Przejdź do treści

udostępnij:

Na GPW odbyła się 2. edycja Dnia Edukacji Finansowej Fundacji GPW

Po sukcesie ubiegłorocznej edycji, Fundacja GPW po raz drugi zorganizowała Dzień Edukacji Finansowej (DEF), wydarzenie kierowane do szerokiej grupy odbiorców zainteresowanych poszerzeniem swojej wiedzy z zakresu finansów osobistych i inwestowania. Udział w DEF (stacjonarnie oraz online) wzięło ponad tysiąc osób, a dodatkowo 15 klas ze szkół ponadpodstawowych z całej Polski uczestniczyło w lekcji „EduAkcja: oszczędzanie i inwestowanie”, która odbyła się w ramach wydarzenia. Współorganizatorem przedsięwzięcia była Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW).

- GPW i Fundacja GPW od początku istnienia zdają sobie sprawę ze szczególnej roli edukacji finansowej społeczeństwa, czego wyrazem są prowadzone od lat projekty edukacyjne. Szerzenie wiedzy na temat instytucji giełdowych, rynku kapitałowego i towarowego buduje zaufanie społeczeństwa, dlatego edukowanie, promowanie i informowanie o rynku są jednymi z naszych wspólnych celów – powiedział Marek Dietl, Prezes Zarządu GPW.

- Dzień Edukacji Finansowej doskonale wpisuje się w naszą misję jaką jest budowanie wiedzy Polaków o rynku kapitałowym i finansowym. Fundacja GPW od blisko 10 lat rozwija ofertę edukacyjną w obszarze rynku kapitałowego i giełdy. Realizujemy projekty szkoleniowe i edukacyjne dla uczniów i studentów, ale nasze programy kierowane są również do inwestorów i profesjonalistów. Chcemy dostarczać wiedzę na każdym etapie, dla początkujących i zaawansowanych – dodał Piotr Krygiel, Prezes Zarządu Fundacji GPW.

- W Ministerstwie Finansów z dużym przekonaniem i poczuciem sensu angażujemy się w edukację finansową. Po naszej stronie najważniejszym działaniem, które służy propagowaniu tej dziedziny, jest stworzenie, przy współpracy dziewięciu instytucji, Krajowej Strategii Edukacji Finansowej – podkreśliła Magdalena Rzeczkowska, Minister Finansów w nagraniu podczas uroczystego otwarcia Dnia Edukacji Finansowej.

Ważnym elementem tegorocznej edycji DEF była debata ekspercka „Rola i perspektywy edukacji finansowej

w dobie recesji” oraz prezentacja raportu „Inflacja i stopy procentowe oczami polskiego konsumenta”, z którego wynika, iż 29 proc. Polaków podjęło działania ograniczające skutki inflacji. W dyskusji uwagę poświęcono mi.in zagadnieniom związanym z psychologią inwestowania, czy problematyce podejmowania rozmów z młodzieżą i dziećmi o finansach, czemu służyć ma nowy przedmiot „Biznes i zarządzanie”, który zastąpi „Podstawy przedsiębiorczości”.

- Przedmiot „Biznes i zarządzanie” został podniesiony do rangi przedmiotu maturalnego. To co dostrzegliśmy to aspekt matury, ale też matury praktycznej. Ważny jest społeczny aspekt edukacji - żebyśmy nie byli skupieni wyłącznie na swoim losie. Wspólnie uzupełniajmy nasze kompetencje. Matura z tego przedmiotu odbędzie się po raz pierwszy w 2027 roku - powiedziała Justyna Orłowska, Pełnomocnik Rządu ds. GovTech, Szef Centrum GovTech oraz Pełnomocnik Ministra Edukacji i Nauki ds. Transformacji Cyfrowej.

W dalszej części wydarzenia odbyło się także wystąpienie Przedstawicieli Rady Edukacji Finansowej nt. Krajowej Strategii Edukacji Finansowej połączone z prezentacją raportu „Znajomość zagadnień finansowych w Polsce – znaczenie, dane i oferta edukacyjna”.

- W raporcie dokonano przeglądu istniejących inicjatyw w zakresie edukacji finansowej w Polsce, w tym ich zasięgu oraz efektywności. Raport diagnozuje potrzeby w zakresie wiedzy finansowej, identyfikuje luki w zakresie edukacji finansowej i związane z tym wyzwania, a także przedstawia odpowiednie rekomendacje co do dalszych działań mających wesprzeć rozwój Krajowej Strategii Edukacji Finansowej – powiedziała Renata Oszast, Przewodnicząca Rady Edukacji Finansowej.

W programie Dnia Edukacji Finansowej znalazły się również liczne warsztaty i wykłady dotyczące m.in. zagadnień związanych z inwestowaniem oraz oszczędzaniem na emeryturę, ale także szerzej – zarządzaniem finansami osobistymi, kształtowaniem postaw przedsiębiorczych oraz cyberbezpieczeństwem. Dodatkowo uczestnicy obecni na żywo na GPW mieli możliwość spotkania się z Partnerami wydarzenia przy stoiskach informacyjnych oraz zapoznania się z ich ofertą edukacyjną.

Wydarzenie zostało podzielone na moduły kierowane do różnorodnych grup odbiorców: studentów i początkujących inwestorów, nauczycieli  i rodziców, dorosłych i  seniorów.

Do współpracy merytorycznej zaproszono grono ekspertów oraz przedstawicieli partnerów i organizacji zajmujących się problematyką szerokiej edukacji finansowej społeczeństwa, dla których działania z tego zakresu są wpisane w misję i cele statutowe tych organizacji.

Współorganizatorem Dnia Edukacji Finansowej była Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie. Patronat nad wydarzeniem objęli: Minister Edukacji i Nauki, Ministerstwo Finansów oraz Centrum GovTech Polska. Partnerem strategicznym wydarzenia było Biuro Maklerskie PKO Banku Polskiego. Partnerami głównymi zostali: Dom Maklerski BOŚ S.A., Beta Securities Poland S.A. oraz Biuro maklerskie mBanku. Partnerami Dnia Edukacji Finansowej byli: Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych, Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami, PFR Portal PPK, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Polska Izba Ubezpieczeń, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych, CFA Society Poland, Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, PKN ORLEN S.A., Stowarzyszenie Investhink, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Centralny Dom Technologii, Czepczyński Family Foundation, Fundacja Instytut Edukacji Pozytywnej oraz Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy Think! Dzień Edukacji Finansowej został zrealizowany w ramach kampanii World Investor Week.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęły: Rzeczpospolita i Gazeta Giełdy i Inwestorów Parkiet, PAP Biznes, money.pl oraz Kurier Nauczycielski.

 

Źródło: Spółka, #GPW

Zobacz także: GPW SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: