Dino ocenia, że utrzymanie w '23 płaskiej marży EBITDA rdr będzie wymagające (opis)
Dino Polska podtrzymuje, że celem na 2023 rok jest utrzymanie marży EBITDA na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznej, ale będzie to trudne do osiągnięcia z powodu wymagającego otoczenia - poinformował Michał Krauze, członek zarządu i dyrektor finansowy Dino.
"Naszym celem jest utrzymanie marży EBITDA na poziomie z ubiegłego roku, choć widzimy, że sytuacja jest bardzo wymagająca i będzie to trudne do osiągnięcia" - powiedział Michał Krauze podczas telekonferencji dla inwestorów.
Podtrzymał, że celem spółki jest osiągnięcie w tym roku wysokiego dwucyfrowego wzrostu LFL.
"Tak jak mówiliśmy na ostatniej konferencji celem jest utrzymanie wysokiego dwucyfrowego LFL, choć nie będzie on tak wysoki jak osiągnięty w 2022 roku" - powiedział.
Przy okazji publikacji wyników za 2022 rok spółka informowała, że chce pokazać w 2023 r. silny dwucyfrowy wzrost sprzedaży LFL, choć może on być niższy niż w 2022 roku. Podawała, że dyscyplina kosztowa ma pomóc w utrzymaniu marży EBITDA za 2023 r. na poziomie zbliżonym do 2022 r.
W 2022 r. sprzedaż like-for-like zwiększyła się o 28,5 proc. Marża EBITDA wyniosła 9,3 proc.
W pierwszym kwartale tego roku Dino zanotowało wzrost sprzedaży LFL o 27,2 proc. Marża EBITDA wyniosła 8,3 proc., podczas gdy rok temu było to 8,6 proc.
"Jeśli chodzi o wolumeny, to widać, że klient jest bardziej ostrożny, robi bardziej przemyślane zakupy. W naszym przypadku widzimy dalej wzrost wolumenów i wartości koszyka, wynikający głównie z trafiku" - powiedział członek zarządu Dino.
Pytany, czy spodziewać się można wyhamowania podwyżek cen od dostawców, odpowiedział: "Jeśli chodzi o cenniki, to nie chciałbym zdradzać szczegółów. Liczymy, że trendy wzrostowe się zatrzymają i będą się powoli odwracały".
Spółka liczy w kolejnych kwartałach na wyhamowanie wzrostów kosztów materiałów i energii.
"Jeśli nic nieprzewidzianego nie będzie się działo na rynku, to dynamika powinna spadać" - powiedział dyrektor finansowy.
Krauze wyjaśnił, że skrócenie przez spółkę terminów płatności wynikało z przerw w łańcuchach dostaw, a priorytetem była pełna dostępność towarów w sklepie.
"Jeśli chodzi o łańcuch dostaw, to uważam, że najgorsze za nami i sytuacja powinna się poprawiać" - powiedział członek zarządu Dino.
Przychody grupy Dino wyniosły w I kwartale 2023 roku ok. 5,544 mld zł, czyli wzrosły o 43,8 proc. rdr. Wynik EBITDA grupy wyniósł 458,2 mln zł, co oznacza wzrost o 37,7 proc. rdr. Zysk netto grupy wyniósł 270,7 mln zł wobec 191,4 mln zł rok wcześniej.
Na koniec marca 2023 r. sieć Dino obejmowała 2.210 sklepów. Zarząd spółki oczekuje, że w 2023 r. całkowita liczba sklepów Dino wzrośnie o niskich kilkanaście procent w stosunku do liczby sklepów z końca 2022 r.
(PAP Biznes), #DNPpel/ ana/
