tytoniowe | 5,4 | 2,7 | 7,9 | 0,6 |
| pozostała sprzedaż w niewyspecjalizowanych sklepach | - | - | - | - |
| leki, kosmetyki | 10,2 | 0,9 | 10,9 | -2,4 |
| odzież, obuwie | 13,2 | -5,9 | 13,2 | 2,3 |
| meble, AGD, RTV | -5,3 | 2,6 | -7 | -3,6 |
| prasa, książki | -1,9 | 0,8 | -2,3 | -2,2 |
| pozostałe | 10,5 | 2,4 | 11 | 0,4 |
(PAP Biznes)
pat/ osz/
