CCC ma kilka opcji na pozyskanie finansowania, chce obniżyć zadłużenie grupy (wywiad)
Grupa CCC ma kilka opcji na pozyskanie finansowania w ramach budowania "poduszki bezpieczeństwa" na gorsze czasy, ale nie musi skorzystać ze wszystkich naraz. Chce obniżyć zadłużenie grupy, zredukować koszty i inwestycje - poinformował PAP Biznes Marcin Czyczerski, prezes CCC.
"Program budowania +poduszki bezpieczeństwa+ zawiera kilka opcji. Patrzymy na nie alternatywnie albo uzupełniająco - nie muszą wystąpić wszystkie razem. To emisja w wysokości ok. 500 mln zł, potencjalna sprzedaż i leasing zwrotny wybranych aktywów, dedykowane, nowe finansowanie dla HalfPrice, czy IPO Modivo. Wszystkie te opcje obecnie analizujemy. Wielowariantowość daje nam poczucie bezpieczeństwa i komfort dobrego przygotowania się na potencjalnie trudniejsze czasy" - powiedział PAP Biznes prezes CCC Marcin Czyczerski.
Jak poinformował, spółka liczy, że w pierwszym półroczu 2023 roku poprawią się warunki pod IPO Modivo.
"Jesteśmy przekonani co do siły Modivo, mamy i realizujemy konkretny plan budowania wartości tej firmy. Jeszcze w listopadzie 2021, kiedy publikowaliśmy strategię GO.25, sygnalizowaliśmy, że inwestowanie w fundamenty przyszłego rozwoju eobuwie. pl i Modivo wpłynie na rentowność w 2022 i 2023 roku. Co więcej, aby przeprowadzić IPO, muszą wrócić lepsze warunki na rynku e-commerce i klimat dla pierwszych ofert. Mamy nadzieję, że stanie się to już w pierwszej połowie przyszłego roku" - powiedział prezes CCC.
W ubiegłym tygodniu akcjonariusze CCC zdecydowali o podwyższeniu kapitału zakładowego w drodze emisji łącznie do 14 mln akcji z pozbawieniem prawa poboru. Zgodnie z uchwałą cena emisyjna akcji nowej emisji byłaby ustalona na poziomie 36,11 zł.
"Emisja akcji jest częścią procesu budowania poduszki bezpieczeństwa na potencjalnie gorsze czasy i osłabienie sytuacji makroekonomicznej. To jeden z kluczowych elementów całego pakietu działań, które zapewniają dodatkowy kapitał, służący m.in. delewarowaniu spółki, dając jej wyższe bezpieczeństwo i niższy poziom kosztów finansowych" - powiedział prezes CCC.
"Uchwała w sprawie podwyższenia kapitału miała poparcie około 95 proc. głosów - to dla nas sygnał, że akcjonariusze mają zaufanie do tego planu oraz chcą aktywnie uczestniczyć w dalszym rozwoju spółki. Dalszy przebieg działań dot. podwyższenia kapitału jest uzależniony m. in. od głównego akcjonariusza, który ten proces zainicjował. Pozostali akcjonariusze też chcieli mieć możliwość uczestniczenia w nowej emisji, więc została ona otwarta także dla nich" - dodał Czyczerski.
Jak wskazał, na przeprowadzenie podwyższenia kapitału spółka ma sześć miesięcy.
Spółka podawała, że chce przeznaczyć środki pozyskane z emisji akcji na kapitał obrotowy i finansowanie bieżącej działalności operacyjnej oraz na optymalizację struktury finansowania.
Redukcja zadłużenia ma być jedną z odpowiedzi grupy na nieprzewidywalne otoczenie rynkowe.
"Zaktualizowaliśmy z bankami i obligatariuszami wskaźniki finansowe i dopasowaliśmy je do bieżącej sytuacji na rynku - na którą znaczący wpływ ma wojna w Ukrainie i inflacja. Dążymy również do zmniejszenia zadłużenia. Uzgodniliśmy z bankami przedpłatę części kredytów w łącznej kwocie 320 mln zł do końca przyszłego roku. Jednocześnie, zaoferujemy naszym obligatariuszom przedpłatę proporcjonalną do spłat banków" - powiedział prezes CCC.
Grupa CCC ma też w planach redukcję kosztów. W okresie od 1 sierpnia 2022 do końca lipca 2023 roku oszczędności kosztowe mają wynieść ok. 310 mln zł, w tym 220 mln zł w CCC i HalfPrice i 90 mln zł w eobuwie i Modivo.
"Zakładamy, na podstawie podjętych działań, ponad 300 mln zł oszczędności kosztowych w ciągu 12 miesięcy. Planujemy poprawę efektywności w sklepach, biurach, zmniejszenie budżetów marketingu, czy outsourcingu. Są też pierwsze sygnały odwrócenia trendów np. w obszarze kosztów transportu, gdzie ceny wracają do tych sprzed wojny" - powiedział prezes CCC.
Jak zauważył, w CCC dwa miesiące z rzędu koszty są niższe niż w ubiegłym roku i to pomimo inflacji.
"Dbamy o to, by spółka była przygotowana na trudniejsze czasy. Chcemy ograniczać koszty we wszystkich liniach biznesowych" - powiedział Czyczerski.
Dodał, że ważna, a niedoceniana jest poprawa rotacji.
"Pokazuje ona, jak bardzo spółce udało się podnieść jakość procesów od planowania, poprzez operacje logistyczne na sterowaniu sprzedażą kończąc. Poprawa rotacji czyni cały biznes znacznie mniej kapitałochłonnym. W CCC zapasy są na poziomach najniższych od 6 lat, a przychody z metra kwadratowego są najwyższe od 2016 r. Wciąż oczywiście widzimy potencjał do poprawy – finalnie, na koniec roku spodziewamy się poprawy rotacji o blisko 65 dni rdr. Każdy dzień to ponad 5 mln zł uwolnionej gotówki z inwestycji w kapitał obrotowy netto. Nasz program optymalizacji rozpisany jest w perspektywie całej strategii tj. do 2025 r., ale bardzo duża część uzysków pojawia się już teraz i pojawi się w pierwszej części tego horyzontu czasowego, szybciej niż zakładaliśmy" - powiedział prezes.
CAPEX W '23 BĘDZIE ISTOTNIE NIŻSZY
Grupa planuje w przyszłym roku zmniejszyć wydatki inwestycyjne.
"Większość kluczowych inwestycji już zrealizowaliśmy – te w przyszłym roku będą więc co najmniej o 25 proc. niższe niż w 2022 r. Grupa jest +za górką+ w cyklu inwestycyjnym. CAPEX grupy w tym roku może wynieść 420-470 mln zł, w przyszłym szacujemy, że będzie istotnie niższy" - powiedział Czyczerski.
"Część projektów inwestycyjnych odłożyliśmy, np. wdrożenie RFiD dla CCC przesuwamy o rok lub dwa" - dodał prezes.
Jak poinformował, liczba planowanych otwarć sklepów w przyszłym roku została zmniejszona z 50 do 40 - w większości będą to nowe lokalizacje HalfPrice.
"CCC ma dzisiaj bardzo dobrą saturację. Nie planujemy znacząco powiększać sieci. Oczywiście będziemy otwierać pojedyncze lokalizacje – co jest naturalnym działaniem związanym z dostosowywaniem oferty do lokalnych potrzeb konsumentów. Przy czym też kontynuujemy proces pomniejszania powierzchni sklepów ukierunkowany na poprawę sprzedaży/m2, a w rezultacie na dalszą poprawę rentowności. W części z nich planujemy także uruchomić kioski eobuwie. pl w koncepcji +store in store+. Teraz mamy tych punktów ponad dziesięć i zamierzamy je dalej skalować, być może nawet do ponad stu. To kolejny projekt ukierunkowany na budowę platformy omnichannel i monetyzowanie synergii pomiędzy szyldami w grupie CCC. Już teraz widzimy ich pozytywną kontrybucję dla traffiku i konwersji, zarówno w formacie CCC, jak i eobuwie. pl" - powiedział Czyczerski.
"Drugi i trzeci kwartał w grupie Modivo nacechowane były inwestycjami w uruchomienie nowej platformy e-commerce, funkcjonalności marketplace, nowych aplikacji, rozruch magazynu w Rumunii. W kolejnych kwartałach spółka ta powinna mocno korzystać z dźwigni operacyjnej" - powiedział prezes CCC.
Anna Pełka
(PAP Biznes), #CCCpel/ osz/
