W II półroczu można oczekiwać poprawy sytuacji producentów odzieży - PKO BP (opinia)
W drugiej połowie 2023 roku sytuacja producentów odzieży może się poprawić - ocenili analitycy PKO BP w czerwcowym raporcie branżowym.
"W drugiej połowie 2023 można oczekiwać poprawy sytuacji producentów odzieży" - napisano w raporcie PKO BP.
"Oczekiwane obniżenie inflacji przy dobrej sytuacji na rynku pracy pozwoli na stopniowy powrót do wzrostu konsumpcji i szybsze ożywienie na przełomie 2023/2024, a to będzie skutkować zwiększeniem portfela krajowych i zagranicznych zamówień" - dodano.
Jak wskazano, 2022 rok nie należał do najłatwiejszych dla branży odzieżowej.
"Agresja Rosji na Ukrainę zmieniła otoczenie makroekonomiczne i postawiła przed producentami nowe wyzwania. Wzrost cen nośników energii spowodowany konfliktem zbrojnym znacząco zwiększył koszty funkcjonowania przedsiębiorstw. Szybko rosnąca inflacja przyczyniła się do spadku realnych dochodów Polaków, pogorszenia nastrojów konsumenckich i ograniczania wydatków na zakupy nie będące dobrami pierwszej potrzeby. Konsumenci zmienili zachowania zakupowe poszukując tańszych odpowiedników dla kupowanych dotąd marek, wybierając produkty m.in. marek własnych sieci handlowych, co może mieć wpływ na krajową produkcję odzieży. Podobne tendencje wystąpiły w europejskich krajach, do których wysyłane są polskie produkty" - napisali autorzy raportu.
Jak podano, według szacunków Statista w 2022 roku światowa branża odzieżowa osiągnęła wzrost sprzedaży o prawie 11 proc., do poziomu 1450 mld euro, przekraczającego o blisko 3 proc. wartość rynku z 2019 – sprzed pandemii COVID-19.
Według prognoz wartość rynku odzieżowego na świecie wzrośnie w latach 2023-2027 o 27,6 proc. - osiągając poziom 1850 mld euro.
Największym eksporterem odzieży w 2022 były Chiny z udziałem wynoszącym 30,0 proc. Największym importerem odzieży w 2022 były Stany Zjednoczone – z udziałem 18,9 proc. w światowym imporcie.
W 2022 roku Polska była 12. największym eksporterem odzieży na świecie (udział na poziomie 1,8 proc.) oraz 9. największym importerem (udział w wysokości 2,8 proc.).
W latach 2018-2019 wartość rynku odzieży w Polsce zwiększała się średnio o 5,9 proc. rocznie. Pandemia COVID-19 wywołała spadek sprzedaży średnio o 0,8 proc. rocznie w kolejnych trzech latach (CAGR 2020-2022).
Statista przewiduje, że w następnych latach dynamika wzrostu w Polsce wyniesie 10,1 proc. rocznie (CAGR 2023- 2027). Wartość sprzedaży odzieży w Polsce w 2022 roku szacowana jest na 11,6 mld euro. Według prognoz, w tym roku może wzrosnąć do 15,2 mld euro (8,2 mld euro - sprzedaż odzieży damskiej, 5 mld euro - odzieży męskiej, 2,1 mld euro - odzieży dziecięcej), a w 2027 roku do 18,8 mld euro. (PAP Biznes)
pel/ ana/
