Przejdź do treści

udostępnij:

B. Pocztowy skupi się na klientach indywidualnych i kredytach gotówkowych, do '26 podwoi sprzedaż kredytów (wywiad)

Bank Pocztowy skupi się na klientach indywidualnych i kredytach gotówkowych, do 2026 roku chce niemal podwoić sprzedaż kredytów. Bank ocenia, że w ciągu kilku miesięcy wszystkie jego wskaźniki finansowe będą powyżej wymogów nadzorczych - poinformował PAP Biznes prezes banku Jakub Słupiński.

Pod koniec czerwca bank przedstawił nową strategię na lata 2023-2026.

"Nowa strategia zmienia kierunek i sposób działania banku. Nie będziemy bankiem uniwersalnym, oferującym produkty dla wszystkich segmentów rynkowych. Naszym głównym klientem będzie klient detaliczny, a produktem – kredyt gotówkowy. Dzięki tej koncentracji chcemy zwiększać efektywność działania banku. Jest to zgodne z charakterem i bieżącymi możliwościami rozwojowymi Banku Pocztowego" - powiedział Słupiński.

"Chcemy, aby oferowane przez nas kredyty gotówkowe były proste. Zależy nam szczególnie na dotarciu, w jeszcze większym zakresie, do klientów spoza dużych miast. W tym obszarze widzimy bowiem wciąż duży potencjał wynikający z naszego partnerstwa z narodowym operatorem pocztowym" - dodał.

Podał, że drugim, kluczowym elementem strategii jest zdynamizowanie współpracy z głównym akcjonariuszem, czyli Pocztą Polską.

"Wyzwaniem i szansą będzie powrót do sprzedaży kredytów gotówkowych na poziomie powyżej 300 mln zł rocznie przy wykorzystaniu możliwości jakie daje sieć rozległa Poczty Polskiej" - powiedział Słupiński.

Na przełomie 2020 r. i 2021 r. Poczta Polska zdecydowała o zmianie modelu sprzedaży usług finansowych, bankowych i ubezpieczeniowych w ramach grupy. Istotnym elementem wdrożenia nowego modelu sprzedaży było powołanie spółki dystrybucyjnej, której jednym z zadań jest sprzedaż produktów Banku Pocztowego oraz obsługa jego klientów.

"Wykorzystując rozwiązania jakie przynosi nowy model sprzedaży PP SA chcemy szerzej wrócić z produktami bankowymi do sieci placówek Poczty Polskiej - oczekując, od jej pracowników wyłącznie, przekazywania do banku leadów, czyli kontaktów do klientów zainteresowanych kredytami gotówkowymi" - powiedział Słupiński.

"W tym celu tworzymy w banku centralną jednostkę, która zajmować się będzie obsługą tak pozyskanych leadów. Zależy nam, by przyczyniło się to do istotnej poprawy efektywności i skuteczności sprzedaży w oparciu o pozyskane z Poczty Polskiej leady. To całkowicie nowa koncepcja. Tworzymy przy tym atrakcyjny program wynagradzania pocztowców za ich zaangażowanie w promowanie oferty banku" - dodał.

Prezes poinformował, że bank planuje wejść na rynek e-commerce. Będzie także rozwijał swoją działalność w segmencie mieszkalnictwa.

"Planujemy na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2024 roku wejść na rynek e-commerce z wykorzystaniem potencjału i doświadczenia Poczty Polskiej, dokładając usługę płatniczą i kredyt ratalny. Dzięki temu Poczta będzie miała kompletną ofertę logistyczno-płatniczą, co pozwoli na skuteczniejsze konkurowanie na tym rynku" - powiedział Słupiński.

"O ile wzrost sprzedaży wynikający ze współpracy z Pocztą Polską w obszarze leadowania chcemy zrealizować w miarę szybko, w horyzoncie obowiązywania nowej strategii, o tyle mamy świadomość, iż wejście na rynek e-commerce nie przełoży się od razu na istotne wolumeny sprzedaży" - dodał.

Podał, że bank planuje w 2026 roku około 100 mln zł sprzedaży kredytów ratalnych.

"W kolejnych latach zakładamy dynamiczny wzrost - nawet kilkaset milionów złotych rocznie. Patrzymy zatem długookresowo na systematyczny rozwój banku, szczególnie biorąc pod uwagę naszą obecną pozycję i otoczenie biznesowe" - powiedział Słupiński.

Poinformował, że Bank Pocztowy będzie nadal aktywnie działać w segmencie klienta instytucjonalnego, jednak koncentrując się przede wszystkim na rynku mieszkalnictwa.

"W tym obszarze naszymi klientami są przede wszystkim spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe. Bank Pocztowy ma na tym rynku już mocną pozycję i chcemy ją dalej rozwijać" - powiedział Słupiński.

"Planujemy, że w 2026 roku nasza łączna sprzedaż kredytów wzrośnie do 1,4 mld zł z około 700 mln zł w 2022 roku. Kredyty dla wspólnot mieszkaniowych mają przynieść około 200 mln zł przychodów" - dodał.

Prezes podał, że bank nie zrezygnuje całkowicie z oferty kredytów hipotecznych, choćby z uwagi na już posiadany portfel takich kredytów, które będą obsługiwane.

Działalność w tym obszarze będzie jednak bardzo ograniczona i nie będzie intensywnie promowana.

Prezes podkreślił, że bank nie ma w swoim portfelu walutowych kredytów hipotecznych, więc nie musi mierzyć się z problemem ponoszenia ryzyka prawnego z tego powodu. Poinformował, że obecnie jakość portfela kredytów hipotecznych banku jest lepsza niż średnia na rynku, a kredytów gotówkowych nie odbiega od rynku.

"Jako, że w ostatnich kilku latach bardzo duży nacisk położyliśmy na obszar ryzyka, teraz obserwujemy pozytywne tego efekty" - powiedział Słupiński.

"Szkodowość portfela kredytów gotówkowych w sektorze bankowym ze względu na wysokie stopy procentowe nieco wzrosła. Zachowanie naszego portfela nie odbiega jednak od tego, co obserwujemy w całym sektorze" - dodał.

W 2022 r. Bank Pocztowy pozyskał 44,3 tys. nowych klientów detalicznych. Mimo to saldo pozyskanych klientów netto było lekko na minusie.

"Zależy nam na faktycznym zahamowaniu trendu spadkowego w liczbie obsługiwanych klientów. Naszym celem strategicznym na 2026 rok jest wzrost liczby klientów do co najmniej 706 tys." - powiedział Słupiński.

Bank Pocztowy nadal jest w planie naprawy. Prezes poinformował, że wysokie zyski bank będzie chciał przeznaczyć na rozwój banku, ale także na zwiększenie kapitałów.

W okresie obowiązywania strategii planujemy osiągnąć kilkaset milionów skumulowanego zysku netto. Chcemy, by tegoroczny wynik finansowy był jeszcze wyższy niż ten z 2022 roku, kiedy zanotowaliśmy rekordowe dla banku Pocztowego 105 mln zł zysku netto" - powiedział Słupiński.

"Okres obowiązywania wysokich stóp procentowych chcemy skutecznie wykorzystać do inwestycji w rozwój banku. Będziemy m.in. inwestować w nowe systemy informatyczne" - dodał.

Prezes poinformował, że w momencie gdy wszystkie wskaźniki będą powyżej regulacyjnych minimów bank będzie wnioskować do KNF o zakończenie planu naprawy.

Wskaźnik dźwigni był w 2022 r. na bardzo niskim poziomie, jednak powyżej minimum regulacyjnego CRR wynoszącego 3,0 proc. W wyniku podejmowanych działań banku, w maju 2023 r. ten wskaźnik wynosił już 5,5 proc. Był więc bardzo blisko granicy poziomu bezpiecznego, za jaki uznaje się w bankowości 6 proc." - powiedział Słupiński.

"Wszystko wskazuje na to, że w najbliższych miesiącach ten poziom przekroczymy. Pozostałe wskaźniki są obecnie powyżej wymaganych minimów uwzględniających wszystkie dodatkowe bufory kapitałowe" - dodał.

Większościowym akcjonariuszem banku jest Poczta Polska (75 proc. minus dziesięć akcji). Ponadto akcjonariuszem mniejszościowym jest PKO Bank Polski (25 proc. plus dziesięć akcji).

Bank Pocztowy ma 132 placówek i mikrooddziałów sieci własnej oraz oferuje swoje usługi w liczącej 4,7 tys. placówek sieci Poczty Polskiej.

Suma bilansowa banku na koniec 2022 r. wynosiła 8,5 mld zł, wskaźnik ROE był na poziomie 30,66 proc., wskaźnik C/I wynosił 52,2 proc., a współczynnik wypłacalności 14,5 proc.

Od grudnia 2011 r. obligacje banku są notowane w alternatywnym systemie obrotu, na rynku Catalyst, prowadzonym przez GPW.

(PAP Biznes), #PKO

seb/ ana/

Zobacz także: PKO BP SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: