Spadek zysku Inter Cars w II kw. wynika przede wszystkim z umocnienia złotego; brak fundamentalnych zmian w biznesie (wywiad)
Spadek zysku Inter Cars w drugim kwartale 2023 roku rdr wynika przede wszystkim z umocnienia złotego wobec euro. Grupa nie obserwuje fundamentalnych zmian w biznesie, czy przychodach - poinformował PAP Biznes w wywiadzie członek zarządu spółki Piotr Zamora.
"Niedawno opublikowaliśmy wstępny wynik grupy kapitałowej Inter Cars za drugi kwartał 2023 roku, z którego wynika, że grupa odnotowała dynamiczny wzrost sprzedaży za drugi kwartał 2023 roku, przy jednoczesnym spadku zysku o 26 proc. do poziomu 155 mln zł. Spadek zysku wynika przede wszystkim z umacniającego się kursu złotego do euro, jak również z powodu przejściowego spadku marż spowodowanego sprzedażą towarów droższych, zakupionych przy wyższym kursie walutowym oraz wzrostu kosztów wynikających z ogólnej sytuacji w gospodarce. Warto podkreślić, że w przypadku grupy Inter Cars umocnienie złotego (waluty lokalnej) wywołuje naturalną presję na obniżanie cen, ze względu na spadek cen nabywanych towarów w walucie. Z kolei osłabienie waluty lokalnej daje naturalnie większe możliwości do podnoszenia cen i realizowania wyższych marż na wcześniej zakupionych towarach" - powiedział członek zarządu.
"Na dzień 30 czerwca 2023 mieliśmy ponadto znaczącą nadwyżkę należności nad zobowiązaniami handlowymi denominowanymi w euro. Zmianę wartości tych pozycji odnosimy na działalność operacyjną w rachunku zysków i strat na poziomie marży brutto. Umocnienie złotego, które nastąpiło w drugim kwartale, miało więc istotny, negatywny wpływ na nasze wyniki (znacząco wyższy niż w pierwszym kwartale 2023r.), przy czym gros ujemnych różnic kursowych na dzień 30 czerwca 2023 były to różnice kursowe z wyceny (niezrealizowane). Jeśli chodzi o nasz biznes i przychody, to nie obserwujemy obecnie fundamentalnych zmian" - dodał.
Według opublikowanych w ubiegłym tygodniu szacunków, zysk netto grupy Inter Cars spadł w II kwartale o 26 proc. do 155 mln zł. Zysk netto za pierwsze półrocze roku 2023 wzrósł o ok. 9 proc. do około 357 mln zł. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży wzrosły w II kwartale o 21 proc. do 4.556 mln zł. W pierwszym półroczu przychody grupy wzrosły o 25,6 proc. do 8.547 mln zł.
Grupa podała już wyniki sprzedażowe za lipiec. Skonsolidowane przychody Inter Cars w lipcu 2023 roku wyniosły 1.423,1 mln zł, co oznacza wzrost rdr o 17,1 proc. Narastająco od początku roku grupa wypracowała 9.965,8 mln zł przychodów, czyli o 24,3 proc. więcej niż rok wcześniej.
Grupa Inter Cars ma spółki dystrybucyjne m.in na Litwie, Łotwie, w Estonii, Ukrainie, Polsce, Czechach, Słowacji, Słowenii, Węgrzech, Rumunii, Chorwacji, Serbii, Bośni, Bułgarii, Grecji, Włoszech i Mołdawii.
Dystrybutor części samochodowych otworzył pod koniec stycznia 2023 roku pierwszą filię w Norwegii.
"Zamknęliśmy filię w Norwegii, wróciliśmy do modelu sprzedaży na ten rynek bezpośrednio z Polski. W tym roku nie planujemy wejścia na żadne nowe rynki zagraniczne w najbliższych miesiącach, ale zwiększymy sieć zagranicznych filii o kilkanaście w tym roku" - powiedział Zamora.
W maju członek zarządu informował, grupa ma obecnie ponad 600 filii w całej Europie, z czego 302 w Polsce.
Ewa Pogodzińska
(PAP Biznes), #CARepo/ osz/
