Przejdź do treści

udostępnij:

Arctic Paper w listopadzie planuje przedstawić aktualizację strategii na lata 2022–2030

Arctic Paper w listopadzie 2023 roku planuje przedstawić aktualizację strategii na lata 2022–2030 roku – poinformował podczas telekonferencji z dziennikarzami prezes spółki Michał Jarczyński.

"Jeśli chodzi o aktualizację strategii, to jesteśmy do tego przygotowani i chcieliśmy opublikować ją przy okazji wyników pierwszego półrocza. Okazało się jednak, że tak duże zmiany, jakie mamy w zakresie koniunktury, zmiany na rynku, spowodowały, że chcemy uniknąć sytuacji, iż to co miałbym dzisiaj ewentualnie przedstawić, może się za 10-12 miesięcy zdezaktualizować. Na pewno nie będziemy mieli wielkich zmian. Nasza strategia jest realizowana ponad dwa lata i przynosi efekty zarówno w 2021, 2022 i 2023 roku, którego jestem zadowolony. Nie widzę potrzeby radykalnych zmian, a raczej doprecyzowania" - powiedział prezes.

"Jednym z elementów, które będziemy korygować, to jest zmiana ciężkości w segmencie energii. Chcieliśmy równolegle rozwijać moce wiatrowe i solarne. Okazało się, że przepisy w Polsce nie są sprzyjające, w związku z tym mocno się obawiam, że nasze oczekiwania, co do rozbudowy segmentu energetyki wiatrowej w Arctic będą musiały być rozłożone w czasie. Przesuwamy środek ciężkości na projekty solarne oraz na biomasę. Projekt biomasowy nie był przez nas dyskutowany 2,5 roku temu. Zmiany na rynku są takie, że projekt ten buduje długoterminową przewagę konkurencyjną fabryki w Grycksbo, a przy okazji otwiera nas na nowy segment. Na wykorzystanie naszego ciepła odpadowego do produkcji paliwa w postaci pelletu. Spodziewany się z tego tytułu rocznie przychodów na poziomie 100 mln koron, a nawet więcej. (...) Myślę, ze aktualizacja będzie przy okazji prezentacji wyników w listopadzie" - dodał.

W październiku 2021 roku Arctic przedstawił strategię grupy 4P na lata 2022–2030, w ramach której obok papieru graficznego i celulozy, grupa rozwijać się będzie w segmencie opakowań i energii. Grupa Arctic Paper zakłada na lata 2022-2030 wzrost przychodów o 25 proc., wzrost EBITDA o około 70 proc. i wzrost marży EBITDA do 15 proc.

Arctic zakłada w ramach nowej strategii, że w 2030 roku nowe filary biznesu grupy, jakimi są opakowania i energia, będą stanowić około 25 proc. przychodów. Produkcja celulozy oraz papieru graficznego, który nadal pozostanie istotną częścią działalności będą stanowić odpowiednio 29 proc. i 46 proc. udziału w przychodach.

W ramach strategii na lata 2022-2030 łączna wartość inwestycji grupy planowana jest na ponad 1,5 mld zł, w tym ponad 600 mln zł trafi na rozwój nowych obszarów działalności, czyli segmentu opakowań i energii.

Arctic Paper ma trzy zakłady produkujące papier: w Kostrzynie oraz w Munkedal i Grycksbo w Szwecji. Do grupy należy szwedzki producent celulozy Rottneros AB.

W środę spółka podała, że zainwestuje 285 mln SEK w rozbudowę i modernizację instalacji biopaliwowej w fabryce w Grycksbo. Inwestycja ma zapewnić roczne oszczędności kosztów energii na poziomie 50 mln SEK.

Oprócz energii elektrycznej i pary, instalacja będzie produkować 50 tys. ton pelletu drzewnego rocznie o szacunkowej wartości ok. 100 mln SEK, którego sprzedaż stanowić będzie dodatkowe źródło przychodów.

(PAP Biznes), #ATC

epo/ asa/

Zobacz także: Arctic Paper SA - notowania, wyniki finansowe, dywidendy, wskaźniki, akcjonariat

udostępnij: