Przejdź do treści

udostępnij:

WP spodziewa się spowolnienia w I pół. '23, dynamika kwartalnej zwyżki skoryg. EBITDA grupy może być mniejsza

Wirtualna Polska przewiduje spowolnienie w pierwszym półroczu 2023 roku, a odbicie może nastąpić od drugiego półrocza - powiedział prezes Jacek Świderski podczas telekonferencji dla mediów. Dodał, że grupa liczy na przyszłoroczny wzrost skorygowanej EBITDA, ale dynamika w żadnym kwartale raczej nie sięgnie 30 proc., które spółka odnotowała w III kw. br.

"W pierwszym półroczu należy spodziewać się spowolnienia. Zakładamy, że pierwsze odbicie nastąpi w drugim półroczu przyszłego roku. Apogeum tych wszystkich problemów, głównie mam tu na myśli problemy inflacyjne, powinno nastąpić w pierwszym i drugim kwartale. Póki, co widzimy spowolnienie, ale my cały czas rośniemy i do końca roku te wzrosty utrzymamy. Zakładamy, ze w przyszłym roku także będziemy rosnąć, choć nie sądzę, żebyśmy pokazali w przyszłym roku w jakimkolwiek kwartale 30 proc. wzrost na EBITDA, jak pokazujemy dzisiaj" - powiedział prezes.

Skorygowany zysk EBITDA Wirtualnej Polski Holding w trzecim kwartale 2022 roku wyniósł prawie 96 mln złotych. To oznacza wzrost o 30 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej.

WP przewiduje, że rynek reklamy internetowej w 2023 roku także spowolni.

"Mieliśmy ostatnio publikację z jednego z domów mediowych, który powiedział, że rynek reklamy w pierwszym półroczu wzrósł o 8,9 proc. Zgadzamy się z tymi szacunkami rynku. Cieszymy się, bo nasza spółka mediowa rosła w tym okresie mocniej. To był pierwszy i drugi kwartał. Natomiast trzeci kwartał będzie na poziomie 5-6 proc., może nawet 7 proc. Przy czym u nas te wzrosty są jeszcze wyższe" - powiedział Świderski.

"Przyszły rok jest dużo trudniejszy do przewidzenia. Wydaje mi się, że w pierwszym półroczu będziemy mieli z co najwyżej jednocyfrowym i to takim poniżej 5 proc. wzrostem i to będzie dobry wynik dla reklamy internetowej. W drugim półroczu być może uda nam się powrócić do poziomów 8-9 proc. wzrostu" - dodał.

Prezes zapowiedział, że grupa pomimo ostatnich przejęć nadal jest zainteresowana akwizycjami.

"Nie mamy powodu, żeby ogłaszać zawieszenie akwizycji, bo poziom naszego zadłużenia, który byłby naturalnym hamulcem, na razie wciąż jest na tyle atrakcyjny, że nie musimy się powstrzymywać od akwizycji. To, że dokonaliśmy tak dużo akwizycji pokazuje, że wyceny na rynku spadły do takich poziomów, które dla nas są komfortowe. Nie jest przypadkiem, że Wirtualna Polska Holding przed wrześniem tego roku przez 2-3 lata nie kupiła niczego dużego. Nie kupiła, bo wiara w e-commerce powodowała, że wyceny spółek e-commerce były zawyżone, i dlatego nic nie kupowaliśmy. W tej chwili mamy do czynienia z duża korektą, przeceną i w związku z tym nasze oczekiwania przecięły się z rynkiem i zaczęły się te transakcje pojawiać. Tak długo, jak te wyceny będą akceptowalne dla nas, tak długo pozostaniemy akwizycyjni. Póki co, nic nie wskazuje na to, żeby miały wyceny spółek e-commerce odjechać na poziomy nieakceptowalne. Cały czas rynek dyskontuje rynek e-commerce z powodu niespodziewanego powrotu ludzi do offline" - powiedział.

W ciągu ostatnich trzech miesięcy Wirtualna Polska Holding przeprowadziła w sumie sześć znaczących akwizycji i inwestycji.

W sierpniu spółka nabyła 40 procent udziałów w Patronite, polskim serwisie internetowym łączącym twórców z patronami. Na początku września za kwotę 83 mln euro kupiła Grupę Szallas obsługującą krajowe portale turystyczne umożliwiające rezerwację noclegów na Węgrzech, w Czechach, Rumunii, Polsce i Chorwacji. Następnie WP nabyła 100 proc. udziałów spółki Benchmark.pl, jednego z portali internetowych o tematyce komputerowej, nowych technologii, gier video oraz sprzętu elektronicznego.

Również we wrześniu Wirtualna Polska została większościowym akcjonariuszem spółki Audioteka, jednego z najbardziej rozpoznawalnych i największych serwisów z audiobookami działającym m.in. w Polsce, Niemczech, Czechach i Litwie. WP jest właścicielem ok. 60 proc. akcji, wartość transakcji wyniosła 95 mln zł.

W październiku za prawie 33 mln zł Wirtualna Polska nabyła około 44,5 proc. udziałów spółki Selsey, czyli sklepu internetowego w Polsce, który sprzedaje produkty w kategorii „dom i ogród". W listopadzie WP kupiła Mediapop, właściciela kilku portali internetowych, które docierają do ponad 12 mln Polaków. Kwota transakcji to co najmniej 28 mln zł.

Łącznie w ciągu ostatnich 3 miesięcy Wirtualna Polska Holding na akwizycje przeznaczyła ponad 580 mln złotych.

Elżbieta Bujniewicz-Belka, członek zarządu ds. finansowych zapowiedziała kontynuację wypłaty dywidendy przez spółkę.

"Mamy opublikowaną politykę dywidendową, dość stałą od lat. Ona zakłada, ze spółka sugeruje akcjonariuszom na walnym zgromadzeniu wypłatę dywidendy nie mniejszej niż 1 zł, nie więcej niż 70 proc. zysku netto po ocenie możliwości finansowych, planów inwestycyjnych itd. Dotychczas dokonane akwizycje, myślę, że nie mają wpływu na nasz trend i należy spodziewać się standardowych +rzędów wielkości+ od naszej grupy, jeśli chodzi o dywidendę" - powiedziała.

W 2022 roku spółka wypłaciła 1,2 zł dywidendy na akcję.

(PAP Biznes), #WPL

epo/ asa/

Zobacz także: WP Holding SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: