SFD publikuje wyniki finansowe za IV kwartał 2022 roku
SFD S.A. publikuje raport kwartalny za 4 kw 2022r. Przychody Spółki wzrosły do 83,1 mln zł (+35% r/r), EBITDA do 3,2 mln zł (+28% r/r), a zysk netto do 1,6 mln zł (+65% r/r). Wzrost rentowności w tym okresie to m.in. wynik oferty Black Friday, która przy wolumenach zbliżonych do roku poprzedniego lepiej przełożyła się na wynik Spółki w tym okresie. Cały rok Spółka zamknęła uzyskując przychody ze sprzedaży wysokości 326,6 mln zł (+33% r/r), EBITDA wysokości 21 mln zł (+23% r/r) i zysk netto 12,9 mln zł (+17%). Wyniki roku 2022 spółka zawdzięcza sukcesom nowych produktów takich jak Kizzers, aktywnej polityce cenowej w poszczególnych kanałach sprzedaży oraz bardzo dobrze przyjętych przez klientów ofertach in&out w sieciach handlowych w całej Polsce.
„Za nami bardzo intensywny rok, kolejny rok budowania sprzedaży w wielu kanałach i kolejny rekord przychodów ze sprzedaży przy jednoczesnym utrzymaniu marżowości na bardzo dobrym poziomie. Widzimy skuteczność naszych działań zarówno we wdrażaniu nowych marek i produktów, w tym w nowych kategoriach produktów żywnościowych czy nutrikosmetyków, w budowaniu i realizacji planów marketingowych, w uruchamianiu sprzedaży w nowych kanałach czy na nowych rynkach zagranicznych. Po sukcesie batonika Kizzers wiemy, że w okresie kilkunastu tygodni potrafimy wprowadzić na rynek produkt, który wchodzi do grona bestsellerów w całym kraju. W tym kontekście możliwości rozwoju SFD są praktycznie nieograniczone, jeżeli widzimy ile kategorii produktowych nie zostało jeszcze przez nas „odkrytych” i jak skutecznie moglibyśmy każdy z tych produktów wprowadzić na rynek. W 4 kwartale opracowaliśmy kolejne nowe produkty, których sprzedaż rozpoczniemy pod koniec 1 kwartału 2023r. oraz w kolejnych miesiącach. – komentuje Mateusz Pazdan, prezes zarządu SFD S.A.
Po skokowym wzroście sprzedaży w naszych kanałach e-commerce w czasie pandemii rozbudowaliśmy silniej inne, pozainternetowe kanały sprzedaży i przyspieszyliśmy internacjonalizację naszego modelu operacyjnego. Oczywiście nasz własny e-commerce jest w dalszym ciągu w centrum uwagi zarówno jeżeli chodzi o technologię, jak i o utrzymanie gotowości do realizacji wysokich wolumenów dostaw. Wysoki poziom zatowarowania pozwala nam kontynuować wzrosty przychodów ze sprzedaży, co zaobserwowaliśmy w styczniu br. - dodaje Rafał Zakrzewski, wiceprezes zarządu SFD S.A.
Rentowność naszych działań i utrzymanie odpowiedniego poziomu marżowości jest równie ważnym priorytetem, jak wzrost przychodów ze sprzedaży. W drugiej połowie roku ustabilizowały się ceny surowców i widzimy perspektywę ich obniżania w nadchodzących kwartałach. W ubiegłym roku wykorzystywaliśmy także w pełni nasze możliwości finansowania zewnętrznego, przede wszystkim w tworzenie nowych produktów, ale także w zwiększenie skali ofert in&out w ogólnopolskich sieciach handlowych. - dodaje Przemysław Kwiatkowski, wiceprezes zarządu SFD S.A.
W 2022 r. spółka wypracowała 326,6 mln zł przychodów ze sprzedaży (+33% r/r), EBITDA 21 mln zł (+23% r/r) oraz zysk netto 12,9 mln zł (+17% r/r). Przychody spółki rosły dzięki nowym produktom, aktywnej polityce cenowej w poszczególnych kanałach sprzedaży, zwiększaniu skali ofert in&out w ogólnopolskich sieciach handlowych oraz wzrostowi sprzedaży na rynkach zagranicznych, zarówno poprzez wiodące marketplaces takie jak Amazon czy Allegro, jak i własne sklepy e-commerce w Czechach, Rumunii, na Słowacji i Węgrzech. Pod koniec 2022r Spółka uruchomiła własny sklep internetowy dla klientów austriackich. W pierwszych miesiącach bieżącego roku rentowność Spółki była pod presją rosnących cen surowców wynikających m.in. z przerwanych łańcuchów dostaw. W ostatnich miesiącach roku ceny surowców ustabilizowały się i Spółka widzi perspektywy ich obniżania w kolejnych kwartałach. Niezależnie od warunków na rynkach surowcowych Spółka rozwijała swoje kompetencje w obszarze tworzenia nowych produktów we wszystkich kategoriach tj. odżywek, żywności dietetycznej, suplementów oraz nurtrikosmetyków. Łącznie w 2022r Spółka wprowadziła do oferty 79 nowych produktów. Niektóre z nich, takie jak batonik Kizzers stały się bestsellerami w skali krajowej. Spółka maksymalnie wykorzystuje swoje możliwości bieżącego finansowania obrotowego na inwestycje w rozwój nowych produktów oraz na zwiększanie skali ofert typu in&out.
W 4 kwartale spółka odnotowała wzrost przychodów do 83,1 mln zł (+35% r/r), przy wzroście EBITDA do 3,2 mln zł ( +28% r/r) oraz zysku netto do 1,6 mln ( +65% r/r). Na wzrost EBITDA i zysku netto w tym kwartale pozytywnie wpłynęła oferta Black Friday, która została zrealizowana w zmienionej formule w porównaniu z rokiem poprzednim. W 4 kwartale Spółka rozpoczęła sprzedaż oferty z dostawami z magazynu w Opolu do klientów w Austrii. To jest piąty rynek zagraniczny, gdzie spółka prowadzi sprzedaż przez własne platformy e-commerce. Spółka utrzymuje wysokie stany zapasów produktów gotowych, dzięki którym jest w stanie na bieżąco zaspokajać popyt ze strony klientów we wszystkich kanałach sprzedaży. W porównaniu z ostatnim kwartałem 2021r, kiedy w ofercie Spółki brakowało do 20% produktów jest to istotna poprawa sytuacji. W 4 kwartale 2022r. Spółka opracowała nowe produkty, w tym w kategoriach, których odbiorcą jest szeroka grupa klientów. Na przełomie 1 i 2 kwartału 2023r spółka planuje rozpoczęcie ich sprzedaży w wybranych kanałach, w tym w ogólnopolskich sieciach handlowych.
O SFD:
Spółka posiada największy w Polsce sklep internetowy z suplementami i odżywkami, 31 stacjonarnych sklepów własnych, 71 sklepów franczyzowych oraz jest właścicielem takich marek jak ALLNUTRITION, NUTLOVE czy SFD NUTRITION. SFD współpracuje z partnerami polskimi i zagranicznymi w zakresie dostaw i produkcji odżywek i suplementów diety, żywności dietetycznej oraz akcesoriów sportowych. Spółka ma ok. 8 000 pozycji w swojej ofercie. Dostawcami Spółki jest ponad 100 wyselekcjonowanych producentów z całego świata. Spółka zaopatruje się bezpośrednio u producentów i importerów tych towarów. SFD S.A. współpracuje także z producentami odżywek, suplementów diety i akcesoriów sportowych zlecając produkcję ok. 40 wyspecjalizowanym w danych produktach podwykonawcom. SFD S.A. posiada własne zaplecze magazynowo-handlowe. Sprzedaż produktów prowadzona jest przez portale internetowe. Jednocześnie spółka rozwija sieć sklepów własnych i sklepy franczyzowe.
Źródło: Spółka, #SFD