Przejdź do treści

udostępnij:

Grupa Kęty odnotowuje spadek zapotrzebowania na produkty; nie ma zagrożenia realizacji strategii (opis)

Grupa Kęty odnotowuje wyraźny spadek zapotrzebowana na produkty z sektora budowlanego i nie obserwuje, żeby na pierwszy kwartał 2023 r. zapotrzebowanie było dużo większe - poinformowali przedstawiciele spółki podczas środowej wideokonferencji. Prezes ocenił, że nie ma jednak zagrożenia realizacji strategii do 2025 r.

"Od 13 lat zawsze rdr pokazywaliśmy wyższe budżety. Pierwszy raz budżet zakłada realizację mniejszych wyników niż rok poprzedni (...). Rok 2022 r. ekstremalnie doskonały dla grupy, a w 2023 r. wchodzimy niestety w okres stagnacji, kryzysu (...). Oparci w dużej mierze o sektor budowalny musimy powiedzieć, że odnotowujemy wyraźny spadek zapotrzebowania na nasze produkty z tego rynku w tym czwartym kwartale i nie widzimy, żeby na pierwszy kwartał 2023 r. zapotrzebowanie było dużo większe” - powiedział prezes Dariusz Mańko.

Grupa Kęty prognozuje, że w 2023 roku osiągnie 388 mln zł zysku netto oraz 5,271 mld zł przychodów, wobec szacowanych na 2022 r. 656 mln zł zysku netto i 5,912 mld zł przychodów. Zarząd prognozuje, że skonsolidowany zysk z działalności operacyjnej wyniesie w 2023 roku 537 mln zł (839 mln zł szacowane na 2022 r.), a zysk EBITDA 721 mln zł (1.002 mln zł szacowane na 2022 r.).

"Korekta w trendzie wzrostowym trwa i widzimy ją w pierwszym półroczu 2023 r. Mówimy, że zamówień będzie mniej (...). Chcemy zrobić więcej ton przez różne nasze działania na rynku po to, by rynek mieć i to jest najważniejsze (...). Kiedyś tendencje na rynku się odwrócą” – powiedział członek zarządu Piotr Wysocki odnośnie perspektyw Segmentu Wyrobów Wyciskanych (SWW).

Zgodnie z prognozą, celem na 2023 r. dla SWW jest sprzedaż 90 tys. t wyrobów.

Wysocki dodał, że w grupie to właśnie SWW jest największym konsumentem prądu i gazu, a 70 proc. podwyżek przypadających na grupę jest pochłaniane właśnie przez ten segment.

W Segmencie Systemów Aluminiowych (SSA) Grupa Kęty liczy na rynek eksportowy.

"Sytuacja, która dotknęła nas w trzecim i czwartym kwartale prawdopodobnie będzie wyglądała podobnie w roku kolejnym. (...) Spodziewamy się, że nasza sprzedaż na rynku krajowym będzie mniejsza (...) z uwagi na to, że duża część naszych klientów produkuje i eksportuje - wykorzystają więc sytuację polepszającej się koniunktury na rynkach eksportowych” – powiedział członek zarządu Tomasz Grela.

"Chcielibyśmy rosnąć uczestnicząc w zwiększającym się rynku eksportowym” - dodał.

Sprzedaż segmentu szacowana na 2023 r. to 2.294 mln zł.

Rafał Lechowicz, prezes Alupol Packaging - spółki z grupy kapitałowej Kęt, omawiając perspektywy Segmentu Opakowań Giętkich, wskazał, że nadal pod presją znajduje się segment folii polipropylenowych, na który popyt zaczął spadać już w trzecim kwartale.

Zgodnie z prognozą sprzedaż segmentu w 2023 r. ma wynieść 1.156 mln zł.

Prezes dodał, że zarząd nie widzi zagrożenia realizacji strategii do 2025 r.

W przedstawionej w grudniu 2020 r. strategii grupa prognozowała, że w 2025 roku jej skonsolidowany zysk netto wyniesie 470 mln zł, EBITDA 787 mln zł, zysk operacyjny 598 mln zł, a przychody 4,637 mld zł. W lipcu 2021 r. grupa, w związku ze zmianami w planie inwestycyjnym podwyższyła prognozowane na 2025 r. założenia finansowe i poinformowała, że zysk netto ma wynieść 508 mln zł, EBIT 650 mln zł, EBITDA 864 mln zł, a przychody 5,143 mld zł.

Jak poinformował członek zarządu i dyrektor finansowy Rafał Warpechowski, Grupa Kęty spodziewa się w 2023 r. odwrotnych, w porównaniu z 2022 r., trendów jeśli chodzi o kapitał obrotowy.

"W tym roku on bardzo wzrastał – to było ponad 300 mln zł. W roku przyszłym zakładamy jego uwolnienie w kwocie ok. 185 mln zł” – dodał.

(PAP Biznes), #KTY

doa/ osz/

Zobacz także: Grupa Kęty SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: