Przejdź do treści

udostępnij:

Kombinat Konopny pozyskał 1 mln euro w ramach crowdfundingu

Kombinat Konopny po raz trzeci pokazał moc swojej społeczności inwestorów. W emisji akcji przeprowadzonej 14 lutego pozyskał ponad 1000 inwestycji na łączną kwotę 4,5 mln zł w ciągu niecałych trzech godzin. To jeden z najlepszych wyników w polskim crowdfundingu – ale to połączenie wszystkich trzech publicznych emisji pokazuje prawdziwy fenomen Kombinatu Konopnego. W każdej z nich spółka emitowała akcje na łączną kwotę 1 mln euro, pierwsza zakończyła się po 38 minutach, druga – po siedmiu.

“Z miłości do konopi” – pod takim hasłem Kombinat Konopny prowadził walentynkową kampanię. Choć ubiegły rok, ze względu na wyjątkowo trudne otoczenie rynkowe, zakończył się dla rynku ECF z wynikiem znacznie niższym niż rekordowy 2021, spółka konopna spod Elbląga zdecydowała się ponownie zebrać dodatkowy kapitał na inwestycje. Emisję wspierała platforma Crowdway.

– Tę emisję prowadziliśmy w trudnym dla rynków kapitałowych czasie, a mimo to osiągnęliśmy cel emisyjny w ciągu kilku godzin. Jestem bardzo zadowolony z wyniku. Pokazaliśmy, że dobrze przygotowany biznes i praca nad przygotowaniem dobrej oferty dla inwestorów nadal są w stanie przyciągnąć dodatkowy kapitał. Nad realizacją celów emisyjnych pracujemy już teraz, część z nich, tak jak wzmocnienie marketingu, to kontynuacja działań z poprzednich miesięcy, a pozytywne wyniki widzimy już dziś – komentuje Maciej Kowalski, prezes Kombinatu Konopnego.

– Udana kampania Kombinatu Konopnego pokazuje, że polski rynek crowdfundingu jest już gotowy na zwiększenie limitów finansowania do 2,5 mln euro, a następnie 5 mln euro. Choć gorsza sytuacja geopolityczna i ekonomiczna może spowolnić dynamikę kampanii crowdinvestingowych, to nadal rynek ECF ma przed sobą bardzo dobre perspektywy. Liczymy na to, że kolejny rok przyniesie nowe, rekordowe emisje, dzięki zwiększonemu limitowi finansowania i jako Crowdway, po otrzymaniu licencji, chcemy być pierwsi z takim rekordem – komentuje Michał Stanek, wiceprezes Crowdway.

Pozyskane 4,5 mln zł Kombinat Konopny przeznaczy m.in. na uzupełnienie linii technologicznej przerobu włókna konopnego, a także marketing, mający umocnić pozycję na polskim rynku i podtrzymać wzrost sprzedaży. Kombinat Konopny stawia też na dalszy rozwój oferty zielarskiej, ukierunkowany na produkty BIO dla najbardziej wymagających klientów oraz maksymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni na terenie zakładu, w tym rozbudowa magazynu.

Polski rynek produktów CBD to blisko miliard złotych rocznie

Do inwestycji w marketing zachęciły Macieja Kowalskiego, prezesa Kombinatu Konopnego, wyniki badania opinii publicznej1 sprawdzające zainteresowanie Polaków produktami konopnymi.

– Prawie 1,7 mln Polaków regularnie korzysta z produktów zawierających CBD, na tej podstawie można szacować wielkość rynku na blisko miliard złotych rocznie. A mówimy tu tylko o części naszego biznesu, bo włókiennictwo to osobny temat. Do tej pory nasza komunikacja z klientami ograniczała się do działań organicznych, stąd obsługujemy zaledwie niewielką część tego rynku. Wyraźnie widzimy, że potrzebujemy wzmocnienia naszego przekazu reklamą, by dotrzeć do tak dużej grupy potencjalnych klientów – komentuje Maciej Kowalski.

Pierwsze, udane testy działań reklamowych Kombinat Konopny prowadził w ostatnim kwartale ubiegłego roku. W styczniu 2023, dzięki płatnej promocji, wartość sprzedaży w sklepie internetowym spółki wzrosła już niemal dwukrotnie w porównaniu do września 2022 r. 2

– W ciągu ostatniego roku rozszerzyliśmy nasze portfolio z kilku do kilkudziesięciu produktów, są wśród nich nowe rodzaje olejków, suplementy diety, kosmetyki czy produkty dla zwierząt. Za każdym razem na pierwszym miejscu stawiamy jakość, bo to ona decyduje o tym, że klienci do nas wracają. Wydatki na dotarcie do kupujących to jedno, ale naszym celem jest zdobycie klientów lojalnych, regularnie dokonujących zakupów. W ten sposób maksymalizujemy efekt działań reklamowych – dodaje Maciej Kowalski.

Wyniki oraz prognozy finansowe spółki

Rok 2022 spółka zakończyła z przychodami na poziomie 3,36 mln zł. W tym roku przewiduje przychody na poziomie 5 mln zł, a w kolejnym – wzrost do 12 mln zł, co ma przełożyć się na zysk w wysokości 2 mln zł3.

– Dotychczasowe inwestycje w rozwój portfolio, rozbudowę zakładu i zwiększenie mocy produkcyjnych sprawiły, że w naszej działalności zielarskiej możemy już dostarczyć konsumentom gotowe produkty, a wyzwaniem jest zwiększenie bazy klientów. Prognozowany przez nas wzrost wartości sprzedaży po włączeniu płatnych kampanii marketingowych to około 20% wzrostu w ujęciu kwartalnym – szacuje Maciej Kowalski.

Drugim, po zwiększeniu sprzedaży, celem spółki na ten rok jest uruchomienie seryjnej produkcji włókniny i przędzy konopnej. Ten filar działalności już dziś odpowiada za część przychodów dzięki m.in. sprzedaży włóknin, do producentów odzieży, pościeli czy kołder, oraz paździerzy, potrzebnych na placach budowy (jako ekologiczny materiał budowlany) czy w stadninach koni. Do osiągnięcia pełnych możliwości niezbędne jest doinwestowanie linii technologicznej i zwiększenie skali produkcji.

Plany giełdowe Kombinatu Konopnego

W tym roku, na przełomie drugiego i trzeciego kwartału, spółka planuje złożenie wniosku o dopuszczenie do obrotu akcji na NewConnect. Następnym planowanym krokiem jest przejście na Główny Rynek. Pierwotnie spółka liczyła na szybszą realizację giełdowych planów, ale obecna koniunktura gospodarcza nie sprzyjała debiutom.

Poprzednie emisje

Kombinat Konopny zrealizował poprzednie cele emisyjne m.in. wprowadzając na rynek serię naturalnych suplementów ziołowych, ale też poszerzając ofertę o kosmetyki czy produkty dla zwierząt. Najbardziej imponującą inwestycją jest rozbudowa zakładu zielarskiego w Gronowie Górnym pod Elblągiem, powstającego od zera, gdy w 2019 roku zakładano Kombinat Konopny. Od początku działania spółka zajmuje się legalną w całej UE uprawą konopi, z których powstają przyjazne zdrowiu i środowisku naturalne suplementy diety.

O Crowdway.pl:

Crowdway.pl to jedna z największych w Polsce internetowych platform crowdinvestingu. Na koncie ma informowanie o największych w Polsce zbiórkach realizowanych przez spółki szybkiego wzrostu i start-upy, o łącznej wartości ponad 86 mln zł. Crowdway.pl jest laureatem konkursu Złote Spinacze 2020 i 2021 w kategorii „PR finansowy i relacje inwestorskie” za emisje dla spółek Janusza Palikota oraz wsparcie I emisji Kombinatu Konopnego. Głosami internautów został wybrany Produktem Inwestycyjnym 2021 roku w konkursie Invest Cuffs 2022. Operatorem platformy jest Crowdway sp. z o.o., która jest częścią Vortune Equity Group S.A., udostępniającej szeroki zakres form pozyskiwania kapitału w ramach crowdfundingu udziałowego, przez programy private equity, po instrumenty finansowe. Więcej na: www.crowdway.pl.

1 https://kombinatkonopny.pl/stres-i-bezsennosc-jak-polacy-korzystaja-z-cbd/

2 dane nieaudytowane, źródło: Spółka.

3 Źródło: Spółka, dane nieaudytowane. Spółka nie gwarantuje osiągnięcia szacowanych przyszłych wyników finansowych.

Źródło: Spółka

udostępnij: