Modelowa marża rafineryjna PKN Orlen wzrosła w X do 31,4 USD z 16,7 USD w IX (opis)
Modelowa marża rafineryjna PKN Orlen wzrosła w październiku 2022 roku do 31,4 USD z 16,7 USD we wrześniu - poinformował PKN Orlen na stronie internetowej. Dyferencjał zwiększył się w październiku do 5,9 USD z 4,2 USD we wrześniu.
Wzrost dyferencjału to efekt słabszego popytu z Indii i Chin wynikającego ze zbliżającego się terminu wprowadzenia sankcji na rosyjską ropę przez Unię Europejską, w tym nałożenia ceny maksymalnej na ropę Ural, a także dostępności ropy alternatywnej wobec ropy Ural (Johan Sverdrup, KEBCO).
Modelowa marża petrochemiczna grupy PKN Orlen wyniosła w październiku 993 euro za tonę wobec 1.087 euro za tonę miesiąc wcześniej.
Koncern poinformował, że w październiku średnia cena baryłki ropy Brent wyniosła 93,3 USD wobec 89,9 USD we wrześniu. Wzrost ceny wynikał przede wszystkim z decyzji OPEC+ o zmniejszeniu wydobycia o 2 mln baryłek dziennie od listopada 2022 roku, a także ze zbliżającego się terminu wprowadzenia sankcji na rosyjską ropę przez UE od 5 grudnia 2022 roku.
Cracki na dieslu wzrosły o 36 proc. mdm do 490 USD/t. Powodem - jak podał Orlen - jest ograniczona dostępność produktów (strajki we francuskich rafineriach, zamknięcia rafinerii w Europie), małe zapasy surowca w Europie, większy popyt na diesel używany jako substytut drogiego gazu ziemnego oraz wzrost eksportu z Polski na Ukrainię.
Cracki na benzynie wzrosły w ubiegłym miesiącu o 33 proc. miesiąc do miesiąca do 312 USD za tonę. Jako przyczynę Orlen wskazał ograniczoną dostępność produktów (strajki we francuskich rafineriach, zamknięcia rafinerii w Europie), a także popyt z Afryki Zachodniej.
Cracki na HSFO zmniejszyły się o 17 proc. mdm, do minus 341 USD/t. Powodem jest, według PKN Orlen, nasycenie europejskiego rynku HSFO (import produktów z Arabii Saudyjskiej, Meksyku i Kolumbii).
(PAP Biznes), #PKNpr/ osz/
