Neuca miała w IV kw. 60,4 mln zł EBITDA wobec 62,4 mln zł konsensusu (opis)
Neuca odnotowała w IV kw. 2022 roku 60,4 mln zł EBITDA oraz 2,95 mld zł przychodów wobec odpowiednio 60,1 mln zł i 2,68 mld zł przed rokiem – podała spółka w raporcie. Konsensus PAP Biznes zakładał EBITDA na poziomie 62,4 mln zł oraz 2,974 mld zł przychodów.
Zysk operacyjny grupy wyniósł w czwartym kwartale 2022 r. 31,7 mln zł, w porównaniu do 38 mln zł rok wcześniej i 38,7 mln zł oczekiwanych przez rynek.
Zysk netto j.d. ukształtował się na poziomie ok. 14 mln zł, wobec ok. 25 mln zł przed rokiem, a skorygowany zysk netto w czwartym kwartale 2022 r. wyniósł 19,7 mln zł.
Konsensus PAP Biznes zakładał zysk w wysokości 23,9 mln zł, a prognozy analityków znajdowały się w przedziale 20,9-30,1 mln zł.
W całym 2022 r. Neuca miała 11,23 mld zł przychodów, 241,3 mln zł zysku operacyjnego i 339,2 mln zł EBITDA. Zysk netto j.d. wyniósł 136,4 mln zł, a skorygowany zysk netto grupy 155,4 mln zł.
Rok wcześniej, w 2021 r., grupa miała 9,86 mld zł przychodów, 198,2 mln zł EBIT, 277,7 mln zł EBITDA oraz 150,7 mln zł zysku netto j.d.
Rentowność sprzedaży brutto w czwartym kwartale 2022 roku wyniosła 11 proc. i była wyższa w porównaniu do czwartego kwartału 2021 roku o 0,6 pp. W całym 2022 r. rentowność sprzedaży brutto wyniosła 11,1 proc. (wzrost o 0,7 pp. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego).
"Rentowność brutto na sprzedaży polepszyła się głównie z powodu wzrostu segmentu produkcja farmaceutyków, rozwoju segmentu badań klinicznych oraz segmentu ubezpieczeń" - napisano.
Koszty sprzedaży w 2022 roku wyniosły 648,3 mln zł i były wyższe od kosztów sprzedaży w roku poprzednim o 22 proc. Koszty ogólnego zarządu w 2022 roku wzrosły do poziomu 363,9 mln zł (wzrost o 51 proc. rok do roku). Łączne koszty sprzedaży i ogólnego zarządu w czwartym kwartale 2022 roku kształtowały się na poziomie 287,6 mln zł (wzrost o 59 mln zł w stosunku do analogicznego okresu 2021 roku).
Neuca podała, że w czwartym kwartale 2022 r. przychody ze sprzedaży w segmencie Hurtu aptecznego osiągnęły poziom 2,8 mld zł, z dynamiką wzrostu na poziomie 8 proc. Rynek hurtu aptecznego odnotował w tym okresie 9,7 proc. wzrost wartości. W całym 2022 r. przychody ze sprzedaży w tym segmencie wyniosły 10,7 mld zł, co oznacza wzrost o 12 proc. rdr.
Wartość rynku hurtu aptecznego w Polsce po 12 miesiącach 2022 r. zwiększyła się o 13,9 proc. rdr do 38,49 mld zł. W obszarze aptek niezależnych sprzedaż wyniosła 17,52 mld zł, tj. o 9,9 proc. więcej niż w 2021 r. Segment aptek sieciowych wzrósł o 17,4 proc. do wartości 20,96 mld zł.
Grupa w czwartym kwartale 2022 r. miała 31,6 proc. udziałów w rynku hurtu aptecznego. W obszarze aptek niezależnych udziały wyniosły 38,4 proc.
Jak podano na koniec 2022 r., liczba uczestników programów partnerskich IPRA oraz Partner/Świat Zdrowia wyniosła odpowiednio 2.250 i 1.708.
W obszarze produkcji farmaceutyków przychody grupy w 2022 r. wyniosły 316 mln zł, wobec 201,1 mln zł w 2021 r., a EBIT 61,5 mln zł (49,6 mln zł rok wcześniej).
W segmentach biznesów pacjenckich i badań klinicznych wartość sprzedaży w 2022 r. wzrosła o 64,8 proc. rdr do niemal 0,5 mld zł. Zysk operacyjny wzrósł o 44,4 proc. rdr do 51,3 mln zł.
(PAP Biznes), #NEUdoa/
