Skorygowana EBITDA WP Holiding w I kw. '23 wyniosła 100,2 mln zł, zgodnie z konsensusem
Skorygowana EBITDA WP Holding w drugim kwartale 2023 roku wyniosła 100,2 mln zł wobec 93 mln zł przed rokiem - podała spółka w raporcie. Wynik okazał się zgodny z oczekiwaniami analityków, którzy spodziewali się skorygowanej EBITDA na poziomie 99,4 mln zł.
Przychody grupy WP w drugim kwartale sięgnęły 359,6 mln zł wobec oczekiwań w wysokości 352,5 mln zł.
Zysk operacyjny spółki wyniósł 58,6 mln zł, a rynek szacował go na 59,8 mln zł. Rok wcześniej Wirtualna Polska miała 64,5 mln zł zysku operacyjnego.
Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł w drugim kwartale 31,9 mln zł i był o 13 proc. wyższy od przewidywań analityków. Przed rokiem Wirtualna Polska miała 45,8 mln zł zysku netto.
W segmencie reklama i subskrypcje przychody gotówkowe wzrosły o 24 proc. r/r, do 168,5 mln zł, dzięki dynamicznemu wzrostowi w obszarze subskrypcji, a także uwzględnieniu w wynikach segmentu danych Grupy Audioteka, konsolidowanej od IV kwartału 2022 r.
Skoryg. EBITDA w tym segmencie była na zbliżonym poziomie r/r i wyniosła 68 mln zł, co oznacza marżę EBITDA na poziomie 40 proc.
"Ponad 6 p.p. spadku procentowej marży EBITDA wynika ze strategicznej zmiany miksu obszarów segmentu i uwzględnienia wyników Grupy Audioteka po akwizycji. Sprzedaż subskrypcyjna audiobooków charakteryzuje się niższą bazową rentownością w porównaniu do sprzedaży reklam" - napisano w raporcie.
Jak podała spółka, obszar reklamy w II kw. 2023 r. pozostawał pod wpływem wysokiej bazy przychodów roku 2022 związanej z wyjątkowym zainteresowaniem treściami informacyjnymi (dotyczącymi ataku Rosji na Ukrainę), wzrostu kosztów energii elektrycznej i czynników makroekonomicznych.
W segmencie turystyka przychody wzrosły o 74 proc. r/r, do 122,4 mln zł, w wyniku bardzo silnego wzrostu przychodów spółki Wakacje. pl oraz uwzględnienia przychodów Grupy Szallas, przejętej w listopadzie 2022 r.
Skoryg. EBITDA segmentu turystyki wzrosła o 44 proc. r/r, do 23,9 mln zł. WP Holding podał, że w II kw. 2023 r. EBITDA Grupy Szallas była negatywna, co jest związane z typową sezonowością tego biznesu (z największą kontrybucją EBITDA przypadającą w III kwartale).
W segmencie finanse konsumenckie przychody wzrosły o 33 proc. r/r, do 56,2 mln zł. Przychody wzrosły zarówno w spółce zajmującej się pośrednictwem w finansowaniu zakupu samochodów Superauto (dzięki wzrostom wolumenu finansowanych samochodów oraz średniej prowizji), jak i w obszarze porównywarki produktów finansowych Totalmoney (w wyniku wzrostu przychodów z prowizji od instytucji finansowych).
Skoryg. EBITDA segmentu spadła o 5 proc. r/r, do 8,1 mln zł, co było związane ze wzrostem kosztów pozyskania użytkowników, zwłaszcza w obszarze finansowania samochodów, a także presji na koszty wynagrodzeń.
Dług netto na koniec czerwca 2023 r. według MSSF 16 wyniósł 416,7 mln zł, w porównaniu do 499,1 mln zł na koniec marca 2023 r. Wskaźnik długu netto do pro forma EBITDA na koniec czerwca 2023 r. wyniósł 1,0x. Po uwzględnieniu wypłaty dywidendy oraz dokupu akcji Audioteki, co odbyło się po dacie bilansowej, dług netto do pro forma EBITDA wyniósłby 1,3x.
Przychody ze sprzedaży WP Holding w całej pierwszej połowie roku 2023 r. wzrosły o 40 proc. r/r, do 670 mln zł.
Skorygowana EBITDA w I półroczu 2023 r. wyniosła 176,2 mln zł, co oznacza wzrost o 7 proc. r/r. EBITDA w I półroczu 2023 r. została skorygowana o 3,8 mln zł, czyli przede wszystkim o wpływ jednorazowych kosztów związanych z procesami transakcyjnymi i restrukturyzacyjnymi oraz zysk na transakcjach barterowych.
Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej w I półroczu 2023 r. wyniósł 46,3 mln zł i był pod negatywnym wpływem wyższych kosztów amortyzacji i kosztów finansowych. Zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej w okresie porównywalnym 2022 r. kształtował się na poziomie 89,2 mln zł.
