WP widzi lekkie spowolnienie na rynku reklamy i wzrosty w biznesie turystycznym
Wirtualna Polska widzi lekkie spowolnienie dynamiki wydatków reklamowych w internecie, ale nie obawia się o wyniki w III kw. - wsparciem będą wzrosty w biznesie turystycznym grupy - poinformowali przedstawiciele WP.
"Do tej pory rośliśmy w WP Media dwucyfrowo w reklamie, w III kw. taki wzrost będzie trudny. Na pewno będzie to wzrost, co nie znaczy, że wyniki grupy nie będą dwucyfrowe, bo bardzo dobrze radzą sobie biznesy turystyczne, Wakacje. pl i Nocowanie. pl" - powiedział prezes Jacek Świderski w trakcie konferencji.
WP ocenia, że w II kw. rynek reklamy internetowej w Polsce wzrósł o 6-8 proc. W trzecim kwartale grupa spodziewa się spowolnienia.
"Martwi nas sytuacja makroekonomiczna, może być ona wyzwaniem dla rynku reklamowego. Póki co, nie widzimy jeszcze jakichś bardzo istotnych spadków na dynamikach wobec tego co notowaliśmy w II kw. Widzimy spowolnienie, ale jest ono delikatne, nie mamy do czynienia z głębokim kryzysem. Trwa wyczekiwanie co na rynku reklamowym się wydarzy - pewnie okaże się to we wrześniu, lipiec i sierpień niewiele nam mówią, ponieważ jest to biznes sezonowy" - ocenił Świderski.
"Nie obawiamy się natomiast o III kw., ponieważ mamy biznesy e-commerce, które w tej chwili odnotowują świetne wyniki" - dodał.
W całym roku prezes WP liczy na wzrost wydatków reklamowy w Polsce na poziomie ok. 5 proc.
Spółka nadal odnotowuje przychody ze sprzedaży reklam istotnie wyższe niż średnia rynkowa. Prezes Świderski wyjaśnił, że wpływa na to kilka czynników, m.in. program WPartner, czyli sprzedaży reklam na powierzchni firm trzecich. Od jakiegoś czasu przychody tego produktu przekraczają 1 mln zł miesięcznie, a we wrześniu niewykluczone że będzie to 2 mln zł.
Po rozpoczęciu wojny w Ukrainie liczba wyświetleń stron WP wzrosła, ale obecnie ten efekt zanikł i wyświetlenia wróciły do poziomu z początku roku - poinformował prezes.
Świderski przekazał, że w trzecim kwartale pozytywne trendy wynikowe z II kw. utrzymuje portal oferujący wycieczki zagraniczne, Wakacje. pl. Serwis zyskuje udziały rynkowe - w czerwcu sięgnęły one 14 proc., o 3 punkty procentowe więcej niż w tym samym okresie 2019 roku.
Prezes poinformował, że nadal dobrze radzi sobie również serwis turystyki krajowej Nocowanie. pl. Dynamika wzrostu tego biznesu nie jest jednak tak wysoka jak w Wakacje. pl, ponieważ w latach pandemii podróże po Polsce nie były tak istotnie ograniczone jak wycieczki zagraniczne.
W dwucyfrowym tempie rośnie spółka spółka SuperAuto, zajmująca się handlem samochodami, choć - jak podkreślił prezes Świderski - otoczenie biznesowe pozostaje trudne. W okresie od stycznia od lipca rejestracje nowych aut w Polsce są o 13 proc. niższe rok do roku.
Spółka dalej pozostaje zainteresowana akwizycjami, prowadzi kolejne rozmowy w tym zakresie. Przedstawiciele zarządu poinformowali, że przejęciom sprzyja dobra sytuacja bilansowa grupy (gotówka netto), nieco niższe wyceny potencjalnych celów.
Zarząd WP poinformował, że ostatnia akwizycja grupy, serwis crowdfundingu subskrypcyjnego Patronite, wypracowuje "kilka" mln zł przychodów rocznie, a w poprzednich latach rósł w wysokim dwucyfrowym tempie. Firma jest rentowna na poziomie EBITDA. W ubiegłym tygodniu WP poinformowało o zakupie 40 proc. proc. udziałów w Patronite za 12,6 mln zł.
(PAP Biznes), #WPLkuc/ gor/
