PKP Cargo przygotowuje nową strategię, negocjuje z PKP Energetyka umowę na dostawy energii
PKP Cargo przygotowuje nową strategię, negocjuje z PKP Energetyka nową umowę na dostawy energii i liczy się z tym, że koszty energii wzrosną radykalnie. Dodatkowe przewozy węgla będą realizowane z "godziwą" marżą - poinformowali w piątek przedstawiciele spółki.
"Podjęliśmy w marcu temat negocjacji z PKP Energetyka. Jeszcze negocjujemy formułę, ilość, długość umowy, a szczególnie jej warunki. (...) Liczymy się z tym, że ta energia wzrośnie i to wzrośnie radykalnie. Jesteśmy po przedstawieniu przez PKP Energetyka projektu umowy dotyczącej zakupu energii, jest jeszcze dużo do zrobienia" - powiedział członek zarządu ds. Operacyjnych Marek Olkiewicz.
"To są trudne negocjacje, ale myślę, że zbliżamy się do jakiegoś finału. Umowę podpiszemy i będziemy mieć zapewnioną energię" - dodał.
Obecna umowa obowiązuje do końca 2022 roku.
Prezes PKP Cargo Dariusz Seliga pytany, czy spółka będzie chciała rekompensować wyższe koszty energii wyższą stawką przewozową powiedział:
"Chcemy to zrobić w pełnej współpracy (z klientami - PAP) na pewno będzie to zdroworozsądkowo (...) szukamy odpowiedzi na to pytanie"
Prezes podał w piątek, że PKP Cargo zaczęło prace nad nową strategią grupy.
"Chcemy wzmocnić pozycję w Europie, głównie korytarze Północ–Południe" - powiedział Seliga.
"Chciałbym, żeby z początkiem nowego roku były założenia i fundament do tej strategii" - dodał.
Do kluczowych kierunków rozwoju prezes wymienił m.in. poszukiwanie nowych wolumenów przewozowych, rozwój oferty handlowej i rozbudowa terminali, czy dostosowanie zasobów do wymagań rynkowych.
W obszarze finansowym PKP Cargo chce zbilansować wydatki inwestycyjne z generowanymi wynikami finansowymi, chce poprawić generowane przepływy pieniężne i zakłada dezinwestycje niepracującego majątku grupy.
Spółka informowała ostatnio, że będzie przygotowana do wykonania dodatkowych przewozów węgla zakupionego za granicą przez Węglokoks i PGE Paliwa. Paliwo ma zostać przywiezione do Polski statkami i z portów trzeba będzie je rozwieźć po całej Polsce najpóźniej do 31 grudnia.
Oznacza to, że PKP Cargo musi zorganizować transport ok. 5 mln ton węgla ponad tę ilość węgla, którą zobowiązała się w tym roku przewieźć na zlecenie kopalń, elektrowni, elektrociepłowni i innych odbiorców.
"Przewozy te będą odbywały się po stawce rynkowej, a stawka rynkowa zdecydowanie rośnie z portów i do portów; będzie to z godziwą marżą przez PKP Cargo wykonane i na pewno na tym nie stracimy" - powiedział Jacek Rutkowski członek zarządu ds. Handlowych
PKP Cargo odnotowało w I połowie 2022 roku 42,4 mln zł skonsolidowanej straty netto. Przychody z tytułu umów z klientami wyniosły 2.451,5 mln zł, czyli wzrosły 20 proc. rdr.
W samym II kwartale zysk netto wyniósł 5,2 mln zł, a przychody 1.285,2 mln zł.
Nakłady inwestycyjne wyniosły 379 mln zł, czyli spadły 17 proc. rdr.
W I połowie 2022 roku koszty zmienne (zużycia energii i paliwa trakcyjnego oraz usług dostępu do infrastruktury) wzrosły rdr o 24,8 proc. Spółka podała, że wzrost ten był powiązany ze wzrostem hurtowych cen energii i światowych cen paliw wraz ze wzrostem skali realizowanych przewozów.
Udziały grupy PKP Cargo w rynku polskim wg pracy przewozowej w I półroczu 2022 wyniosły 40,5 proc., czyli spadły 1,3 p.p
Masa przewieziona przez grupę PKP Cargo węgla kamiennego wzrosła w I połowie 2022 roku o 3 proc. do 22,8 mln ton.
EBITDA grupy w I połowie 2022 roku zwiększyła się o 64 proc. do 371,5 mln zł, a EBIT wyniósł 6,1 mln zł wobec minus 128,3 mln zł przed rokiem.
(PAP Biznes), #PKPseb/ gor/
