Neuca miała w II kw. 85,3 mln zł EBITDA wobec 86,2 mln zł konsensusu (opis)
Neuca odnotowała w II kw. 2023 roku 85,3 mln zł EBITDA oraz 2,89 mld zł przychodów wobec odpowiednio: 98,3 mln zł i 2,65 mld zł przed rokiem – podała spółka w raporcie. Konsensus PAP Biznes zakładał EBITDA na poziomie 86,2 mln zł oraz 3.001,4 mln zł przychodów.
Zysk operacyjny grupy wyniósł w drugim kwartale 2023 r. ok. 57,7 mln zł, w porównaniu do 75,3 mln zł rok wcześniej i 57,1 mln zł oczekiwanych przez rynek.
Zysk netto j.d. ukształtował się na poziomie ok. 21 mln zł, wobec ok. 37,9 mln zł przed rokiem, a skorygowany zysk netto w drugim kwartale 2023 r. wyniósł 36,3 mln zł.
Konsensus PAP Biznes zakładał zysk w wysokości 35,4 mln zł, a prognozy analityków znajdowały się w przedziale 28,3-45 mln zł.
W całym pierwszym półroczu 2023 r. Neuca miała 5,89 mld zł przychodów, 183,5 mln zł EBITDA, 128,2 mln zł EBIT i 68,7 mln zł zysku netto j.d.
Rentowność sprzedaży brutto w drugim kwartale 2023 roku wyniosła 10,72 proc. W całym pierwszym półroczu 2023 r. rentowność sprzedaży brutto wyniosła 10,86 proc. i była wyższa o 0,55 pp. w porównaniu z pierwszym półroczem 2022 roku.
Neuca podała, że główne czynniki wzrostu rentowności brutto na sprzedaży w pierwszym półroczu 2023 roku to wzrost segmentu produkcji farmaceutyków oraz rozwój segmentów badań klinicznych.
Przychody ze sprzedaży w segmencie hurtowej dystrybucji leków w pierwszym półroczu 2023 roku wyniosły 5,5 mld zł, co stanowi wzrost o 5 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. W drugim kwartale 2023 roku przychody ze sprzedaży w segmencie hurtowej dystrybucji leków osiągnęły poziom 2,7 mld zł (+6 proc. rdr).
Jak podano, rynek hurtu aptecznego odnotował w drugim kwartale 2023 roku 10,1 proc. wzrost wartości na skutek zarówno wzrostu wolumenu jak i podwyżek cenowych. Wartość rynku hurtu aptecznego po sześciu miesiącach 2023 roku zwiększyła się o 10,1 proc. rdr.
Grupa Neuca w drugim kwartale osiągnęła 31,1 proc. udziałów w rynku hurtu aptecznego. W obszarze aptek niezależnych udziały spadły do poziomu 37,9 proc., czyli o 0,2 pp. mniej niż w drugim kwartale 2022 r.
Na koniec drugiego kwartału 2023 roku, w programach partnerskich Partner, Partner+, IPRA uczestniczyło łącznie 4.115 aptek, co oznacza 10,4 proc. wzrost rdr.
Obszary biznesów pacjenckich i badań klinicznych osiągnęły w pierwszym półroczu łączne przychody ze sprzedaży w wysokości 428,6 mln zł (w porównaniu do 222,2 mln zł rdr). W drugim kwartale 2023 r. sprzedaż obszarów przekroczyła 210 mln zł. Łączny backlog obejmujący kontrakty SMO i CRO na 30 czerwca wyniósł 688,3 mln zł.
W pierwszym półroczu 2023 roku przychody ze sprzedaży produktów farmaceutycznych pod własną marką zrealizowane przez segment hurtowej dystrybucji leków osiągnęły poziom 169,8 mln zł, co stanowi wzrost o 22 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego. W drugim kwartale 2023 roku przychody ze sprzedaży produktów farmaceutycznych pod własną marką zrealizowane przez segment hurtowej dystrybucji leków wzrosły o 32 proc. do poziomu 85,4 mln zł.
Koszty sprzedaży i ogólnego zarządu w pierwszym półroczu 2023 r. wyniosły 507,9 mln zł (wzrost o 22 proc.). W drugim kwartale koszty sprzedaży wzrosły o 42,2 mln zł rdr do 172,7 mln zł, a koszty ogólnego zarządu o 24 proc. rdr do poziomu 78,2 mln zł.
Jak podano, wzrost kosztów to głównie efekt wzrostu kosztów wynagrodzeń, kosztów paliwa, energii elektrycznej oraz akwizycji nowych podmiotów.
(PAP Biznes), #NEUdoa/ asa/
