Przejdź do treści

udostępnij:

Backlog ZUE to ok. 1,6 mld zł; zarząd spodziewa się, że rynek kolejowy w Polsce przyspieszy

Przychody ZUE w I kw. 2023 r. wzrosły o 62,3 proc. rdr do 249,3 mln zł, a zysk netto spadł do 1,2 mln zł z 3,8 mln zł przed rokiem - podała spółka w komunikacie. Grupa posiada portfel zamówień o wartości ok. 1,6 mld zł. Zarząd oczekuje, że po spowolnieniu w 2022 r. rynek kolejowy w Polsce przyspieszy.

Grupa w pierwszym kwartale 2023 r. zanotowała wzrost zysku brutto na sprzedaży do 8,5 mln zł (+2,5 proc.). EBITDA wyniosła 5,5 mln zł, w porównaniu do blisko 7 mln zł przed rokiem. Grupa wypracowała marżę brutto w wysokości 3,4 proc. (5,4 proc. rok wcześniej).

Jak podano, grupa ma portfel zamówień o wartości ok. 1,6 mld zł i dodatkowo czeka na zawarcie kontraktu kolejowego w obszarze Będzin - Katowice na kwotę netto 785 mln zł. Dodano, że ofertowanie, z dobrym skutkiem, i budowę portfela zamówień rozpoczęła również nowa w grupie spółka P.B.I. Energopol, która działa głównie na rynku drogownictwa lokalnego.

"Nie brakuje nam powodów do pozytywnego nastawienia na pozostałą część roku. Po pierwsze, konsekwentnie zwiększamy nasze przychody. Po drugie, po spowolnieniu w 2022 r. oczekujemy, że rynek kolejowy w Polsce wreszcie przyspieszy i pozyskamy nowe kontrakty w tym segmencie. Na 2023 rok przewidziane jest ogłoszenie nowych przetargów kolejowych na łączną kwotę ok. 15-20 mld zł. (...) Po trzecie, jesteśmy coraz silniejsi na krajowym rynku miejskim, który charakteryzuje się dobrą marżowością. Po czwarte, pozyskane kontrakty na rynku rumuńskim wchodzą w fazę realizacji. Łączna kwota zawartych dotychczas tam umów to ok. 966 mln zł, z czego 50 proc. przypada na ZUE. Po piąte, widzimy potencjał i pierwsze pozytywne efekty przejęcia spółki P.B.I. Energopol" – powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, prezes Wiesław Nowak.

Ocenił, że długofalowe perspektywy rynku kolejowego w Polsce są dobre.

"Obserwujemy obecnie spowolnienie na tym rynku, liczymy jednak, że istotnie zwiększy się liczba przetargów i nowych kontraktów. Trwają m.in. prace nad ustanowieniem nowego Krajowego Programu Kolejowego na kwotę ok. 80 mld zł. Patrząc całościowo zakres planowanych inwestycji na tym rynku jest ogromny, zrealizowanie wszystkich zamierzeń całkowicie przemodeluje polski system kolejowy. Należy jednak pamiętać, że większość inwestycji na rynku kolejowym w Polsce zależna jest od środków finansowych pochodzących z Unii Europejskiej" – dodał Nowak.

Na rynku miejskim grupa planuje nadal wykorzystywać pojawiające się szanse rynkowe - jak podano, budowę lub modernizację nowych linii tramwajowych planują takie miasta jak Kraków, Warszawa, Gdańsk, Bydgoszcz, Szczecin, Poznań czy miasta Aglomeracji Śląskiej.

"Na rynku miejskim ciągle dostrzegamy szereg czynników wspierających ten obszar naszej działalności. Miejski transport szynowy w Polsce ma mocne perspektywy, wpierane przez szerokie możliwości finansowania" – ocenił prezes ZUE.

Na koniec pierwszego kwartału 2023 r. grupa posiadała środki pieniężne w kwocie 30,2 mln zł.

(PAP Biznes), #ZUE

doa/

Zobacz także: ZUE SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: