29 proc. Polaków podjęło działania ograniczające skutki inflacji - Dzień Edukacji Finansowej
29 proc. Polaków podjęło działania ograniczające skutki inflacji, ograniczyło kupowanie produktów na zapas i zaczęło szukać tańszych zamienników droższych produktów - wynika z raportu "Inflacja i stopy procentowe oczami polskiego konsumenta", zaprezentowanego podczas Dnia Edukacji Finansowej na GPW.
"De facto Polacy nie ograniczyli swojej konsumpcji, nie obniżyli sobie standardów. Pokazuje to, że mamy jeszcze jakieś manewry, które da się wykorzystać" - powiedziała podczas Dnia Edukacji Finansowej Katarzyna Sekścińska z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, autorka raportu.
Dodała, że podczas badań przeprowadzanych przy tworzeniu raportu pytano Polaków co rekomendowaliby rządzącym. Ponad połowa Polaków deklarowała, że najbardziej chciałaby obniżyć VAT i akcyzę, podatek na surowce i paliwa oraz koszty pracodawcy związane z zatrudnieniem pracownika. Z kolei 41 proc. badanych wskazało, że chciałoby podwyższyć podatki dla osób najbogatszych.
"Polacy uważają, że oprocentowanie depozytów w bankach jest za niskie i nie daje szansy sensownego oszczędzania" - powiedziała Sekścińska.
Wskazała, że Polacy zmienili plany konsumenckie w związku z inflacją. Około połowa Polaków zrezygnowała z planów związanych z zakupem czy remontem mieszkania lub domu. Natomiast 48 proc. Polaków zmieniło swoje plany wakacyjne – albo zdecydowało się na tańsze wakacje, albo w ogóle zrezygnowało z wyjazdu.
Badanie z września 2022 r. jest elementem Programu Rozwoju Przedsiębiorczości realizowanego, przez Fundację Think! w partnerstwie merytorycznym z Fundacją Citi Handlowy im. L. Kronenberga.
Z inicjatywy Rady Edukacji Finansowej i na zaproszenie ministra finansów utworzono krajową grupę roboczą ds. Strategii Edukacji Finansowej. W skład grupy wchodzą eksperci 9 z 10 instytucji reprezentowanych w Radzie Edukacji Finansowej. Ich zadaniem jest przygotowanie wniosku o finansowanie projektu ze środków KE oraz ścisła współpraca z OECD w ramach projektu opracowania Krajowej Strategii Edukacji Finansowej.
"Strategia jest ważna, ponieważ poza aspektem finansowym i możliwościami wydawania pieniędzy z Funduszu Edukacji Finansowej - który mam nadzieje już od stycznia 2023 r. stanie się faktem - sama strategia pozwoli nam w sposób systemowy podjeść do wypełnienia istotnej roli jaką ma państwo w kształtowaniu postaw, informowaniu i edukowaniu swoich obywateli" - powiedziała Renata Oszast, przewodnicząca Rady Edukacji Finansowej.
Rada działa nad nowym przedmiotem „Biznes i zarządzanie”, który zastąpi „Podstawy przedsiębiorczości”. Podniesiono ten przedmiot do rangi przedmiotu maturalnego.
"To co my dostrzegliśmy to aspekt matury, ale też matury praktycznej. Ważny jest społeczny aspekt edukacji - żebyśmy nie byli skupieni wyłącznie na swoim losie. Wspólnie uzupełniajmy nasze kompetencje. Matura z tego przedmiotu odbędzie się po raz pierwszy w 2027 r." - dodała Justyna Orłowska, pełnomocnik rządu ds. GovTech, szef Centrum GovTech oraz pełnomocnik ministra edukacji i nauki ds. transformacji cyfrowej.
"Powinniśmy zachęcać młodych ludzi do praktycznego inwestowania. Należałoby zachęcać do tego, żeby taka osoba jak najszybciej próbowała prawdziwego działania na rynku. Z pewnymi rzeczami trzeba poczekać, natomiast rzeczy podstawowe można robić szybciej, nie czekając do 18 lat" - dodał Emil Łobodziński, menedżer zespołu doradztwa inwestycyjnego i analiz technicznych Biura Maklerskiego PKO Banku Polskiego.
Celem Dnia Edukacji Finansowej jest upowszechnianie wiedzy oraz wzrost kompetencji społeczeństwa w zakresie edukacji z tego obszaru. W programie wydarzenia znalazły się liczne prelekcje dotyczące zasad działania rynku kapitałowego, inwestowania na giełdzie, ale również zarządzania finansami osobistymi, kształtowania postaw przedsiębiorczych, czy cyberbezpieczeństwa.
Uwagę poświęcono także zagadnieniom związanym z psychologią inwestowania czy problematyce podejmowania rozmów z młodzieżą i dziećmi o finansach.
Program wydarzenia podzielony został na moduły kierowane do różnorodnych grup odbiorców, w tym studentów i początkujących inwestorów, nauczycieli i rodziców oraz dorosłych i seniorów.
Dzień Edukacji Finansowej organizowany jest od 2021 roku. PAP Biznes jest patronem medialnym wydarzenia. (PAP Biznes)
alk/ pr/
