PKP Cargo chce na początku 2023 roku rozpocząć naprawy wagonów w Gniewczynie (wywiad)
PKP Cargo planuje na początku 2023 roku uruchomić naprawy wagonów w Gniewczynie - poinformował PAP Biznes członek zarządu ds. handlowych Jacek Rutkowski. Dodał, że jednym z rozważanych scenariuszy jest jednak sprzedaż na rzecz Agencji Rozwoju Przemysłu (ARP) poprzez Polski Tabor Szynowy (PTS) składników majątku po fabryce w Gniewczynie.
"Podpisaliśmy umowę z ARP i PTS o współpracy w ramach projektu Gniewczyna. Na początku 2023 roku chcemy uruchomić zdolności naprawcze i zatrudnić na początku niedużą załogę, a liczba pracowników będzie rosła wraz z rozwojem fabryki" - powiedział Rutkowski.
"Jednym z rozważanych scenariuszy jest sprzedaż przez rzecz ARP poprzez PTS składników majątku po fabryce. Rozmowy trwają. Liczymy, że zakończą się podpisaniem umowy na początku przyszłego roku. Na pewno zależy nam, aby w naszym kraju działała polska fabryka produkcji wagonów towarowych. My chcielibyśmy takie wagony kupować, bo mamy zapotrzebowanie na wymianę taboru" - dodał.
W połowie września PKP Cargo podpisało z Agencją Rozwoju Przemysłu oraz Polskim Taborem Szynowym list intencyjny w sprawie współpracy w obszarze taboru kolejowego.
Jak wówczas podano, strony w ramach opracowywanego modelu współpracy będą brały pod uwagę konsolidację w grupie ARP potencjału taborowego, poprzez sfinansowanie przez ARP nabycia od PKP Cargo przez PTS składników majątku, w tym nieruchomości i ruchomości, zlokalizowanych na terenie byłej fabryki w Gniewczynie Łańcuckiej oraz odtworzenie jej potencjału w zakresie naprawy i produkcji taboru kolejowego oraz współpracę PKP Cargo ze spółkami grupy ARP w zakresie zlecania usług utrzymania posiadanego przez nią taboru, a także nabywania nowego taboru kolejowego.
W czerwcu ubiegłego roku PKP Cargo zawarło umowę nabycia nieruchomości i ruchomości po byłej Fabryce Wagonów Gniewczyna, by wznowić produkcję wagonów towarowych.
PTS, którego właścicielem jest ARP, od 1 lutego 2022 roku stał się właścicielem zorganizowanej część przedsiębiorstwa spółki Europejskie Konsorcjum Kolejowe Wagon w upadłości, obejmującej zakłady produkcyjne w Ostrowie Wielkopolskim i Kaliszu.
Grupa PKP Cargo rozpoczęła w 2022 roku inwestycję w budowę terminala w Karsznicach.
"Wśród największych inwestycji grupy należy wymienić budowę intermodalnego terminalu przeładunkowego w Zduńskiej Woli Karsznicach kosztem blisko 130 mln zł. Prace już się rozpoczęły. Pierwszy etap inwestycji ma zakończyć się jesienią przyszłego roku" - powiedział członek zarządu ds. handlowych.
"Największe środki, jak co roku, przeznaczamy na modernizację taboru. Niebawem nastąpi odbiór 5 lokomotyw od Newagu" - dodał.
Pod koniec lipca PKP Cargo Terminale podpisało z ZUE umowę dotyczącą budowy multimodalnego terminala przeładunkowego na terenie po zlikwidowanej grupie torów odstawczo-manewrowej stacji Zduńska Wola Karsznice. Szacowana wartość umowy wynosi 100 mln zł netto.
Grupa PKP Cargo ma obecnie 25 terminali ładunków masowych i kontenerowych.
Ewa Pogodzińska
(PAP Biznes), #PKPepo/ ana/
