Przejdź do treści

udostępnij:

I kw. dobry pod względem zamówień dla Aplisensu, w kolejnych kw. możliwy spadek rentowności

Aplisens ocenia, że pierwszy kwartał 2023 r. jest dobry pod względem zamówień i marż, bardziej obawia się o kolejne kwartały - poinformowali przedstawiciele zarządu podczas czwartkowej wideokonferencji. Potencjalnego celu do przejęcia, co jest jednym z założeń w nowej strategii, zarząd poszukuje w Polsce.

"W zeszłym roku pierwszy kwartał był słaby, wynikało to z końcówki pandemii, więc baza jest niska. Ale na tę chwilę wpływa sporo zamówień, nie widzimy takiej perspektywy wielomiesięcznej, raczej dwumiesięczną, więc wydaje się, że pierwszy kwartał – jeśli chodzi o zamówienia – był dobry, to się przełoży pewnie drugi kwartał. (...) Natomiast jeśli chodzi o marże, (...) pierwszy kwartał będzie jeszcze pewnie nie taki zły. Bardziej obawiamy się o kolejne kwartały" - powiedział prezes Adam Żurawski.

Aplisens podał w raporcie, że rentowność brutto sprzedaży w 2022 r. wyniosła 39,76 proc., wobec 36,07 proc. w 2021 r.

"Jest to wzrost o ponad 3,5 pp. rdr. Na to się złożyła skala, czyli wolumen osiągniętych przychodów i jednocześnie aktualizacja cennika, która miała miejsce w trakcie trwania całego roku. (...) Rentowności sprzyjało to, że korzystaliśmy z materiałów zakupionych jeszcze w poprzednim roku, czyli dłużej uśredniają się koszty materiałów używanych do produkcji (...). Liczymy się z tym, że w kolejnym roku mogą być niższe poziomy rentowności" - powiedziała dyrektor finansowa Agnieszka Machnikowska-Żółtek.

W 2022 r. Aplisens przeznaczył na inwestycje 10,4 mln zł.

"Jeśli chodzi o zakupy maszyn i urządzeń, pewnie byśmy wydali więcej, ale w ostatnim okresie są kłopoty z terminami dostaw technologii, to się wydłuża, opóźnia, więc częściowo zakupy planowane na 2022 r. przesunęły się na 2023 r., a część zakupów z 2023 r. przesunie się na 2024 r." - powiedział Żurawski.

Zgodnie z nową strategią w 2023 r. CAPEX ma wynieść 10,6 mln zł, a w całym okresie jej obowiązywania (2023-2025) planowane są nakłady w łącznej wysokości 36,6 mln zł.

W strategii Aplisens podał, że planuje m.in. rozszerzenie asortymentu produktów i usług, również poprzez ewentualne akwizycje podmiotów z branży. Jak poinformował w czwartek prezes, potencjalnego celu do przejęcia zarząd poszukuje w Polsce.

"Poszukujemy firmy, którą potrafilibyśmy sprawnie zarządzać, więc raczej mówimy o firmie w kraju. Jeśli chodzi o skalę – minimum kilkanaście milionów obrotów lub więcej. Na dziś nie ma takich bardzo konkretnych rozmów, o których moglibyśmy mówić. Zresztą, rozmowy w zasadzie są częste w ostatnich latach, ale ostatnia akwizycja była w 2018 r., więc z reguły z tych rozmów nic nie wynika" – powiedział prezes.

"Ale generalnie patrzymy na to, co firma może nam dać w sensie produktowym. To jest najważniejsze – żeby produkty pasowały do naszej oferty, a z drugiej strony, żeby można było je łatwo eksportować” – dodał Żurawski.

W 2022 roku grupa zrealizowała przychody na poziomie 147,8 mln zł (+21,8 proc. rdr), 33,3 mln zł EBITDA (+15,3 proc. rdr), 26 mln zł EBIT (+20,4 proc. rdr) i 20,7 mln zł zysku netto (+15,2 proc. rdr). Sprzedaż krajowa zwiększyła się o 18,4 proc., a eksport urósł o blisko 23,6 proc. Sprzedaż zagraniczna stanowiła 66 proc. całej sprzedaży.

(PAP Biznes), #APN

doa/ ana/

Zobacz także: Aplisens SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: