Przejdź do treści

udostępnij:

CCC chce poprawić efektywność kosztową i kapitału obrotowego; podnieść rentowność (wywiad)

Grupa CCC chce w tym roku poprawić efektywność kapitału obrotowego i efektywność kosztową. Celem jest obniżenie wskaźnika kosztów do przychodów i poprawa rentowności - poinformował PAP Biznes prezes CCC Marcin Czyczerski. Nakłady inwestycyjne grupy będą istotnie niższe.

"Priorytetem na 2023 rok jest wysoka rentowność, monetyzacja rozwiązań uruchomionych w Modivo, dalsza poprawa efektywności działania od strony kapitału obrotowego i efektywności kosztowej" - powiedział PAP Biznes prezes CCC Marcin Czyczerski.

Grupa spodziewa się, że ten rok będzie dla niej dużo lepszy niż ubiegły.

"W szyldzie CCC istotnie podnieśliśmy w 2022 r. efektywność kapitału obrotowego i efektywność kosztową. Ponadto kursy walutowe czy koszty transportu morskiego są obecnie na niższym poziomie od dotychczas zakładanego. Dlatego jesteśmy spokojni o dobrą rentowność w tym szyldzie. W HalfPrice natomiast jesteśmy w stanie efektywnie rosnąć bez zwiększania bazy kosztowej. Spodziewamy się też wysokiej sprzedaży w sklepach porównywalnych (tzw. like-for-like), zwłaszcza w I półroczu" - powiedział prezes CCC.

"Przewidywania dla Modivo na pierwsze dwa kwartały to mniejszy poziom zapasów, mniejsza presja konkurencyjna, wyższe marże, praca nad kosztami, monetyzowanie projektów. To wszystko powoduje, że spodziewamy się, że to będzie dużo lepszy rok dla całej grupy CCC" - dodał Czyczerski.

Jak poinformował, grupa CCC pozytywnie patrzy na 2023 rok pomimo tego, że pierwsze półrocze może być jeszcze wymagające dla branży z powodu wciąż bardzo wysokiej inflacji, wysokich stóp procentowych, a tym samym słabszej kondycji konsumenta.

"W mojej ocenie wchodzimy właśnie w apogeum presji wynikającej z inflacji, wpływającej na spadek siły nabywczej. Od drugiego kwartału ta presja powinna słabnąć, co natomiast będzie oddziaływać pozytywnie na decyzje konsumenckie" - ocenił Czyczerski.

"Mam przekonanie, że jesteśmy dobrze przygotowani do nowego sezonu, ale nie zmienia to faktu, że dla całej gospodarki, w tym naszej branży, pierwsze półrocze, a na pewno pierwszy kwartał będą wymagające" - powiedział prezes CCC.

CELEM NIŻSZY WSKAŹNIK KOSZTÓW DO PRZYCHODÓW I NIŻSZY CAPEX

Grupa CCC chce obniżyć w tym roku wskaźnik kosztów do przychodów.

"W ubiegłym roku wskaźnik kosztów do przychodów wyniósł 47 proc. Naszym celem na ten rok jest dalsze obniżenie tego wskaźnika" - powiedział Czyczerski.

Jak wskazał, zgodnie z ogłoszonym w listopadzie 2022 programem ochrony kapitału, w drugim półroczu koszty grupy CCC zostały obniżone o ok. 130 mln zł, z czego najwięcej przypadło na czwarty kwartał.

"Te efekty będą się w 2023 r. jeszcze mocniej kumulować. Przy wzroście przychodów o 21 proc. CCC w czwartym kwartale 2022 r. zanotowało spadek kosztów o 3 proc., a HalfPrice przy wzroście o 150 proc. wygenerował koszty wyższe tylko o 30 proc. To dowody na to, że utrzymujemy wysoką dyscyplinę kosztową" - powiedział prezes CCC.

"W Modivo osiągnęliśmy oszczędności kosztowe na poziomie 40 mln zł. Efekt optymalizacji kosztowych będzie jeszcze mocniej widoczny w kolejnych kwartałach" - dodał.

Poinformował, że nakłady inwestycyjne grupy CCC będą w tym roku istotnie niższe. W ubiegłym roku CAPEX wyniósł ok. 440 mln zł.

"Większość inwestycji po stronie Modivo jest za nami, a w CCC skupiamy się na tym, by rosnąć siłą e-commerce i wzrostem sprzedaży z metra kwadratowego" - powiedział Marcin Czyczerski.

W sieci HalfPrice w planach jest otwarcie w tym roku ok. 20-30 sklepów, w CCC ok. 10-20 salonów netto, w Modivo (eobuwie. pl) ok. 10 lokalizacji w głównych aglomeracjach Europy Środkowo-Wschodniej. Uruchomionych ma też być co najmniej kilkadziesiąt stref eobuwie. pl w sklepach CCC.

Grupa CCC podtrzymuje, że planowana emisja akcji jest scenariuszem bazowym, spółka zamierza ją przeprowadzić do 17 maja (zgodnie z mandatem z ostatniej uchwały NWZ).

"Środki z emisji i istotna poprawa w przepływach operacyjnych będą prowadzić do istotnego zmniejszenia zadłużenia. Dodatkowo pracujemy nad innymi scenariuszami: leasingiem zwrotnym, potencjalnym dedykowanym finansowaniem dla HalfPrice, zwiększeniem limitów faktoringowych. Wszystkie te prace się toczą, a uruchomienie poszczególnych opcji leży w naszej gestii i jest uzależnione od aktualnych, realnych potrzeb" - powiedział prezes CCC.

9,1 MLD ZŁ PRZYCHODÓW ZE SPRZEDAŻY W UBIEGŁYM ROKU

Według szacunków, w roku obrotowym 2022/23 roku, czyli w okresie luty 2022 r. - styczeń 2023 r., grupa wypracowała 9,1 mld zł przychodów ze sprzedaży wobec 7,6 mld zł rok wcześniej.

"Miniony rok był wymagający dla całej branży. Dużo się działo z powodu wysokiej inflacji, słabnącej siły konsumenta czy napięć politycznych. Jesteśmy zadowoleni, że w tych trudnych warunkach osiągnęliśmy 9,1 mld zł przychodów – tj. zgodnie z zapowiadanym planem" - powiedział Czyczerski.

W listopadzie 2022 r. spółka podawała, że oczekuje w 2022/23 roku przychodów w przedziale 9-9,2 mld zł. Wcześniej, w kwietniu zakładała sprzedaż całoroczną na poziomie 9-10 mld zł.

W samym czwartym kwartale, według szacunków, grupa CCC miała 86 mln zł zysku EBITDA, 47 mln zł skorygowanego zysku EBITDA i 57 mln zł straty operacyjnej przy przychodach na poziomie 2,43 mld zł. Wstępne wyniki były słabsze od oczekiwań rynkowych. Analitycy zwracali uwagę, że rozczarowaniem jest strona kosztowa, głównie w grupie Modivo. Wśród pozytywów wymieniali poprawę w zapasach w spółce CCC.

Czyczerski wskazał, że zapasy w CCC zmniejszyły się w ciągu roku o 481 mln zł, a rotacja została poprawiona o 80 dni.

"W efekcie znacząco zredukowaliśmy inwestycję w kapitał obrotowy. To był i jest jeden z naszych priorytetów strategicznych" - powiedział Czyczerski.

Jak zauważył, w CCC zapasy są na poziomie dobrych standardów rynkowych i są najniższe od 2016 roku.

"Mogą potencjalnie być niższe nawet przy wyższej sprzedaży o kilkadziesiąt milionów na koniec 2023 r. Teraz dalsza praca nad rotacją będzie koncentrować się na tym, by generować z nich jak największą sprzedaż. Zakładamy, że rotacja w CCC może docelowo znaleźć się poniżej 200 dni (z ok. 240 na koniec 2022 r.)" - powiedział prezes CCC.

Poinformował, że w drugim kwartale w planach jest uruchomienie rozwiązań, które dadzą możliwość generowania wyższych przychodów z posiadanego zapasu. Chodzi o redukowanie potencjalnie utraconej sprzedaży na skutek tego, że towar jest w niewłaściwym kanale, czy sklepie. Wzrostowi sprzedaży nie powinien towarzyszyć wzrost zapasów.

"Robimy swoje, wiemy jaką drogę przeszła organizacja w okresie kilku ostatnich lat. Jej głęboka transformacja przypadała na okres dwóch poważnych załamań rynku – dwóch lat pandemii i wojny w Ukrainie. W tak niesprzyjających okolicznościach, przy tak wielu czarnych łabędziach osiągnęliśmy naprawdę wiele" - powiedział prezes CCC, wskazując na dobry produkt, komunikację z klientem, ucyfrowioną sprzedaż i zdigitalizowane procesy.

"Dobrze kontrolujemy stany magazynowe, a decyzje biznesowe podejmujemy w pełni o analizę danych. Dobrze poukładaliśmy biznes, odcinając to, co generowało wyzwania lub było operacyjnie zbędne. Co więcej, w czasie pandemicznego załamania koniunktury rozwinęliśmy od zera biznes off-price, który w 2022 roku, tj. w mniej niż dwa lata od debiutu, osiągnął już ponad 800 mln zł przychodów i wysoką rentowność. Dziś w grupie CCC koncentrujemy się na biznesie i dowożeniu wyników. Jestem pewien, że w momencie stabilizacji sytuacji na rynku, będziemy widzieli rezultaty podjętych działań" - powiedział Marcin Czyczerski.

Akcje CCC od początku roku potaniały o ok. 17 proc. W poniedziałek kurs spadł o 3,6 proc. do 35,6 zł.

W ostatnim czasie przeceną objęte są też obligacje CCC notowane na Catalyst. Papiery CCC0626 wyceniane były w poniedziałek na ok. 67 proc. wartości nominału, najniżej w historii. Obligacje o wartości nominalnej 210 mln zł mają termin wykupu 29 czerwca 2026 roku. Są zabezpieczone m.in. zastawem rejestrowym na akcjach Modivo.

Na koniec stycznia zadłużenie netto CCC wynosiło ok. 1,4 mld zł, co oznacza spadek o 4 proc. kdk. W grupie Modivo zadłużenie netto wynosiło ok. 700 mln zł (wzrost o 14 proc. kdk), z czego ponad 620 mln zł stanowiły obligacje "equity-linked", zamienne na akcje.

Anna Pełka

(PAP Biznes), #CCC

pel/ gor/

Zobacz także: CCC SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: