Średnie ceny produktów FMCG w marketach w X wzrosły w Polsce o 16 proc. rdr - ASM SFA
Średnie ceny produktów FMCG w marketach w październiku wzrosły w Polsce o 16 proc. rdr - podała agencja badawcza ASM SFA.
"Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, średnie ceny podstawowych produktów FMCG były w październiku o ponad 16 proc. wyższe niż rok wcześniej, a koszyk najtańszych artykułów po raz pierwszy przekroczył granicę 200 złotych. Dwucyfrowe podwyżki objęły siedem kategorii produktów. Najbardziej zdrożały artykuły tłuszczowe (72 proc.), nabiał (27 proc.), używki i piwo (27 proc.) oraz dodatki (24 proc.)" - napisano w raporcie.
Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w 10 na 13 sieci objętych badaniem, ceny w październiku były wyższe niż we wrześniu. Spadki cen odnotowano jedynie w kanale e-grocery (2,77 proc.) oraz w sklepach Auchan (3,52 proc.) i Lidl (0,13 proc.).
Średnia cena koszyka zakupowego w październiku wyniosła 263,58 zł. To wzrost o 2,73 zł, czyli 1,05 proc. w porównaniu do września.
ASM podaje, że największe podwyżki odnotowano w sieci Selgros Cash & Carry (4,48 proc.).
W ujęciu rocznym wzrost cen zaobserwowano we wszystkich 10 analizowanych sieciach. Były to min.: Intermarché (9,35 proc.), Selgros C&C (9,28 proc.) czy Makro C&C (8,91 proc.).
Największy wzrost cen koszyka odnotowano w sieci Carrefour, w której średnia cena koszyka w październiku 2022 r. była wyższa aż o 48,81 zł niż przed rokiem, tj. o 10,90 proc.
Z badania wynika, że pierwsze miejsce rankingu najtańszych sieci obejmuje Auchan. W sklepach tej marki średni koszt koszyka zakupowego wyniósł 223,88 zł. To o 8,17 zł, czyli o 3,52 proc. mniej niż najtańszy koszyk we wrześniu, należący przed miesiącem również do Auchan. (PAP Biznes)
map/ osz/
