Przejdź do treści

udostępnij:

Unimot ocenia, że wyniki za '22 będą trudne do powtórzenia w tym roku (opis)

Unimot zamierza kontynuować wypłatę dywidendy także w przyszłym roku - poinformował prezes spółki Adam Sikorski w komentarzu na stronie Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych. Dodał, że wyniki za rok 2022 będą trudne do powtórzenia w tym roku.

"Będziemy kontynuować politykę dywidendową. W ubiegłym roku, ze względu na otoczenie związane z transakcją (przejęcia Lotos Terminale - PAP) i warunki postawione przez banki, musieliśmy zrezygnować z dywidendy, ale planujemy ją także w przyszłym roku" - powiedział Adam Sikorski.

Dodał, że spółka nie może zadeklarować, że dywidenda w kolejnych latach wyniesie powyżej 10 zł na akcje.

Jak powiedział, rok 2022 był bardzo dobry i wyniki będą trudne do powtórzenia.

"Rok 2022 to bardzo wysoko postawiona poprzeczka, trudna do powtórzenia, ale nie jest to niemożliwe w perspektywie czasu" - powiedział prezes Unimotu.

"Ten rok jest zupełnie inny, ceny się ustabilizowały, co dla nas jest mniej korzystne. Lubimy zmienność, potrafimy się do niej dopasować. Poza tym, mamy spowolnienie gospodarcze i wysoką inflację. W 2022 roku najważniejsze było to, by posiadać towar, a dzisiaj z powrotem musimy optymalizować procesy, i być konkurencyjni. Nie możemy obiecywać, że ten rok będzie powtórzeniem roku 2022, choć pierwszy kwartał był bardzo dobry" - dodał.

Podczas czatu inwestorskiego na stronie SII Adam Sikorski poinformował, że spółka nie wyklucza kolejnych przejęć i obserwuje rynek pod kątem okazji akwizycyjnych.

Dodał, że Unimot przygląda się także niektórym sieciom na Ukrainie. Ponadto, rozważa wejście na rynek ukraiński w kontekście segmentu asfaltowego.

Jak podał prezes Unimotu, obecnie spółka sprowadza olej napędowy z Dalekiego Wschodu i USA.

"Po 5 lutego nie sprowadzamy ON z Rosji. Nasz łańcuch dostaw jest zdywersyfikowany. Wykorzystujemy terminal w Danii, w tym tygodniu sprowadziliśmy olej napędowy z Dalekiego Wschodu. Planujemy dalsze dostawy z wykorzystaniem tego terminala. Import ON z USA będzie rozwijany. Mamy zakontraktowane kolejne dostawy" - powiedział Adam Sikorski.

Grupa Unimot wypracowała w 2022 r. przychody w wysokości 13,4 mld zł i 3,7 mld zł w czwartym kwartale 2022 r. Skonsolidowana EBITDA skorygowana (o szacunkową wycenę zapasu obowiązkowego paliw płynnych i gazowych, uzasadnione przesunięcia w czasie kosztów i przychodów oraz zdarzenia jednorazowe) w 2022 r. ukształtowała się na poziomie 513,7 mln zł, wobec 70,6 mln zł w 2021 r., co oznacza ponad 7-krotny wzrost. W czwartym kwartale 2022 r. skonsolidowana EBITDA skorygowana osiągnęła poziom 233,9 mln zł, wobec 13,1 mln zł w analogicznym okresie 2021 r.

Skonsolidowany zysk netto Grupy Unimot wyniósł w 2022 r. 373,9 mln zł i był wyższy o prawie 400 proc. w stosunku do 2021 r.

W 2022 r. Grupa Unimot sprzedała 1,8 mln m sześc. oleju napędowego, benzyn i biopaliw (wzrost o 13 proc. r/r) oraz zwiększyła sprzedaż gazu LPG o 16 proc. do 257 tys. ton., w efekcie wzmożonego popytu na rynku krajowym oraz zaspakajania potrzeb gospodarki ukraińskiej i ludności Ukrainy w zakresie dostaw paliw.

Unimot poinformował w czwartek, że rekomenduje, by na dywidendę z zysku osiągniętego w 2022 roku przeznaczyć 112,2 mln zł, co daje 13,65 zł dywidendy na akcję.

7 kwietnia 2023 roku zawarta została umowa pomiędzy PKN Orlen a Unimot Investments, przenosząca na Unimot Investments 100 proc. akcji w Lotos Terminale. Wcześniej, do spółki Lotos Terminale PKN Orlen wniósł aportem: 100 proc. udziałów w spółce Uni-Bitumen Sp. z o.o. (do której to spółki uprzednio została wydzielona działalność asfaltowa z Rafinerii Gdańskiej Sp. z o.o.) oraz cztery bazy paliw zlokalizowane w Gdańsku, Szczecinie, Gutkowie i Bolesławcu.

Dzięki tej transakcji grupa Unimot stanie się trzecim graczem na rynku magazynowania paliw oraz drugim graczem na rynku sprzedaży asfaltów.

(PAP Biznes), #UNT

pam/ osz/

Zobacz także: Unimot SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: