Podsumowanie 2022 roku w Grupie FERRO
Grupa FERRO, wiodący producent i dystrybutor armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz źródeł ciepła w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, osiągnęła w 2022 r. 914,9 mln zł skonsolidowanych przychodów, co oznacza wzrost o 10% w ujęciu rok do roku. Grupa konsekwentnie zwiększa skalę działalności i umacnia pozycję rynkową w regionie pomimo rosnącej bazy i zróżnicowanego otoczenia. EBITDA w 2022 wyniosła 120,7 mln zł i była na porównywalnym poziomie r/r. Grupa zakończyła rok zyskiem netto w wysokości 66,5 mln zł (-11% r/r biorąc pod uwagę skorygowany o kwotę zwrotu podatku zysk netto za rok 2021). W wynikach 2022 roku widoczny jest wpływ wyższych kosztów działalności, w tym wzrost kosztów finansowych, związany w głównej mierze z wzrostem kosztów obsługi zadłużenia oraz ujemnymi różnicami kursowymi. W samym 4Q 2022 Grupa wypracowała 209,0 mln zł przychodów, EBITDA wyniosła 22,8 mln zł, a zysk netto 11,7 mln zł.
Wzrost sprzedaży, pomimo wysokiej bazy i zróżnicowanego, zmiennego otoczenia, jest efektem strategicznej dywersyfikacji geograficznej i produktowej Grupy. W 2022 roku udział sprzedaży zagranicznej w przychodach Grupy sięgnął 55,6%. Spośród rynków zagranicznych najwyższą dynamikę przychodów odnotowały w omawianym okresie Węgry (+32% r/r) i Słowacja (+19%). Wysoką, dwucyfrową dynamiką wzrostu mogły pochwalić się dwa największe rynki zagraniczne, czyli Rumunia i Czechy (odpowiednio +16% i +13%). Sprzedaż na „najmłodszych” rynkach Grupy, obejmujących m.in. kraje bałtyckie i Bałkany, ujętych w segmencie geograficznym „pozostałe”, była na porównywalnym poziomie r/r i wyniosła 85,4 mln zł (wpływ zatrzymania sprzedaży na rynki wschodnie). W Polsce przychody sięgnęły 406 mln zł, co oznacza wzrost o 6% r/r. Sprzedaż Grupy w segmencie armatury sanitarnej wzrosła w 2022 r. o 8%, do 420,8 mln zł, w segmencie armatury instalacyjnej o 19% (do 301,7 mln zł), a w źródłach ciepła osiągnęła poziom 175,3 mln zł (wobec 169,4 mln zł za okres 10 miesięcy konsolidacji przejętych spółek w 2021).
- Rok 2022 miał z naszego punktu widzenia dwa oblicza. Po bardzo mocnym popytowo początku, szczególnie I kwartale, w kolejnych miesiącach dało się odczuć pogorszenie nastrojów konsumenckich i zwiększenie presji od strony kosztowej. Pomimo wysokiej i rosnącej bazy oraz dynamicznie zmieniającego się otoczenia kolejny rok z rzędu odnotowaliśmy wzrosty sprzedaży i solidny poziom wyników finansowych. Udowodniliśmy, że jako Grupa potrafimy bardzo dobrze wykorzystać okazje rynkowe i naszą silną pozycję, przy jednoczesnym zachowaniu zdolności do szybkiego reagowania i dostosowywania się do tego, co dzieje się i może wydarzyć w naszym otoczeniu. Czynniki zewnętrzne, makroekonomiczne, w zróżnicowany sposób wpływają na nasze rynki operacyjne w ujęciu geograficznym i produktowym, na co wpływ – jak widzimy - ma nie tylko stopień dojrzałości danego rynku i nasza pozycja na nim, ale również odległość od działań wojennych. Postępująca dywersyfikacja Grupy FERRO, zarówno geograficzna, jak i produktowa, pozwala na ograniczenie wpływu wahań koniunktury na naszą działalność, co potwierdza słuszność realizowanej strategii. Udowodniliśmy, że potrafimy zidentyfikować, skwantyfikować i co najważniejsze – skutecznie zrealizować stawiane sobie zadania strategiczne. Równolegle do prowadzenia bieżącej działalności i realizacji zadań inwestycyjnych w 2022 roku przygotowywaliśmy się do rozliczenia Strategii F1, a we wrześniu 2022 dokonaliśmy aktualizacji założeń i przyjęliśmy kolejną odsłonę strategii, tym razem pod szyldem F1 RaceTwo do roku 2026. Stawiamy na rozwój sprzedaży poprzez dalszą silną ekspansję i dywersyfikację rynków zbytu oraz oferty produktowej, przy równoległej kontynuacji zwiększania elastyczności operacyjnej i skutecznego zarządzania ryzykiem dostaw. Szacujemy, że realizacja głównych założeń Strategii F1R2 pozwoli na osiągnięcie przez Grupę w perspektywie 2026 roku celu finansowego na poziomie 1.400 mln PLN przychodów i 193 mln PLN skonsolidowanej EBITDA. Biorąc pod uwagę niestabilne i wymagające otoczenie rynkowe cele, jakie sobie postawiliśmy, określić można jako ambitne, ale jesteśmy przekonani o gotowości Grupy do ich realizacji - podkreśla Wojciech Gątkiewicz, CEO, Prezes Zarządu FERRO.
- Rok 2022 był bardzo ciekawy biznesowo w związku ze zmienną sytuacją popytową w poszczególnych segmentach i na poszczególnych rynkach w ujęciu geograficznym, a także z kontynuacją zawirowań w łańcuchach dostaw. Staraliśmy się jak najlepiej zaadresować potrzeby klientów, mając przy tym na uwadze potencjał danego rynku, jak również rosnące koszty logistyki. Kontrahenci doceniają nasze doświadczenie i umiejętności w tym obszarze, ale przy stale zwiększającej się skali działalności Grupy pojawia się tu coraz więcej wyzwań. Dlatego też, równolegle przygotowując się do dalszego rozwoju zgodnie z założeniami Strategii F1 i F1R2 realizowaliśmy i realizujemy znaczące inwestycje w szeroko pojętą logistykę, których celem jest przede wszystkim reorganizacja sprzedaży zagranicznej FERRO i zakończenie procesu pełnego operacyjnego otwarcia na rynki Europy Południowo-Wschodniej. Najważniejsze zadania inwestycyjne obejmują wdrożenie systemu ERP, budowę nowej hali magazynowo-produkcyjnej w Znojmo oraz budowę i uruchomienie centrum logistycznego w Rumunii, zaplanowane na 2Q 2023. Zapewnia to Grupie niezbędne zaplecze i narzędzia do dalszego umacniania pozycji rynkowej i zdobywania nowych przyczółków w regionie, dzięki możliwości bardziej płynnego reagowania na sytuację rynkową oraz usprawnienia między innymi działalności serwisowej - mówi Aneta Raczek, COO, Wiceprezes Zarządu FERRO.
- Grupa FERRO osiągnęła w 2022 roku solidne wyniki finansowe, biorąc pod uwagę niepewność nastrojów konsumenckich, wpływającą na poziom sprzedaży w II półroczu – szczególnie widoczną w krajach bliżej działań wojennych – oraz rosnące koszty, w tym obsługi długu, a także ujemne różnice kursowe, które wywierają presję na marże. Oczywiście im bardziej wymagająca jest sytuacja rynkowa, tym większej uwagi i pracy wymaga od nas również sfera finansowania Grupy. Niezmiennie dokładamy starań, by poziom zadłużenia był bezpieczny, zwłaszcza w sytuacji, gdy kalendarz – Chiński Nowy Rok – oraz finalizacja inwestycji w systemy informatyczne i logistykę wymagają od nas utrzymywania czasowo podwyższonego poziomu kapitału obrotowego. Niezależnie od tych wyzwań, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Akcjonariuszy w ubiegłym roku. kontynuowaliśmy realizację polityki dywidendowej i wypłaciliśmy w formie dywidendy 32,1 mln zł, co daje kwotę 1,51 zł na akcję. Chociaż otoczenie jest wymagające oceniamy, że od strony finansowej oraz zoptymalizowania działalności jesteśmy dobrze przygotowani do dalszego rozwoju i realizacji Strategii F1R2. Jest to odzwierciedlone w zdrowym poziomie rentowności generowanej przez biznes – mówi Olga Panek, CFO, Wiceprezes Zarządu FERRO.
- Stale zwiększając obecność Grupy w regionie CEE wyraźniej dostrzegamy – szczególnie w ostatnich miesiącach - różnice w nastrojach konsumenckich, będące przede wszystkim pochodną zmniejszającego się dochodu rozporządzalnego i szeroko rozumianej niepewności. O ile w segmencie armatury instalacyjnej kontynuowaliśmy w ubiegłym roku wysokie, dwucyfrowe tempo wzrostu sprzedaży, o tyle w segmencie sanitarnym oraz źródeł ciepła tempo wzrostu było jednocyfrowe. Szczególnie w przypadku źródeł ciepła widać, jak znacząco - chociaż w naszej ocenie, biorąc pod uwagę charakter popytu, przejściowo – na decyzje zakupowe wpływają niejasności w zakresie polityki energetycznej na poziomie całej UE i poszczególnych państw członkowskich. Między innymi z tego powodu duże nadzieje wiążemy ze strategicznym wyjściem z ofertą źródeł ciepła na rynki zagraniczne. Dywersyfikacja pozwala w pewnym stopniu niwelować wahania popytu widoczne również w sferze asortymentowej w poszczególnych segmentach czy podejściu klientów do nowości. W naszej ocenie, dzięki znajomości rynku, doświadczeniu, a także zachowaniu pewnej elastyczności - mimo że jesteśmy już dużym graczem w skali CEE – mogliśmy odpowiednio przygotować Grupę od strony ofertowej na obserwowane na rynku zmiany – mówi Zbigniew Gonsior, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Sprzedaży FERRO.
O Grupie FERRO:
Grupa FERRO jest jednym z największych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej producentów armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz ekologicznych źródeł ciepła. W skład Grupy, której podmiotem dominującym jest FERRO S.A. wchodzą także: FERRO International sp. z o. o. (Polska), NOVASERVIS spol. s.r.o. (Czechy), NOVASERVIS FERRO Group SRL (Rumunia), NOVASERVIS FERRO SK s.r.o. (Słowacja), FERRO Hungary Kft. (Węgry), NOVASERVIS FERRO Bulgaria Ltd. (Bułgaria), Ferro Baltics UAB (Litwa) oraz Ferro Adriatica d o.o. (Chorwacja). W 2021 roku, w wyniku przejęcia kontroli do Grupy dołączyły TERMET S.A. i Tester sp. z.o.o. z siedzibą w Świebodzicach (odpowiednio 91,21% akcji i głosów pierwszej ze spółek i 100% udziałów drugiej należy do FERRO). Siedziba Grupy (FERRO S.A.), montownia oraz centrum magazynowo - logistyczne znajduje się w Skawinie. Siedziba, zakład produkcyjny i centrum logistyczne Novaservis zlokalizowane są w Brnie i Znojmo (Czechy), a siedziba spółek Termet i Tester oraz zakład produkcyjny i magazyn wysokiego składowania znajdują się w Świebodzicach.
Źródło: Spółka, #FRO
