Mabion przyjął strategię na lata 2023-27; roczny potencjał przychodowy w tym okresie szac. na 150-200 mln zł
Mabion przyjął strategię na lata 2023-2027, zgodnie z którą planuje zmianę modelu biznesowego z produktowego na usługowy. Roczny potencjał przychodowy w tych latach Mabion szacuje na 150-200 mln zł – podała spółka w komunikacie. Mabion zakłada, że nie będzie samodzielnie wprowadzać MabionCD20 na rynek.
Zgodnie ze strategią, w latach 2023-24 Mabion planuje dokończenie transformacji w kierunku w pełni zintegrowanej firmy CDMO (podmiot prowadzący kontraktowe wytwarzanie i rozwój, ang. Contract Development and Manufacturing Organization). Celem strategicznym spółki jest wprowadzenie MabionCD20 na rynek poprzez pozyskanie licencjobiorcy i możliwe objęcie roli CMO (ang. Contract Manufacturing Organization, tj. kontraktowe wytwarzanie leku dla produktu MabionCD20) oraz zakończenie prac nad własnym portfelem pozostałych produktów.
Ponadto, spółka zakłada modernizację istniejącego zakładu i laboratoriów w celu dostosowania zakładu do profilu CDMO, uzyskanie dywersyfikacji technologicznej oraz opracowanie planu zakładu Mabion II pod kątem świadczenia usług jako CDMO i dobór odpowiedniej struktury i zapewnienie finansowania na realizację inwestycji.
Jak podano w prezentacji, szacowany potencjał przychodowy wynosi 150 mln zł w 2023 r. (z marżą EBITDA ok. 25 proc.), a w okresie 2024-27 150-200 mln zł rocznie (20-30 proc. marża EBITDA).
"Potencjał przychodowy spółki jest wartością ilustrującą możliwości wytwórcze i usługowe spółki. Dokładna wartość przychodów i uzyskiwanej marży EBITDA jest uzależniona od rodzaju realizowanych usług w poszczególnych okresach" - napisano.
"Realizując potencjał przychodowy, Mabion będzie samofinansującym się podmiotem w zakresie bieżącej działalności operacyjnej; proces pozyskania inwestora strategicznego pozostaje otwarty na potencjalne rozmowy z możliwymi partnerami, jednakże priorytetem staje się transformacja w kierunku CDMO” – dodano.
W latach 2025-27 Mabion chce stać się rozpoznawalnym partnerem biznesowym dla międzynarodowych klientów w segmencie CDMO. Spółka rozważy także realizację inwestycji w nowy zakład – Mabion II. Zakład miałby być w pełni operacyjnie gotowy do świadczenia usług CDMO od 2028 r.
Po 2028 r. Mabion szacuje, że potencjał przychodowy wzrośnie do 400-500 mln zł rocznie, przy założeniu uruchomienia zakładu produkcyjnego Mabion II.
"Zakładanymi efektami realizacji strategii w horyzoncie pierwszych 5 lat inwestycji będą m.in. zmodernizowany istniejący zakład spółki i większe moce wytwórcze, zmiana charakteru wytwórni z jednoproduktowej na możliwość prowadzenia różnych procesów w tym samym czasie, stabilizacja przychodów i bieżące przepływy pieniężne pozwalające na samofinansowanie się firmy aż do momentu rozpoczęcia inwestycji w Mabion II” – dodano.
Strategia określa również plan i warunki dalszego rozwoju projektu MabionCD20 i jego komercjalizacji.
Spółka przewiduje dalszy rozwój projektu w modelu zakładającym udzielenie licencji do zewnętrznego partnera, który przeprowadzi rejestrację leku oraz będzie odpowiedzialny za sprzedaż i dystrybucję. Rolą spółki w takim modelu byłoby kontraktowe wytwarzanie leku (CMO) dla licencjobiorcy. Spółka nie będzie ponosić samodzielnie istotnych nakładów rozwojowych na projekt.
"W obszarze pozostałych dotychczasowych projektów produktowych spółki, w związku z przyjętą kontynuacją transformacji profilu spółki z produktowego na usługowy, strategia zakłada zaprzestanie budowy własnego portfolio produktowego i ograniczenie nakładów na projekty będące na wczesnym etapie (w tym denosumab, omalizumab, MabionMS , MabionEGFR) do jedynie niezbędnych nakładów na utrzymanie projektów i ich ewentualną komercjalizację” – napisano.
(PAP Biznes), #MABdoa/
