Przejdź do treści

udostępnij:

Priorytetem dla Śnieżki m.in. ochrona marż; wyzwaniem pogorszenie nastrojów konsumenckich

Priorytetem dla Śnieżki w długim terminie jest zachowanie pozycji rynkowej i ochrona marż. Wyzwaniem w 2023 r. będzie wysoka inflacja, przekładająca się na nastroje konsumenckie i niższy popyt - ocenili przedstawiciele zarządu podczas środowej wideokonferencji.

"Jeśli chodzi o długoterminowe spojrzenie (...), z jednej strony staramy się zachować jak najlepszą pozycję rynkową (...) – by przy ograniczonym popycie, sile nabywczej być tym pierwszym wyborem dla klientów. Drugim priorytetem jest ochrona naszych marż” - powiedziała wiceprezes Joanna Wróbel-Lipa.

"To, co nie sprzyja w otoczeniu rynkowym, to wysoka inflacja, która przekłada się na nastroje konsumenckie i tworzy negatywną presję na popyt przede wszystkim w ujęciu wolumenowym” - dodała.

Wiceprezes przypomniała, że długoterminowo celem zarządu jest powrót rentowności do poziomu sprzed pandemii.

W pierwszym kwartale 2023 r. marża brutto na sprzedaży wzrosła do 42,2 proc. z 38,4 proc. rok wcześniej. Grupa wypracowała 27,5 mln zł zysku na działalności operacyjnej (+54,5 proc. rdr), 37,5 mln zł EBITDA (+40,6 proc. rdr) i 17,2 mln zł skons. zysku netto (+43,9 proc. rdr).

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2023 r. Grupa Śnieżka osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 201,4 mln zł, tj. o 6,1 proc. wyższe niż rok wcześniej.

"Zakupy gospodarstw domowych maleją i to pewnie będzie w 2023 r. dla nas wyzwaniem, bo jest to czynnik niekorzystny. (...) cały rok będziemy pod presją rosnących kosztów, bo uważamy, że jednak inflacja szybko nie spadnie” – powiedział wiceprezes Witold Waśko.

Dodał, że poziom inflacji będzie wyzwaniem na wszystkich kluczowych dla Śnieżki rynkach, czyli w Polsce, na Węgrzech i w Ukrainie.

"Mówiliśmy, że ten rok będzie trudny i wyzwaniem będzie popyt i rosnące ceny. Z tym wszystkim się mierzymy, jednak wyniki w pierwszym kwartale są dobre. (...) To, co jest wyzwaniem to spadek siły nabywczej i nastrojów konsumenckich” – ocenił wiceprezes.

"Cały czas wyzwaniem jest, by utrzymywać odpowiednie poziomy marży" - dodał.

Zdaniem zarządu poprawa wyników w pierwszym kwartale 2023 r. możliwa była dzięki modelowi biznesowemu Śnieżki, szybkiemu reagowaniu na to, co dzieje się na rynku i dostosowaniu do trendów, preferencji konsumentów. Negatywny wpływ na popyt mają i będą miały w najbliższej przyszłości - w ocenie zarządu - zmiany w otoczeniu rynkowym.

Zarząd pytany o oczekiwania dotyczące cen surowców w 2023 r. ocenił, że jest widoczna na rynku pewna stabilizacja, ale sytuacja surowcowa wciąż będzie wyzwaniem.

"Porównując do 2022 r. spodziewamy się, jeśli chodzi o ceny surowców, większej stabilizacji. (...) W optymistycznym scenariuszu widzimy pewną stabilizację, ale nie spodziewamy się spadku cen surowców” – powiedział Waśko.

Nakłady inwestycyjne Śnieżki w pierwszym kwartale 2023 roku wyniosły 2,3 mln zł. W 2023 roku łączna wartość wydatków inwestycyjnych w grupie będzie istotnie niższa niż rok wcześniej i może wynieść około 35 mln zł.

(PAP Biznes), #SKA

doa/ ana/

Zobacz także: Śnieżka SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: