Stopień cyfryzacji polskiego sektora bankowego przekracza średnią światową - Deloitte
Stopień cyfryzacji polskiego sektora bankowego przekracza średnią światową, a aż sześć polskich banków zalicza się do grona cyfrowych liderów - wynika z raportu Digital Banking Maturity 2022, przygotowanego przez firmę doradczą Deloitte.
Deloitte podał, że w ramach piątej edycji tego raportu analizie poddane zostały 304 banki w 41 krajach. Stopień digitalizacji sektora bankowego został oceniony na postawie trzech elementów: analizy ponad 1,2 tys. funkcjonalności cyfrowych składających się na kompleksową ścieżkę klienta, badaniu preferencji konsumentów w zakresie 26 najpopularniejszych aktywności bankowych oraz identyfikacji zasad i najlepszych praktyk projektowania doświadczeń użytkowników.
Z raportu wynika, że do cyfrowych liderów, wyznaczających kierunki digitalizacji sektora bankowego, zaliczono 30 banków, spośród których aż sześć pochodzi z Polski.
Deloitte podał, polskie banki uzyskały wyniki powyżej światowej średniej w obszarze cyfryzacji usług bankowości detalicznej.
Jedną z przewag krajowego sektora jest proces otwarcia konta z wykorzystaniem smartfona i aplikacji bankowej – możliwość tę oferuje 80 proc. polskich banków, podczas gdy nawet wśród globalnych cyfrowych liderów odsetek ten wynosi o 13 punktów procentowych mniej.
"Polskie banki zauważyły, że klienci poszukują narzędzi do zarządzania osobistymi środkami, co stało się szczególnie widoczne w czasach wysokiej inflacji. Wiele osób usiłuje uchronić wartość swoich oszczędności, co z kolei przekłada się na wzrost popularności takich produktów jak lokaty strukturyzowane czy jednostki uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych, które można nabyć za pomocą aplikacji mobilnej" - powiedział cytowany w komunikacie Przemysław Szczygielski z Deloitte.
"Nie bez znaczenia jest także dążenie sektora bankowego do integracji usług i stworzenia ekosystemu, z którego polscy klienci, cechujący się skłonnością do korzystania z narzędzi cyfrowych, chętnie skorzystają" - dodał.
Według autorów raportu mobilne aplikacje bankowe stają się kluczowym elementem uzyskiwania przewagi konkurencyjnej.
Zdaniem Deloitte na przestrzeni ostatnich lat banki w Polsce istotnie zwiększyły funkcję informacyjną aplikacji mobilnej (możliwość uzyskania informacji o produktach, cennikach, itp.) – w porównaniu z poprzednią edycją badania ich zaawansowanie zwiększyło się aż o 41 pp., do poziomu 69 proc. Wzrosła również mobilna dostępność funkcjonalności otwierania konta (o 20 pp.) oraz budowania relacji z klientem (o 18 pp.) poprzez usługi dodatkowe. (PAP Biznes)
seb/ gor/
