Podsumowanie 1-3Q 2022 roku w Grupie FERRO: dywersyfikacja pozwala na kontynuację rozwoju w wymagającym otoczeniu
Grupa FERRO, wiodący producent i dystrybutor armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz źródeł ciepła w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, osiągnęła w 1-3Q 2022 r. 705,9 mln zł skonsolidowanych przychodów, co oznacza wzrost o 16% w ujęciu rok do roku. Grupa kontynuuje pozytywne trendy z minionych kwartałów na wymagającym rynku, konsekwentnie realizując strategię: zwiększa sprzedaż w sposób organiczny oraz dzięki przejęciu nowego segmentu biznesowego. EBITDA w 1-3Q 2022 wzrosła o 4% r/r, do 97,9 mln zł, a zysk netto wyniósł w omawianym okresie 54,7 mln zł (-14% r/r biorąc pod uwagę skorygowany o kwotę zwrotu podatku zysk netto za 1-3Q 2021). W wynikach 9 miesięcy 2022 widoczny jest wpływ wzrostu kosztów finansowych, związany w głównej mierze z wzrostem kosztów obsługi zadłużenia oraz ujemnymi różnicami kursowymi. W samym 3Q 2022 Grupa wypracowała 226,0 mln zł przychodów, EBITDA wyniosła 31,5 mln zł a zysk netto 14,0 mln zł.
W 1-3Q 2022 r. zarówno sprzedaż zagraniczna Grupy FERRO, jak i sprzedaż na rynku polskim (będąca wypadkową wzrostu organicznego i osiągniętego dzięki przejęciu w 1Q'21 spółek TERMET i Tester) kontynuowała dwucyfrowe dynamiki wzrostu wynoszące odpowiednio: +18% r/r, do 389,2 mln zł i +13% r/r, do 316,7 mln zł. W 1-3Q 2022 udział sprzedaży zagranicznej w przychodach Grupy przekroczył 55%. Spośród rynków zagranicznych najwyższą dynamikę przychodów w 1-3Q 2022 odnotowały Węgry (+37% r/r) i Słowacja (+21%). Wysoką, dwucyfrową dynamiką wzrostu mogły pochwalić się dwa największe rynki zagraniczne, czyli Rumunia i Czechy (odpowiednio +19% i +15%). Najmłodsze rynki Grupy obejmujące m.in. kraje bałtyckie i Bałkany, ujęte w segmencie geograficznym „pozostałe”, zwiększyły przychody o 12% r/r, do 64,8 mln zł.
Konsekwentny wzrost sprzedaży to wynik dywersyfikacji geograficznej Grupy i strategicznego połączenia działalności organicznej w dotychczasowym obszarze (armatura instalacyjna i sanitarna) z nowo utworzonym segmentem źródeł ciepła w wyniku sfinalizowanego w lutym 2021 przejęcia spółek TERMET i Tester. Sprzedaż Grupy
w segmencie armatury sanitarnej wzrosła w 1-3Q 2022 o 10%, do 328,6 mln zł, w segmencie armatury instalacyjnej o 26% (do 230,7 mln zł), a w źródłach ciepła osiągnęła poziom 133,9 mln zł (wobec 113,8 mln zł za okres 7 miesięcy konsolidacji przejętych spółek w 1-3Q 2021).
- Wyniki 9 miesięcy 2022 roku odzwierciedlają główne trendy i wyzwania, z jakimi mamy do czynienia od kilku miesięcy. Dzięki postępującej dywersyfikacji geograficznej oraz rozwojowi oferty, pomimo wysokiej bazy i bardzo niestabilnego otoczenia notujemy solidne wzrosty sprzedaży. Jednocześnie dostrzegalna jest presja na marże związana z inflacją kosztów działalności, rosnącymi kosztami finansowania i słabym złotym. Sytuacja popytowa jest zróżnicowana na poszczególnych rynkach, a szeroka obecność i rosnąca rozpoznawalność naszych marek w regionie pozwala nam na konsekwentne umacnianie pozycji konkurencyjnej. Nasze dotychczasowe działania strategiczne w obszarze rozbudowy oferty i ekspansji geograficznej oraz stałego doskonalenia i optymalizacji procesów w Grupie przyniosły wymierne efekty w postaci zwiększenia skali działalności. W ten sposób, już 2 lata przed założonym terminem, osiągnęliśmy z nawiązką założone na rok 2023 cele Strategii F1. Mając silne fundamenty, pomimo wymagającego otoczenia rynkowego, we wrześniu br. zdecydowaliśmy się na przyjęcie Strategii F1 RaceTwo do roku 2026, w ramach której kontynuujemy sprawdzone kierunki rozwoju, a dzięki identyfikacji nowych inicjatyw i ich rozwinięciu chcemy maksymalizować generowane zyski i wartość dla Akcjonariuszy. Nasze cele są ambitne, ale jesteśmy dobrze przygotowani – od strony finansowej i organizacyjnej – do ich realizacji - podkreśla Wojciech Gątkiewicz, CEO, Prezes Zarządu FERRO.
- Skala działalności FERRO stale rośnie, co wymaga od na coraz większej sprawnościw obszarze zatowarowania i szeroko pojętej logistyki. Stąd znaczna część dotychczasowych planowanych w ramach Strategii F1R2 nakładów inwestycyjnych i działań optymalizacyjnych nakierowana jest właśnie na ten obszar: nowe centrum logistyczne w Rumunii, system ERP czy nową halę magazynowo-produkcyjna w Znojmo. Obecnie przygotowujemy się dodatkowo do gorącego okresu, jakim zawsze jest Chiński Nowy Rok i czas następujący bezpośrednio po nim – wiele uwagi poświęcamy organizacji zamówień tak, aby nasi partnerzy mogli zbudować odpowiedni stan zapasów i zaplanować dla nas produkcję i dostawy, zwłaszcza że w tym roku okres świętowania wypada dość wcześnie - mówi Aneta Raczek, COO, Wiceprezes Zarządu FERRO.
- Pod kątem realizowanych i planowanych inwestycji oraz w związku z rosnącą sprzedażą, nadchodzącym zatowarowaniem centrum logistycznego w Rumunii, a także Chińskim Nowym Rokiem, utrzymujemy odpowiedni – a przejściowo nawet zwiększony - poziom kapitału obrotowego. Z dużą uwagą i ostrożnością podchodzimy do finansowej sfery działalności Grupy, tym bardziej że rosnące koszty finansowania zewnętrznego oraz ujemne różnice kursowe w sposób zauważalny wpływają na raportowane przez FERRO wyniki finansowe. Naszym celem jest zachowanie bezpiecznego i komfortowego poziomu zadłużenia, przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiedniego finansowania dalszego wzrostu i inwestycji Grupy w ramach realizacji Strategii F1R2. Kontynuujemy przy tym realizację polityki dywidendowej – 14 października br. wypłaciliśmy Akcjonariuszom kwotę 32,1 mln zł, co daje 1,51 zł dywidendy na akcję – mówi Olga Panek, CFO, Wiceprezes Zarządu FERRO.
- Działanie na wielu rykach w regionie CEE i postępująca kompleksowość oferty sprawiają, że Grupa staje się mniej podatna na wahania koniunktury w poszczególnych regionach i segmentach. W 1-3Q 2022 udział sprzedaży zagranicznej w przychodach Grupy przekroczył 55% i zarówno w kraju, jak i na rynkach zagranicznych zanotowaliśmy dwucyfrowe dynamiki sprzedaży. Natomiast analiza kwartalna wykazuje już pewne zmiany w dynamikach wzrostu poszczególnych krajów – z uwagi z jednej strony na wysoką bazę i dojrzałość rynków, a z drugiej – na efekty wysokiej inflacji i stóp procentowych. W podziale na segmenty w okresie 9 miesięcy br. widzimy z kolei pewne wyhamowanie dynamiki w armaturze sanitarnej, przy wysokim, dwucyfrowym wzroście armatury instalacyjnej. Udział nowego segmentu - źródeł ciepła - sięgnął w tym czasie 20% przychodów Grupy. Zakładamy, że wraz ze stopniowym normowaniem się sytuacji związanej z dostępnością niektórych komponentów będziemy mogli coraz lepiej wykorzystywać potencjał tego segmentu – mówi Zbigniew Gonsior, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Sprzedaży FERRO.
*Przedstawione przewidywania wyników finansowych stanowią cel, jaki stawia Zarząd Spółki w związku z wdrożeniem i realizacją zaprezentowanych planów rozwoju. Przedstawione założenia finansowe nie stanowią prognozy. Strategia F1R2 powstała przy założeniu stabilnego systemu podatkowego.
Grupa FERRO jest jednym z największych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej producentów armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz ekologicznych źródeł ciepła. W skład Grupy, której podmiotem dominującym jest FERRO S.A. wchodzą także: FERRO International sp. z o. o. (Polska), NOVASERVIS spol. s.r.o. (Czechy), NOVASERVIS FERRO Group SRL (Rumunia), NOVASERVIS FERRO SK s.r.o. (Słowacja), FERRO Hungary Kft. (Węgry), NOVASERVIS FERRO Bulgaria Ltd. (Bułgaria), Ferro Baltics UAB (Litwa) oraz Ferro Adriatica d o.o. (Chorwacja). W 2021 roku, w wyniku przejęcia kontroli do Grupy dołączyły TERMET S.A. i Tester sp. z.o.o. z siedzibą w Świebodzicach (odpowiednio 91,21% akcji i głosów pierwszej ze spółek i 100% udziałów drugiej należy do FERRO).
Siedziba Grupy (FERRO S.A.), montownia oraz centrum magazynowo - logistyczne znajduje się w Skawinie. Siedziba, zakład produkcyjny i centrum logistyczne Novaservis zlokalizowane są w Brnie i Znojmo (Czechy), a siedziba spółek Termet i Tester oraz zakład produkcyjny i magazyn wysokiego składowania znajdują się w Świebodzicach.
FERRO S.A. – jest jednym z liderów branży sanitarnej i grzewczej na rynku polskim. Przedsiębiorstwo od 30 lat produkuje wysokiej jakości armaturę sanitarną i instalacyjną pod marką Ferro oraz elementy instalacji grzewczych pod własną marką Weberman.
Od 14 kwietnia 2010 roku Grupa FERRO jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
FERRO S.A. zajmuje czołową pozycję w Polsce na rynku sprzedaży zaworów i drugie miejsce pod względem sprzedaży baterii. Przedmiotem jej działalności jest produkcja i sprzedaż armatury sanitarnej, instalacyjnej i grzewczej oraz wyposażenia sanitarnego pod własnymi markami: Ferro, Metalia, Titania, a także pod markami klientów Grupy.
NOVASERVIS spol. s.r.o. to spółka wchodząca w skład Grupy od 2011 roku, działająca na rynku armatury sanitarnej i instalacyjnej, a także lider pod względem wielkości sprzedaży baterii. W Czechach i Słowacji jest jednym z najważniejszych producentów oraz wiodącym dostawcą wyposażenia sanitarnego.
TERMET S.A. jest dostawcą nowoczesnych urządzeń grzewczych – począwszy od etapu projektowania, poprzez wykonawstwo, profesjonalną dystrybucję oraz obsługę serwisową - o ugruntowanej pozycji i uznanej marce. Jest także istotnym odbiorcą urządzeń spółki Tester sp. z o.o.
Produkcja Grupy FERRO realizowana jest między innymi we własnym zakładzie Novaservis w Republice Czeskiej. Spółka obsługuje rynek krajowy i zagraniczny w zakresie produkcji i handlu wyrobami instalacyjno-sanitarnymi opartymi na bazie współczesnej, europejskiej technologii i organizacji pracy.
FERRO S.A. swoją silną pozycję na rynku zawdzięcza przede wszystkim dbałości o doskonałą jakość produktów. Utrzymanie wysokiego standardu produkcyjnego możliwe jest dzięki spełnieniu wymogów obowiązujących norm, utrzymaniu wysokich parametrów technicznych, bezpieczeństwa i funkcjonalności. Wszystkie produkty firmy podlegają tym samym, niezwykle dokładnymi restrykcyjnym, procedurom weryfikacji jakości. Są kontrolowane na każdym stanowisku produkcyjnym. Nad prawidłowym przebiegiem procesów kontroli jakości czuwają wysoko wykwalifikowani inżynierowie odpowiedzialni za jakość i za certyfikację produktów. Audytorzy sprawdzają przestrzeganie procedur systemu zapewniania jakości. Należą do nich procedury określone w normach serii polskich PN i europejskich PN-EN oraz procedury związane z Systemem Zarządzania Jakością.
Źródło: Spółka, #FRO
