W '22 r. wzrost marż zadeklarowało 40 proc. firm, w '23 r. podniesienie ich planuje 31 proc. - PIE (opinia)
W roku 2022 r. wzrost marż zadeklarowało 40 proc. badanych firm, o 10 pkt. proc. więcej niż w 2021 r. - wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Plany podniesienia marż w 2023 r. ma 31 proc. firm. Prawie 75 proc. badanych firm zadeklarowało, że w 2022 r. podniosło ceny swoich produktów lub usług.
"Udział firm, które podniosły marże (w 20222 r. - PAP) jest zdecydowanie niższy niż udział firm, które podniosły ceny. Prawie 75 proc. badanych firm zadeklarowało, że w 2022 r. podniosło ceny swoich produktów lub usług, przede wszystkim z powodu rosnących kosztów surowców i półproduktów, energii i pracy. Wzrost marż deklarowało natomiast 40 proc. przedsiębiorstw. Wśród firm, które podniosły swoje ceny, mniej niż połowa (48 proc.) wskazała na podniesienie marż, 29 proc. pozostawiło marże bez zmian, a 19 proc. obniżyło" - napisano w raporcie.
"W 2022 r. wzrosła zarówno liczba firm, które podnosiły, jak i obniżały marże. W roku 2022 r. wzrost marż zadeklarowało 40 proc. firm – to o 10 pkt. proc. więcej niż w 2021 r. Plany podniesienia marż w 2023 r. ma 31 proc. firm. W 2022 r. spadek marż raportowało 21 proc. firm – to wzrost rdr o 7 pkt. proc. Deklaracje dotyczące obniżenia marż w 2023 r. złożyło 14 proc. przedsiębiorstw. Podczas badania (grudzień 2022 r.) co piątej firmie trudno było określić marże w 2023 r." - dodano.
Jak wskazali autorzy raportu, wzrost marż częściej obserwowano wśród mniejszych firm.
"Blisko co druga mikrofirma (44 proc.) i więcej niż co trzecie duże przedsiębiorstwo (37 proc.) podniosły swoje marże w 2022 r. Wzrost marż dotyczy połowy firm zajmujących się gastronomią lub zakwaterowaniem, 45 proc. przedsiębiorstw przetwórstwa przemysłowego i 44 proc. firm budowlanych. Natomiast najmniej firm zwiększających marże działa w usługach administrowania i działalności wspierającej (22 proc.) oraz w handlu (29 proc.)" - napisano.
"Część firm wykorzystuje podwyżki cen towarów i usług do zwiększenia marży - 82 proc. przedsiębiorstw ze wzrostem marż i 66 proc. ze spadkiem podniosło ceny. Firmy z deklarowanym spadkiem marż wykazywały większą aktywność w poszukiwaniu innych sposobów na kształtowanie marż. Częściej niż firmy ze wzrostem marż redukowały koszty funkcjonowania przedsiębiorstwa (63 proc. wobec 48 proc.), zmieniały dostawców towarów (42 proc. wobec 34 proc.) czy też ofertę asortymentową (28 proc. wobec 23 proc.)" - dodano.
Z badania wynika, że firmy zbyt rzadko sięgają po bardziej zaawansowane działania pozwalające kształtować marże, takie jak rozwój marek własnych, wdrażanie technologii ograniczających zużycie surowców i materiałów czy automatyzację procesów biznesowych.
"Wynika to częściowo z braku odpowiednich umiejętności menedżerów w tym zakresie, jak i niechęci firm do ponoszenia dodatkowych kosztów z tym związanych, zwłaszcza w sytuacji niepewności co do przyszłych zdarzeń gospodarczych" - napisano w raporcie.
Autorzy raportu zaznaczyli, że co trzecia badana firma wskazała, że podniesie marż przełożyło się pozytywnie na wzrost wartości sprzedaży, na zwiększenie budżetu wynagrodzeń, a także na poprawę rentowności.
"Natomiast w przedsiębiorstwach, które obniżyły marze, widoczne było pozytywne przełożenie tej decyzji na wartość i wielkość sprzedaży, ale również negatywne na rentowność oraz poziom nakładów inwestycyjnych" - dodano.
Z badania PIE wynika, że wśród firm, które w 2022 r. podniosły marże, prawie połowa oceniła swoją sytuację finansową jako dobrą lub bardzo dobrą.
"W przypadku firm, które nie zmieniały marży, większość (46 proc.) oceniła swój stan finansowy jako przeciętny. Wśród przedsiębiorstw, które zdecydowały się na obniżenie marży, aż 26 proc. oceniło swoją sytuację finansową jako złą lub bardzo złą" - zaznaczono.
Mimo lepszych wyników finansowych przedsiębiorstw w 2022 r., ogółem ich wskaźniki ekonomiczno-finansowe pogorszyły się.
"Rosnącym przychodom firm towarzyszył wzrost kosztów, co przełożyło się na spadek rentowności w większości branż. Rentowność wzrosła jedynie w przedsiębiorstwach zajmujących się górnictwem i wydobywaniem, zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi, działających w edukacji oraz w kulturze, rozrywce i rekreacji, a także w firmach z pozostałej działalności usługowej" - napisano w raporcie.
Badanie przedsiębiorstw zostało przeprowadzone w grudniu 2022 r. na próbie 1.000 podmiotów metodą CATI. Próba miała charakter warstwowy, dobór przedsiębiorstw do poszczególnych warstw był losowy. (PAP Biznes)
pat/ asa/
