Przejdź do treści

udostępnij:

AB chce się rozwijać dokładając nowe produkty; tzw. "domyślność cyfrowa" w administracji szansą na lepsze wyniki

AB chce się rozwijać dodając nowe produkty i nowe gałęzie biznesu, ale nie wyklucza rozwoju w kierunku terytorialnym - powiedział na konferencji prezes AB, Andrzej Przybyło. Według zarządu, obowiązek tzw. "domyślności cyfrowej" w administracji państwowej może pomóc spółce w uzyskaniu lepszych wyników w przyszłości poprzez usługi związane z transformacją cyfrową.

"Jesteśmy zainteresowani kierunkiem zarówno terytorialnym, jak i rozwojem produktowym, i to w oparciu o nowe segmenty, które chcemy wprowadzać do naszej oferty (...) i nam jest bardzo prosto dołożyć do infrastruktury logistycznej, produktowej, ekosystemu i rozwiązań internetowych nowy produkt (...) niż budować coś od zera. Widzimy oba kierunki jako równoważne, ale w tej chwili rozwijamy ten kierunek nowych produktów, nowych gałęzi biznesowych w ramach istniejącej struktury" - powiedział Andrzej Przybyło.

 

AB widzi szansę na rozwój również w tzw. "domyślności cyfrowej". Według dokumentu przyjętego przez Komisję Europejską "Dekada Cyfrowa" wszystkie kluczowe usługi publiczne w UE mają zostać w pełni scyfryzowane do 2030 roku.

 

"W następnych latach ma być +domyślność cyfrowa+ we wszystkich urzędach w relacji obywatel - państwo, obywatel - samorząd. To znaczy, że wszystko mamy załatwiać w sposób cyfrowy, a tylko niektóre rzeczy w sposób papierowy. To pokazuje, że de facto każdy będzie zmuszony być użytkownikiem tych nowoczesnych technologii - także emeryci. Osoby, które są poza trybem życia cyfrowego będą musiały się w nie włączyć w sposób maksymalnie przyjazny" - powiedział członek zarządu ds. finansowych w AB, Grzegorz Ochędzan.

 

Obecnie AB rozwija się w obszarach IT i CE, VAD, Telco, RTV-AGD, na rynku zabawek oraz w fotowoltaice. Przybyło widzi również duży potencjał w dystrybucji sprzętu Apple w Polsce - AB jest jednym z dwóch dystrybutorów tego sprzętu na Polskę, Czechy i Słowację.

 

"Za 2021 rok udział smartfonów Apple w sprzedaży w Polsce wynosił 9 proc. W pierwszym kwartale 2022 roku było to już 10 proc., więc już mamy wzrost o pkt proc. w stosunku całego 2021 roku do I kwartału 2022 roku. Natomiast, co istotniejsze - kiedy podniesiemy to do udziału Iphone'ów w Europie Zachodniej, gdzie wynosi on 28 proc., to widzimy dużą przestrzeń do wzrostu" - uzupełnił Grzegorz Ochędzan.

 

"Udział w tej sprzedaży będzie się udzielał również nam, bo jesteśmy jednym z dystrybutorów i mamy tę pozycję wyjściową bardzo dobrą" - dodał.

 

AB chce również mieć zdywersyfikowany portfel źródeł finansowania. Według spółki, taki model pomaga w dodatkowym finansowaniu ze strony banków. Według Ochędzana, jeszcze ważniejszym elementem strategii obok zdywersyfikowanego portfela są ubezpieczyciele. Dodał, że należności firmy również są ubezpieczone.

 

Grupa AB w czwartym kwartale roku finansowego 2021/2022 (okres kwiecień-czerwiec 2022 roku) zanotowała blisko 3,2 mld zł przychodów rosnąc o 8 proc. rdr. Wynik EBITDA wzrósł o 29 proc. do 51 mln zł, a zysk netto przekroczył 30 mln zł (+15 proc. rdr).

 

Wyniki czwartego kwartału są lepsze od konsensusu PAP Biznes. Analitycy spodziewali się 3,18 mld zł przychodów, 46 mln zł EBITDA oraz 28,1 mln zł zysku netto.

 

W całym roku finansowym 2021/2022 przychody grupy AB pierwszy raz w historii przekroczyły 14 mld zł (wzrost o prawie 1 mld zł rdr), a rosnące w tempie powyżej 20 proc. wynik EBITDA i zysk netto osiągnęły wartości odpowiednio ponad 231 mln zł i 151 mln zł.

 

Grupa AB to dystrybutor IT i elektroniki użytkowej w Polsce oraz w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Oferuje m.in. produkty światowych producentów nowoczesnych technologii jak Apple, Microsoft, HP Inc., Hewlett Packard Enterprise, Lenovo, Samsung czy Dell do około 16 tys. partnerów handlowych. Jest również dostawcą usług chmurowych (cloud), rozwiązań e-commerce oraz wartości dodanej w dystrybucji (VAD). AB rozwija także dystrybucję AGD/RTV i zabawek.

(PAP Biznes), #ABE

 

mcb/ asa/

Zobacz także: AB SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: