Przejdź do treści

udostępnij:

PragmaGo zauważa wzrost popytu na finansowanie małych i średnich przedsiębiorstw (wywiad)

PragmaGo zauważa wzrost popytu na finansowanie małych i średnich przedsiębiorstw. Koncentruje się na rozwijaniu faktoringu online i produktach pożyczkowych dla małych firm. Spółka nie ma planów powrotu na giełdę, chce skupić się na emisjach obligacji - poinformował PAP Biznes prezes PragmaGO Tomasz Boduszek.

"Wybuch wojny w Ukrainie i inflacja w jakimś stopniu – możliwe, że przejściowo – spowodowały wzrost zapotrzebowania na finansowanie ze strony sektora MŚP. Bardzo szybki wzrost cen sprawia, że czasami warto kupić coś na zapas, bo produkt za chwilę może być droższy albo w ogóle zniknąć z rynku. Robienie zakupów na zapas jest na pewno narzędziem, które stymuluje i stabilizuje biznes naszych klientów. Dodatkowo widać powolny odwrót banków od ofensywy sprzedażowej w zakresie kredytów dla małych firm. Wynika to z faktu, że segment MŚP nie jest w centrum ich zainteresowania – banki skupiają się na obsłudze dużych przedsiębiorstw oraz konsumentów" - powiedział PAP Biznes prezes PragmaGO Tomasz Boduszek.

 

Dużą rolę w tym podejściu banków mogą odgrywać wakacje kredytowe.

 

"Przepisy o wakacjach kredytowych w zakresie kredytów hipotecznych odcisną się na finansach części banków i ich zdolnościach do prowadzenia akcji kredytowej. Współczynnik wypłacalności banków bardzo się obniża, więc spodziewamy się zmniejszenia dostępności kredytów dla segmentu MŚP. Z tej perspektywy dla nas jest to bardzo dobra informacja, bo siłą rzeczy nasze produkty będą miały większą popularność i będą mogły docierać do firm, które na przykład w mniejszym stopniu niż w przeszłości korzystają z sektora bankowego. Z drugiej strony istnieje jednak rosnące ryzyko kredytowe, którym teraz wraz ze wzrostem skali biznesu będziemy musieli zarządzać" - powiedział Tomasz Boduszek.

 

"Patrząc na sam sektor fintech, to myślę, że destabilizacja na rynku inwestycji kapitałowych na pewno utrudni działanie mniejszym spółkom fintechowym. Trudniej będzie pozyskać inwestora kapitałowego, trudniej będzie też uzyskać rentowność i pozyskać finansowanie dłużne. Firmom, które zaczynają przygodę w sektorze fintech, a mają niedostatek kapitałów własnych i potrzebują dużego bilansu, będzie ciężej" - dodał.

 

PragmaGO, firma faktoringowa działająca w sektorze pozabankowym, w 2021 roku została przejęta i dokapitalizowana przez Enterprise Investors. Wartość inwestycji wyniosła 75 mln zł.

 

"Enterprise Investors zainwestował w nas do tej pory już około 100 mln zł, a pewnie na horyzoncie mogą pojawić się dalsze dokapitalizowania. Ten kapitał pozwoli nam uzyskać odpowiednio większą kwotę finansowania dłużnego, więc znacząco zwiększy skalę biznesu. Pozwoli nam również realizować plany biznesowe i budować przewagi konkurencyjne" - poinformował.

 

Boduszek powiedział, że mimo kryzysu PragmaGo nie zmienia swojej strategii.

 

"Rozwijamy dwie linie produktowe: faktoring online dla małych i mikro firm, który dostarcza w elastyczny sposób płynność, a z drugiej strony lekkie produkty pożyczkowe na wydatki firmowe. Dostarczamy też finansowanie w modelu partnerskim" - powiedział.

 

Spółkę PragmaGO wspiera technologicznie firma zależna PragmaGo.tech, która opracowała własny system software.

 

"To jest spółka absolutnie kluczowa dla nas. W przeszłości spółka świadczyła też usługi na zewnątrz, w tym momencie PragmaGO.tech praktycznie w 100 procentach pracuje dla nas, ponieważ nasze potrzeby są bardzo duże. PragmaGO.tech rozwija dla nas system, algorytmy oceny ryzyka, systemy integracji partnerskich" - powiedział.

 

"Pracujemy na własnym oprogramowaniu software, więc bardzo szybko się rozwijamy - dokładamy nowe produkty, nowe procesy, podążając za zmieniającymi się potrzebami klientów. PragmaGO.tech rozwija dla nas cały system oraz poszczególne aspekty operacyjne i księgowe. Według takiego modelu budujemy np. produkty, które są dostępne na platformie Allegro Biznes. Użytkownik Allegro może skorzystać z naszego finansowania nie wychodząc z aplikacji" - dodał.

 

Spółka debiutowała na głównym parkiecie w 2007 r. - pod nazwą Grupa Finansowa Premium. PragmaGo zeszła z GPW w 2021, po przejęciu przez Enterprise Investors. Nie planuje powrotu na giełdę w najbliższym czasie. Zarząd chce skupić się na rynku Catalyst i pozyskiwaniu finansowania z instrumentów dłużnych.

 

"Na pewno będziemy aktywni na rynku Catalyst, czyli na rynku obligacji. Jesteśmy na nim od samego początku, czyli od 2010 roku. W każdym roku emitowaliśmy kilka serii obligacji, wszystkie zamknęliśmy z sukcesem. Będziemy dalej obecni na Catalyst, mamy zatwierdzony prospekt emisyjny na 150 mln zł, więc na pewno będziemy chcieli wykorzystać dużą jego część. Emisje publiczne będziemy nadal realizować i na pewno w naszej strategii finansowania obligacje stanowiły i będą stanowiły ważne miejsce" - powiedział Tomasz Boduszek.

 

"Inwestycja Enterprise Investors spowodowała, że zeszliśmy z giełdy. Podejrzewam, że w strategii właścicielskiej Enterprise Investors, ponowne wejście na giełdę w perspektywie 3-4 lat nie jest wykluczone. Historycznie taki model operacyjny był już stosowany przez Enterprise Investors. Znamy sporo przykładów projektów, które się zakończyły właśnie w ten sposób sukcesem. Spółka rozwinęła się pod skrzydłami Enterprise Investors, po czym została wprowadzona na giełdę. Inwestorzy zarobili, a wartość kapitalizacji dalej rosła. Takim przykładem może być chociażby windykacyjny Kruk" - powidział Tomasz Boduszek.

 

W I kwartale 2022 roku przychody PragmaGo wzrosły do 12,8 mln zł, w porównaniu do 7,7 mln zł rdr. Spółka zanotowała zysk netto na poziomie 2,2 mln zł w porównaniu do 653 tys. zł za ten sam okres w 2021 r.

 

Maciej Białobrzeski (PAP Biznes)

 

mcb/ pr/ gor/

udostępnij: