Mennica Polska spodziewa się w II półroczu '23 zwyżki przychodów we wszystkich segmentach (wywiad)
Mennica Polska przewiduje w drugim półroczu zwyżkę przychodów we wszystkich segmentach, z wyłączeniem złota. Sprzedaż ponad 200 mieszkań z projektu Bulwary Praskie zdynamizuje wzrost zysków grupy w 2023 roku - poinformowała PAP Biznes w wywiadzie prezes Katarzyna Budnicka. Dodała, że w październiku Mennica może złożyć ostateczną ofertę dokupienia 50 proc. udziałów w biurowcu Mennica Legacy Tower.
"W drugim półroczu przewidujemy wzrosty w segmencie menniczym, z wyłączeniem złota z uwagi na wysoką bazę porównawczą za ubiegły rok. W segmencie płatności elektronicznych spodziewamy się kontynuacji sukcesywnych przyrostów sprzedaży, która nie powróciła jeszcze do poziomów sprzed pandemii. Spodziewamy się również wykazać przychody z tytułu sprzedaży ostateczniej ponad 200 mieszkań w segmencie deweloperskim, co przełoży się na dynamiczny wzrost zysków naszej grupy kapitałowej jeszcze w tym roku" - zapowiedziała prezes.
W pierwszym półroczu przychody ze sprzedaży grupy spadły do 570,4 mln zł z 757,7 mln zł rok wcześniej. Zysk netto pozostał stabilny na poziomie 36,4 mln zł wobec 36,6 mln zł rok wcześniej. EBITDA, uwzględniająca udział w zyskach/stratach inwestycji wycenianych metodą praw własności, wzrosła w pierwszej połowie 2023 roku do 48,4 mln zł z 41,8 mln zł w 2022 roku.
Przychody z działalności deweloperskiej wyniosły w pierwszym sześciu miesiącach tego roku 3,2 mln zł (5,8 mln zł w I-II kw. ub.r.). Wynik segmentu to 10,7 mln zł (-14,3 mln zł w I-II Q 2022 r.). Wynik EBITDA, uwzględniający udział w wynikach inwestycji wycenianych metodą praw własności, to 12 mln zł (-13 mln zł w I-II Q ub. r.).
"Wyniki segmentu deweloperskiego i zaraportowana przez nas strata wynika z tego, że w pierwszym półroczu nie rozpoznaliśmy w wyniku sprzedaży żadnego mieszkania, ponosiliśmy natomiast koszty związane z budową kolejnych budynków na +Bulwarach Praskich+. W budynkach R2-R3, S2-S3 oraz R1 na koniec półrocza mogliśmy zaraportować 297 podpisanych umów deweloperskich. W marcu otrzymaliśmy pozwolenie na użytkowanie budynków R2-R3, S2-S3. Ponadto jesienią tego roku planujemy ukończyć budynek R1. W drugiej połowie roku będziemy realizować proces przekazywania na własność mieszkań w budynkach R2-R3, S2-S3, co przełoży na zaewidencjonowanie wyników na sprzedaży tych mieszkań. Te budynki oraz R1 są sprzedane odpowiednio w 97 proc. i 95 proc." - powiedziała Budnicka.
"W pierwszym półroczu uruchomiliśmy budowę w kolejnych kwartałach N, O, P, w ramach których powstanie 747 mieszkań, ale też 15-kondygnacyjna wieża z luksusowymi apartamentami, zlokalizowana nad samym brzegiem Wisły" - dodała.
Grupa jest też właścicielem połowy udziałów w biurowcu Mennica Legacy Tower.
"W lipcu złożyliśmy ofertę na zakup 50 proc. udziału w inwestycji Mennica Legacy Tower, oferta została zaakceptowana przez obie strony sporu korporacyjnego, istotnie utrudniającego realizację transakcji sprzedaży. Rozpoczęliśmy due diligence, które potrwa 6-8 tygodni. Jeśli proces ten przebiegnie pomyślnie, to w październiku moglibyśmy złożyć ofertę ostateczną i do końca roku sfinalizować transakcję. Finalna wycena w ramach ostatecznej oferty byłaby jednak uzależniona od wyniku badania. Transakcję moglibyśmy sfinansować ze środków własnych i kredytu bankowego" - podkreśliła Budnicka.
Złożona w pierwszej połowie lipca oferta Mennicy Polskiej zakłada, że cena za akcje, cena za udziały oraz kwota spłaty obligacji będą stanowiły łącznie kwotę w wysokości 135 mln euro, ale wartość transakcji może ulec zmianie po przeprowadzeniu badania due diligence.
Potencjalna transakcja nie wyklucza innych przejęć grupy.
"Mamy apetyt na akwizycje i jeśli na rynku pojawiłaby się atrakcyjna okazja, to na pewno ją rozważymy" - zapowiedziała prezes.
Spółka podała, że w pierwszym półroczu przychody w podstawowym segmencie działalności, czyli menniczym, wyniosły 453,6 mln zł (654,5 mln zł w I-II kw. 2022 r.). Wynik segmentu to 21,7 mln zł (44,9 mln zł w I-II kw. ub. r.), a EBITDA 24,9 mln zł (47,6 mln zł w I-II kw. 2022 r.).
"Spadek w segmencie menniczym w II kwartale wynikał głównie z tego, że w analogicznym okresie rok wcześniej mieliśmy do czynienia z ponadprzeciętnym popytem na złoto, co było związane z wybuchem wojny w Ukrainie. W pozostałych grupach produktowych w tym segmencie odnotowaliśmy większe przychody niż w I półroczu ubiegłego roku" - powiedziała Budnicka.
"Bardzo intensywnie rozwijamy sieć dystrybucji złotych produktów inwestycyjnych. W drugim kwartale otworzyliśmy trzy nowe biura sprzedaży: w Gorzowie Wielkopolskim, Toruniu i Łodzi. Obecnie mamy 9 takich biur i 4 sklepy stacjonarne. Uruchomiliśmy też nową platformę sprzedażową online do zakupu produktów inwestycyjnych i kolekcjonerskich. W drugim półroczu tego roku planujemy uruchomić trzy kolejne biura sprzedaży" - dodała.
W pierwszym półroczu br. przychody segmentu płatności elektronicznych (Karta Miejska) wyniosły 113,5 mln zł w stosunku do 97,4 mln zł rok wcześniej. Wynik segmentu to 4,1 mln zł (0,4 mln zł w I-II kw. 2022 r.). EBITDA wyniosła 9,4 mln zł (5,5 mln zł w I-II kw. 2022 r.).
"W segmencie Karty Miejskiej odnotowujemy wzrosty przychodów (+16,1 mln zł) oraz istotny wzrost wyniku. Poprawa sprzedaży jest związana ze wzrostem ruchu pasażerskiego po pandemii, ale również optymalizacją procesów przeprowadzoną przez nas w trakcie jej trwania. W pierwszym półroczu tego roku wdrożyliśmy Open Payment System w Poznaniu i gminach ościennych. Łącznie nasze mobilne kasowniki zostały zainstalowane w 740 pojazdach komunikacji miejskiej" - powiedziała prezes.
Ewa Pogodzińska
(PAP Biznes), #MNCepo/ ana/
