EBITDA Eurocashu w I kw. '23 wyniosła 165,5 mln zł wobec konsensusu 157,1 mln zł
Zysk EBITDA grupy Eurocash w pierwszym kwartale 2023 roku wyniósł 165,5 mln zł wobec 151 mln zł zysku rok wcześniej - poinformowała spółka w raporcie kwartalnym. Konsensus PAP zakładał 157,1 mln zł zysku EBITDA.
Strata netto jednostki dominującej wyniosła w I kwartale 51,6 mln zł wobec 37,2 mln zł straty oczekiwanej przez rynek. Strata netto wyniosła 49,7 mln zł wobec 50,3 mln zł straty w I kwartale 2022 r.
EBIT wyniósł 14,2 mln zł wobec 1,7 mln zł zysku przed rokiem i wobec konsensusu 12,7 mln zł zysku.
Skonsolidowana sprzedaż grupy w I kwartale 2023 r. wzrosła o 16,2 proc. rdr do 7,588 mld zł. Konsensus wynosił 7,54 mld zł.
Jak podano, EBITDA przed uwzględnieniem MSSF 16 wyniosła w I kwartale prawie 53 mln zł (wzrost o 31 proc. rdr). Wielkość EBITDA przed MSSF 16 za ostatnie 12 miesięcy sięgnęła tym samym 582 mln zł, co - jak podała grupa - przybliża ją do strategicznego celu, jakim jest wzrost tego wyniku do 1 mld zł w 2025 roku.
"Mimo słabszego otoczenia rynkowego, napoziomie EBITDA grupa Eurocash wypracowała najlepszy wynik pierwszego kwartału od ponad dziesięciu lat. Początek tego roku to okres wysokiej inflacji oraz spadku sprzedaży detalicznej w cenach stałych. Obserwujemy rosnącą ostrożność i wrażliwość cenową konsumentów. Kupują oni mniej lub wybierają tańsze towary. Zyskują na tym dyskonty, które – wg danych Nielsena – w pierwszym kwartale zwiększyły sprzedaż o blisko 27 proc. rok do roku. Tymczasem tzw. mały format, do którego klasyfikowane są lokalne sklepy spożywcze, stanowiące główną grupę klientów Eurocash, wzrósł o nieco ponad 10 proc. Na tym tle grupa Eurocash osiągnęła 16-proc. wzrost całkowitych przychodów, a sprzedaż segmentu hurtowego wzrosła o 18 proc. Świadczy to o umocnieniu pozycji grupy Eurocash w naszym segmencie rynkowym" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
W segmencie hurtowym łączna sprzedaż zrealizowana przez grupę Eurocash w pierwszym kwartale 2023 roku przekroczyła 5,5 mld zł i była o 18 proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2022 roku. EBITDA segmentu wyniosła 161 mln zł, co oznacza wzrost o 10 proc. rdr.
Sprzedaż segmentu detalicznego sięgnęła 1,83 mld zł i była o 10 proc. rdr. EBITDA segmentu wyniosła 52 mln zł i była na zbliżonym poziomie rok do roku (+1 proc. rdr).
Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym kwartale 2023 roku wyniosła 210 mln zł, co oznacza wzrost o 25 proc. rdr, głównie dzięki rozwojowi e-supermarketu Frisco oraz dalszej ekspansji sieci marketów alkoholowych Duży Ben. Strata EBITDA segmentu wyniosła 14 mln zł wobec 15,5 mln zł straty przed rokiem.
W opinii prezesa, grupa Eurocash ma znaczący potencjał do poprawy marżowości netto. Wzrost kosztów finansowych, związany z wyższymi stopami procentowymi, nie pozwolił przełożyć mocnego wyniku operacyjnego EBITDA na wyraźną poprawę na poziomie wyniku netto.
"Umacnia nas to w dążeniu do dalszej redukcji zadłużenia. Cieszy nas najniższy od 7 lat poziom długu netto do EBITDA oraz dobre wyniki pod względem generowania gotówki – po raz pierwszy od 2016 roku zanotowaliśmy w pierwszym kwartale dodatnie przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej. Daje nam to możliwość dalszego zmniejszania zadłużenia w kolejnych kwartałach" – powiedział prezes Paweł Surówka.
Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA (przed MSSF 16) na koniec marca 2023 roku pozostał w celu strategicznym na poziomie 1,2x wobec niemal 2,6x rok wcześniej.
(PAP Biznes), #EURpel/
