Benefit Systems spodziewa się znaczącej presji kosztowej w '23, planuje wzrost ARPU (wywiad)
Benefit Systems spodziewa się w przyszłym roku dość znaczącej presji kosztowej, ale planuje ją zmitygować wzrostem ARPU. Czwarty kwartał tego roku zapowiada się bardzo dobrze, popyt pozostaje mocny - poinformował PAP Biznes Bartosz Józefiak, członek zarządu Benefitu.
"Bieżący rok udowadnia, że abonament sportowy może sobie dobrze radzić w trudniejszych warunkach makroekonomicznych. W przyszłym roku zakładamy dalszy wzrost wolumenów kart w Polsce i za granicą. Przewidywania te są podparte przez popyt, sytuację na rynku pracy i to, jak budowane są zamówienia na kolejne miesiące. Wydaje się, że w Polsce i na rynkach zagranicznych powinniśmy w przyszłym roku dodać taką liczbę kart, jak dodawaliśmy przed pandemią, w najlepszych latach. Od strony wolumenowej jesteśmy spokojni" - powiedział PAP Biznes Bartosz Józefiak.
Spółka w 2023 roku na rynku polskim spodziewa się wzrostu liczby kart na poziomach obserwowanych przed pandemią, a na rynkach zagranicznych oczekiwany jest przyrost kart sportowych na poziomie 100 tysięcy.
"Większym wyzwaniem będzie inflacja, z którą mierzy się większość firm. Z naszej perspektywy to oznacza dość znaczącą presję kosztową w przyszłym roku, przede wszystkim w biznesie klubowym, bo tam występują klauzule indeksacyjne czynszów, są wyższe koszty energii. Będziemy się musieli zmierzyć z inflacją kosztową, ale od strony przychodowej nieuniknione są dalsze podwyżki ARPU, czyli podwyżki cen w kanale B2B i B2C. Mamy je w planach w każdym kanale i w każdym kraju. Jeśli uda nam się powtórzyć sukces zwiększania ARPU w Polsce i za granicą, który mieliśmy do tej pory, to presja kosztowa w przyszłym roku powinna zostać zmitygowana" - powiedział członek zarządu.
IV KWARTAŁ BĘDZIE DOBRY
Benefit Systems oczekuje dobrych wyników w czwartym kwartale tego roku.
"Czwarty kwartał zapowiada się bardzo dobrze. Nic się nie zmienia w stosunku do obserwacji dotyczących otoczenia biznesowego w Polsce i za granicą. Popyt na nasze produkty pozostaje bardzo mocny, a gdy spojrzymy na liczbę kart, które dodaliśmy w październiku i listopadzie (ponad 92 tys. w Polsce i łącznie 40 tys. na rynkach zagranicznych), to można mówić o znaczącym przyspieszeniu w stosunku do tego co obserwowaliśmy w drugim i trzecim kwartale" - powiedział Bartosz Józefiak.
"W naszych własnych klubach w Polsce, których mamy 170, w październiku i na początku listopada sprzedaż karnetów B2C i liczba osób ćwiczących jest zdecydowanie rekordowa z perspektywy wielu lat. To bardzo cieszy, bo obawialiśmy się, że po pandemii początek będzie mocny, a potem nastąpi stabilizacja. Tymczasem wciąż obserwujemy trend wzrostowy" - dodał.
Spółka nie widzi na razie przesłanek do gwałtownych zmian na rynku pracy.
"W ostatnich miesiącach mówiło się dużo o spadku liczby ofert pracy w stosunku do zeszłego roku, ale okazuje się, że spadek ma miejsce głównie w przemyśle i nie dotyczy usług i dużych miast, w których nasz produkt jest najmocniejszy. Wskaźnik bezrobocia w Polsce jest bardzo niski i wydaje się, że nie ma na razie przesłanek do skokowej zmiany sytuacji na rynku pracy. U naszych klientów też tego nie widzimy. Przeciwnie – pracodawcy podkreślają konieczność zwiększania oferty benefitów w obszarze dobrostanu pracowników" - powiedział członek zarządu Benefitu.
Po trzech kwartałach 2022 r. przychody ze sprzedaży Benefit Systems wyniosły 1.346,9 mln zł (wzrost o 134 proc. rdr), zysk operacyjny wyniósł 138,8 mln zł (wobec 41,9 mln zł straty rok wcześniej), a zysk netto przypadający akcjonariuszom podmiotu dominującego 74,1 mln zł (wobec 48,6 mln zł straty za trzy kwartały 2021 r.).
W samym trzecim kwartale przychody wzrosły o 63 proc. rdr do 485,4 mln zł. Grupa odnotowała 69,1 mln zł zysku operacyjnego oraz 34,4 mln zł zysku netto przypadającego akcjonariuszom podmiotu dominującego (wobec 10,0 mln zł straty rok wcześniej).
"Trzeci kwartał potwierdza wszystkie nasze obserwacje z początku roku dotyczące kluczowych dla naszego biznesu trendów. W Polsce i w pozostałych krajach, w których funkcjonujemy, mamy bardzo albo relatywnie mocne rynki pracy, co stymuluje popyt pracodawców na benefity pracownicze. Po pandemii widzimy zintensyfikowane zapotrzebowanie szczególnie na rozwiązania w obszarze fitness i wellness, co przekłada się na popularność naszych produktów. Drugi trend widoczny w naszych klubach to znaczący wzrost aktywności w stosunku do tego, co obserwowaliśmy przed COVID-19. Ludzie dużo ćwiczą, korzystają z kart, ale i z oferty karnetów B2C, co przełożyło się na bardzo znaczące wzrosty wolumenów w trzecim kwartale" - powiedział Bartosz Józefiak.
Jak wskazał, trzeci kwartał z reguły był sezonowo słabszy ze względu na okres wakacyjny.
"Historycznie występowała sezonowość, której w tym roku w ogóle nie było. Przeciwnie, mieliśmy zarówno dodatnią sprzedaż netto karnetów, jak i wzrost wolumenu kart. Na koniec trzeciego kwartału w Polsce osiągnęliśmy cel stawiany na cały rok - 1,1 mln kart MultiSport, a w listopadzie znacząco ten cel przekroczyliśmy. Mamy ponad 1,15 mln kart i dążymy do historycznego rekordu sprzed pandemii, czyli dojścia do mniej więcej 1,2 mln kart do końca tego roku" - powiedział członek zarządu.
"Na rynkach zagranicznych ten rekord już został pobity, w tej chwili mamy tam łącznie 420 tys. kart MultiSport. W połączeniu z działaniami w zakresie zmiany cen i zwiększania ARPU zarówno na rynku polskim, jak i za granicą, spowodowało to znaczący wzrost przychodów rok do roku i wobec okresów sprzed COVID-19. Na poziomie EBIT i EBITDA wyniki są rekordowe w historii spółki" - dodał Józefiak.
Na koniec września 2022 roku z kart sportowych korzystało ponad 1.065 tys. użytkowników w Polsce i 379 tys. na rynkach zagranicznych. Z szacunków grupy wynika, że w październiku i listopadzie liczba kart sportowych wzrośnie w Polsce o 94 tys. sztuk do 1.159 tys., a za granicą łącznie do poziomu 420 tys.
Benefit Systems w ramach procesu przeglądu opcji działania względem inwestycji w spółkę stowarzyszoną Calypso postanowił o kluczowych elementach transakcji, która ma na celu m.in. rozliczenie zobowiązań Calypso Fitness względem Benefitu. W ramach tej transakcji Benefit Systems może nabyć łącznie 13 klubów fitness.
"Trwają negocjacje dotyczące opcji rozważanych w kontekście Calypso Fitness. Od lat jesteśmy mniejszościowym udziałowcem tej sieci. Jest to druga największa sieć klubów fitness w Polsce, jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek, a także bardzo istotne obiekty z punktu widzenia użytkowników karty MultiSport. Poza naszą siecią to druga sieć w Polsce, w której mamy największą liczbę wizyt" - powiedział członek zarządu Benefit Systems.
"Calypso posiada co najmniej kilkanaście lokalizacji, które są atrakcyjne i w większości rentowne, więc spełniają nasze kryteria inwestycyjne. Najbardziej interesują nas dwa obszary geograficzne: Szczecin, w którym potencjalnie moglibyśmy nabyć 4 kluby, w których mamy ponad 50 proc. wizyt z kart MultiSport w całym mieście i Trójmiasto, bardzo atrakcyjne z punktu widzenia przyszłego rozwoju" - dodał.
Jak ocenił, za wcześnie mówić o terminach ewentualnej transakcji.
"Za wcześnie mówić o terminach, negocjacje postępują. Uzgadniamy kluczowe elementy potencjalnej transakcji, ale jest to skomplikowany proces od strony formalnej" - powiedział.
Spółka nie prowadzi innych rozmów w sprawie przejęć klubów sportowych, ale nie wyklucza aktywności w obszarze akwizycji w ramach rozwoju produktów.
"Obecnie, poza zaraportowanymi negocjacjami z Calypso Fitness, nie rozmawiamy o kolejnych przejęciach klubów sportowych. Będziemy natomiast analizować możliwości przejęcia mniejszych spółek, które mogłyby wesprzeć naszą ofertę produktową, np. MultiLife" - powiedział Bartosz Józefiak.
Jak poinformował, spółka jest dość optymistyczna co do rozwoju na rynku tureckim, gdzie kontynuuje działania pilotażowe oraz zwiększa liczbę obiektów partnerskich.
"Chcielibyśmy kontynuować działalność w tym kraju, więc po zakończeniu roku będziemy decydować o skali i tempie naszych inwestycji" - powiedział członek zarządu Benefit Systems.
Anna Pełka
(PAP Biznes), #BFTpel/ pr/
