AB planuje kolejne akwizycje; segment VAD strategicznym kierunkiem rozwoju (wywiad)
Grupa AB cały czas aktywnie rozmawia odnośnie kolejnych akwizycji, widzi też dużą szansę w rozwoju organicznym - poinformował PAP Biznes prezes Andrzej Przybyło. Wskazał, że jednym ze strategicznych kierunków rozwoju Grupy AB jest segment VAD, czyli wartości dodanej.
"W przeszłości dokonaliśmy dwóch akwizycji. Była to grupa ATC w Czechach, która pod naszymi skrzydłami osiągnęła pozycję rynkowego lidera. Później kupiliśmy spółkę Rekman, która zajmuje się dystrybucją zabawek. Cały czas aktywnie rozmawiamy odnośnie kolejnych potencjalnych akwizycji - jesteśmy zaangażowani kierunkowo w kilku różnych tematach - co z tego wyjdzie, czas pokaże. Z pewnością można jednak powiedzieć, że jesteśmy zainteresowani akwizycjami" - powiedział PAP Biznes prezes Andrzej Przybyło.
Wskazał, że grupa dalej widzi też dużą szansę w rozwoju organicznym.
"Bogactwo kierunków rozwoju jest duże. Patrząc na naszą skalę i pozycję rynkową można byłoby zaryzykować tezę, że najtrudniej mogłoby nam być z poszerzaniem oferty, która jest przecież już teraz najszersza na rynku. Jednak tu również idziemy do przodu i widzimy potencjał dalszych nowych umów dystrybucyjnych, zarówno w wąsko rozumianym IT, jak również w szeroko pojętej elektronice. Dużą dystrybucją, którą uzyskaliśmy ostatnio jest Xiaomi – jest to jest jeden z liderów rynku smartfonów na świecie. Będziemy aktywnie rozwijali wspólnie z firmą Xiaomi jej obecność na rynku polskim. To pokazuje, że nawet bez akwizycji jest ciągle dużo miejsca do poszerzania oferty. Innym przykładem z ostatnich tygodni jest firma Tecno oferująca bardzo ciekawe telefony z półki budżetowej" - dodał prezes.
SEGMENT VAD STRATEGICZNYM KIERUNKIEM ROZWOJU GRUPY AB
"Jednym ze strategicznych kierunków rozwoju Grupy AB jest segment VAD, czyli wartości dodanej – są to wszystkie elementy do budowy infrastruktury IT, systemów IT w przedsiębiorstwie, krytycznej infrastruktury cyberbezpieczeństwa. Mówiąc obrazowo są to na przykład macierze, serwery i „cięższy” sprzęt, gdzie wymagana jest wiedza techniczna" - powiedział Andrzej Przybyło.
Wskazał, że segment, który najbardziej dynamicznie się rozwija, to z kolei segment chmurowy, segment sprzedaży subskrypcji oprogramowania online.
"Przez Microsoft zostaliśmy wybrani jako pierwsza firma z naszej części Europy do realizacji rozbudowy sprzedaży w chmurze wszystkich rozwiązań tego światowego lidera. Bardzo mocno zainwestowaliśmy we własne platformy chmurowe, był to kilkuletni proces, ale obecnie możemy pochwalić się pozycją nr 1 na rynku, a dziedzina ta jest niesamowicie rozwojowa. Powiem więcej, ten rozwój nawet przekracza nasze oczekiwania, bo w ostatnim kwartale to był wzrost 3-cyfrowy" - powiedział prezes.
Dodał, że chmura jest pojęciem dosyć szerokim, bo chodzi zarówno o zasoby takie jak serwery i infrastruktura, która będzie w chmurze, jak i o aplikacje, które są w segmencie chmurowym.
"My jako dystrybutor jesteśmy aktywni w obszarze subskrypcji oprogramowania - zbudowaliśmy marketplace, gdzie udostępniamy coraz szerszy wachlarz rozwiązań. Producenci oprogramowania zdecydowanie przechodzą na sprzedaż w chmurze, jestem więc spokojny o przyszłość tego segmentu" - powiedział Przybyło.
Jak dodał, segment chmurowy – poparty dobrą ofertą - jest klasycznym przykładem rewolucji technologicznej, a rozwiązania chmurowe są przyszłością całego software'u na świecie.
"Kluczowe pytanie, które często zadają inwestorzy, to dlaczego właśnie np. Microsoft czy inni twórcy oprogramowania korzystają z usług np. AB czy ogólnie platform cloudowych, a nie sprzedają samodzielnie. Najkrócej można odpowiedzieć, że po prostu im się to opłaca. Aby rozwijać rozwiązania chmurowe trzeba mieć bardzo duży dostęp do rynku i dlatego zostaliśmy wybrani, bo mamy największą ilość aktywnych klientów w regionie tj. 16 tysięcy resellerów. Aby rozwijać rozwiązania chmurowe, potrzeba też prowadzenia działań edukacyjnych i to również robimy" - powiedział prezes.
"Kolejną kwestią jest to, że przydzielamy limity kredytowe dla resellerów, którzy obsługują klientów docelowych. Oprogramowanie jest tylko jednym z obszarów, jakie kupują, a u nas mają najszerszą ofertę rynkową – ponad 100 tys. produktów. Ważnym aspektem jest też to, że systemy rozliczeń sprzedaży rozwiązań chmurowych są wbrew pozorom bardzo skomplikowane" - dodał.
BRANŻA IT WYTYCZA KIERUNKI ROZWOJU; DAJE DUŻĄ PRZESTRZEŃ DO DALSZYCH WZROSTÓW
"Jesteśmy w branży IT, która jest motorem wszechstronnych zmian, jakie przenikają zarówno społeczeństwo, jak i technologie czy gospodarki. Przykładowo tyle ostatnio mówi się o boomie w sztucznej inteligencji i wirtualnej oraz rozszerzonej rzeczywistości. A przecież do AI i AR/VR potrzeba zarówno sprzętu, infrastruktury, jak i oprogramowania" - powiedział Andrzej Przybyło.
"Mówiąc stricte o głównych rynkach Grupy AB to mamy jako rynek IT dodatkowy bonus do tego, żeby długoterminowo pozostać w trendzie wzrostowym. Średnie wydatki na IT per capita w Polsce, Czechach i Słowacji wynoszą 157 dolarów rocznie na głowę, gdy średnia unijna wynosi 192 dolarów. Mamy zatem dalej dużą przestrzeń do tego, żeby rosnąć" - dodał.
Prezes wskazał, że grupa nie ma wyjścia - musi rosnąć, bo bez transformacji cyfrowej nie da się robić dobrego biznesu.
"Druga kwestia, że ta średnia unijna cały czas rośnie, czyli pociąg nam odjeżdża i my musimy naprawdę mocno przyspieszać, żeby nadgonić albo choć nie tracić dystansu. Inną jeszcze kwestią jest fakt, że my nie powinniśmy się porównywać do średniej unijnej, bo ta średnia wynika też z działań krajów jak Portugalia, Grecja - takich mniej rozwojowych. Powinniśmy się porównać do liderów, a liderzy, np. Szwajcaria, mają te wydatki per capita na poziomie 3 razy wyższym od Polski" - dodał.
Andrzej Przybyło wskazał, że problem z dostępnością produktów IT zanika.
"Ogólnie można powiedzieć, że dostępność produktów IT wróciła do normy, chociaż jest jeszcze jeden wyjątek - są to bardziej zaawansowane towary z gatunku VAD (Value Added Distributor), czyli serwery, macierze i różne elementy krytyczne do budowania systemów IT. To są często niestandardowe zamówienia, których nie ma na przysłowiowej półce. Tu można nadal spotkać opóźnienia, ale wydają się też zanikać" - powiedział.
BEZ DECYZJI WS. REFINANSOWANIA WYGASAJĄCYCH W PAŹDZIERNIKU OBLIGACJI
"Każdy kto przeanalizuje nasze finanse zauważy, że emisji obligacji właściwie nie potrzebujemy, bo mamy niewykorzystane linie kredytowe, nowe banki chciałyby nas finansować, generujemy gotówkę z bieżącej działalności. Bierzemy jednak pod uwagę możliwość refinansowania zapadającej serii obligacji, aby utrzymać wzorcową strukturę finansowania. Przypomnę, że w naszej branży dominującą formą rozliczeń jest kredyt kupiecki, więc obligacje jako jeden z elementów finansowania o charakterze długoterminowym pokazują naszą stabilność" - powiedział prezes.
Przybyło wskazał, że grupa chce być aktywnym emitentem obligacji, ponieważ w jasny sposób może pokazać wtedy partnerom jakość finansową i biznesową grupy.
"Przypomnę, że byliśmy pierwszym emitentem obligacji do funduszy dłużnych, któremu udało się to po agresji Rosji na Ukrainę, gdy rynek się załamał – nam udało się uplasować z sukcesem emisję do funduszy obligacji i co więcej - po marżach z poprzednich lat. Jesteśmy zainteresowani emisją obligacji tylko w sytuacji, kiedy będzie to w atrakcyjnej dla nas formie marżowej. W tej chwili zaczynamy sondować rynek. Jeżeli nawet uznamy, że w tej chwili nie jest to dobra pora, to po prostu wykupimy zapadające obligacje. Reasumując będziemy działali elastycznie, w dobrze pojętym interesie spółki" - dodał.
"Wypłaciliśmy dywidendę wyższą rok do roku o 25 proc., a zyski transferujemy do akcjonariuszy również poprzez prowadzony systematycznie na sesjach giełdowych skup akcji własnych, który jest oczywiście ograniczony limitami obrotów. Zamierzamy kontynuować ten bieżący skup, oczywiście poza okresami zamkniętymi. Natomiast jeżeli chodzi o wykorzystanie jednorazowo większej kwoty na buy-back, to traktujemy tę możliwość oportunistycznie" - powiedział prezes.
KIERUNKI TRANSFORMACJI CYFROWEJ
"Transformacja cyfrowa pokazała swoją moc w czasie pandemii, zapewniając zdalne funkcjonowanie administracji państwowej, biznesu, edukacji i ogólnie społeczeństw. Oczywiście transformacja cyfrowa rozpoczęła się wcześniej, pandemia tylko ją przyspieszyła, niemniej jasno widać zmianę – urządzenia elektroniczne nie są już tylko dodatkiem, one stały się po prostu niezbędne do życia. Transformacja cyfrowa jest procesem długoterminowym i oczywiście sprzyja branży IT, a tym samym Grupie AB" - powiedział prezes.
Wskazał, że nowe czy relatywnie nowe kierunki rozwoju można wskazać w ramach technologii, ekonomii, środowiska, społeczeństwa, a popyt na nowe technologie wspierają dodatkowo fundusze, dotacje na szczeblu krajowym i unijnym.
"Trendy widoczne w technologii to robotyzacja, automatyzacja, rozwiązania chmurowe, Przemysł 4.0, 5G, Internet rzeczy (IoT), big data, cyberbezpieczeństwo, a w ekonomii to e-commerce oraz wszystko jako usługa (XaaS) - Device as a Service, Infrastructure as a Services, Software as a Service, a także praca zdalna, e-learning. Najnowszym trendem są rozwiązania w zakresie sztucznej inteligencji, które mocno zaistniały w świadomości społecznej po upublicznieniu narzędzia ChatGPT. Oczekuje się, że AI zrewolucjonizuje wiele dziedzin życia" - dodał.
Andrzej Przybyło podkreślił, że w zakresie środowiska warto wymienić gospodarkę obiegu zamkniętego, można też tu wskazać odnawialne źródła energii, gdzie również elektronika, IT, ma niebagatelną rolę.
"W obszarze społecznym na przykładzie Polski warto zauważyć takie rozwiązania jak mObywatel i np. zrównanie dokumentów cyfrowych z tradycyjnymi, e-administracja, smart city, telemedycyna i np. e-recepty. To są bardzo ważne tematy, które napędzają branżę IT i bardzo ułatwiają życie obywatelom" - powiedział.
"Jako AB mamy w każdym z tych obszarów odpowiedź, bo to są dla nas możliwości rozwoju. Trendy z obszaru technologii wspierają rynek np. chociażby serwery, rozwiązania sieciowe, czujniki, monitory, akcesoria, GPS czy software. Czynniki ekonomiczne, gospodarcze intensyfikują popyt na serwery, laptopy, monitory, kamery czy urządzenia mobilne. W obszarze środowiskowym jest to fotowoltaika, ponowne wprowadzanie sprzętu do obrotu, a w trendach społecznych na pierwszy plan wysuwają się smartfony i ogólnie urządzenia mobilne. Dodatkowo dużą uwagę przykładamy do edukacji rynku poprzez nasze Centrum Kompetencyjne" - dodał.
Anna Lalek
(PAP Biznes), #ABEalk/ ana/
