Rynek dystrybucyjny IT oraz elektroniki użytkowej w Polsce wciąż rośnie - AB
Rynek dystrybucyjny IT oraz elektroniki użytkowej w Polsce wciąż rośnie - poinformowali przedstawiciele spółki AB na konferencji prasowej. Wiceprezes Grzegorz Ochędzan, jako źródła popytu rynkowego w 2023 r., wskazał m.in. transformację cyfrową oraz programy wspierające wydatki na IT. Dodał, że spółka bardzo ostrożnie podchodzi do przyszłych akwizycji.
"Odnośnie prognoz dotyczących rynku dystrybucyjnego na 2023 r. bazujemy na prognozach firmy Context. (...) Dla Polski na 2023 r. prognoza dynamiki obrotów wynosi 4 proc. rdr. Jest to czwarty rok wzrostu na rynku w Polsce" - powiedział na konferencji prasowej wiceprezes zarządu ds. finansowych w AB, Grzegorz Ochędzan.
Spółka AB to polski dystrybutor IT i elektroniki użytkowej.
Ochędzan, jako źródła popytu rynkowego w 2023 r., wskazał: transformację cyfrową, programy wspierające wydatki na IT, w tym projekt zakupów notebooków dla uczniów i nauczycieli, program pożyczkowy na transformację chmurową, program rozwoju dostępu do szybkiego internetu czy korzystne zmiany legislacyjne w usługach administracji publicznej (mObywatel).
Grzegorz Ochędzan powiedział, że spółka bardzo ostrożnie podchodzi do przyszłych akwizycji.
"Odnośnie potencjalnych transakcji M&A niewiele się zmieniło - rozglądamy się, pracujemy nad kierunkami rozwoju realizowanymi przez rozwój organiczny, jak również w oparciu o akwizycje. Jesteśmy spółką bardzo zachowawczą, przyglądamy się różnym podmiotom i z pewnością decyzje, które podejmiemy będą to decyzje bardzo przemyślane" - dodał wiceprezes.
Grupa AB zanotowała w trzecim kwartale roku finansowego 2022/2023 (okres styczeń-marzec 2023roku) ponad 3,5 mld zł przychodów ze sprzedaży (wzrost 6,4 proc. rdr).
Skonsolidowany kwartalny wynik EBITDA wzrósł o 33 proc. rdr, do 67,6 mln zł, a marża na poziomie operacyjnym również wyraźnie wzrosła, zwiększając zysk operacyjny o 32 proc. rdr, do 61,3 mln zł.
Dla okresu ostatnich czterech kwartałów Grupa AB zanotowała 15,3 mld zł przychodów (+11 proc. rdr), 291,5 mln zł wyniku EBITDA (+32 proc. rdr) i 267,5 mln zł zysku operacyjnego (+32 proc. rdr).
W przesłanym wcześniej w środę komunikacie prasowym prezes grupy AB, Andrzej Przybyło, wskazał, że model biznesowy spółki oparty jest na długoterminowych umowach dystrybucyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem nowych technologii.
"Nasz model biznesowy jest oparty na stabilnych, długoterminowych umowach dystrybucyjnych i dywersyfikacji biznesowej z fokusem na nowe technologie, co w dobie powszechnej cyfryzacji społeczeństw, gospodarek i administracji publicznej pozwala nam ambitnie myśleć o dalszym długoterminowym rozwoju" – powiedział cytowany w komunikacie Przybyło.
Jak wskazano w komunikacie prasowym, na koniec marca br. Grupa AB miała 68 mln zł gotówki, mimo że wypłaciła w styczniu 1,25 zł dywidendy na akcję – łącznie ponad 20 mln zł, a także zredukowała zadłużenie finansowe (przed MSSF16) o 162 mln zł. Spółka systematycznie prowadziła również skup akcji własnych podczas sesji na GPW.
"Zmiana otoczenia biznesowego w obszarze stóp procentowych sprawiła, że istotnie zwiększyły się koszty finansowania ponoszone przez dystrybutorów. Widzimy to również u nas, ale nawet mimo to utrzymaliśmy rentowność netto na poziomie sprzed roku i zanotowaliśmy wzrost zysku netto" – powiedział Grzegorz Ochędzan cytowany w komunikacie prasowym.
"Wygenerowaliśmy 192 mln zł operacyjnego cash flow w ostatnich czterech kwartałach, co zwiększyło naszą zdolność do racjonalnego redukowania długu odsetkowego i dywersyfikowania źródeł kapitału pracującego, aby efektywnie obsługiwać rosnący popyt i zapewniać ciągłą dostępność towarów w zmiennym otoczeniu ekonomicznym i geopolitycznym" - dodał.
Jak wskazano, na koniec marca br. Grupa AB miała już mniej niż 180 mln zł zadłużenia finansowego netto, skorygowanego o wycenę umów najmu zgodnie z MSSF16, co stanowiło 18 proc. kapitału własnego (1,3 mld zł). Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA spadł do 0,8. Wpisuje się to w długoterminową strategię bezpiecznego zarządzania finansami, która jest jednym z istotnych wyróżników rynkowych Grupy AB.
"W okresie ostatnich czterech kwartałów Grupa AB wypracowała 9,94 zł zysku netto na akcję (EPS), z kolei wartość kapitałów własnych (aktywów netto) na akcję na koniec marca przekroczyła 80,5 zł" - napisano.
(PAP Biznes), #ABEalk/ asa/
